Przegląd prasy

Program likwidacji miejsc niebezpiecznych podsumowany

20 czerwca 2007

Zakończyła się pierwsza, pilotażowa edycja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Na terenie czternastu województw zrealizowano 49 niskonakładowych zadań polegających na przebudowie skrzyżowań i odcinków dróg, na których często dochodziło do wypadków. Obecnie po roku od zakończenia zadań Ministerstwo Transportu opublikowało raport podsumowujący, który zawiera doświadczenia zebrane podczas realizacji, korzyści z poprawy bezpieczeństwa oraz opisy zadań. Krótkie i oparte na konkretnych przykładach opracowanie ma wzbogacić dotychczasową wiedzę o drogowych działaniach z zakresu bezpieczeństwa ruchu i będzie kolejnym dowodem na ich wysoką skuteczność. Podziękowano za współpracę koordynatorom wojewódzkim, jednostkom samorządu terytorialnego oraz wszystkim innym, którzy umożliwili opracowanie tego raportu.

STRESZCZENIE

Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach został podjęty w odpowiedzi na dużą liczbę wypadków, rannych i zabitych oraz kolizji na drogach samorządowych, jako element Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005. Program został zaplanowany na lata 2005-2009 i jest realizowany w formule partnerstwa pomiędzy Ministerstwem Transportu, wojewodami oraz jednostkami samorządu terytorialnego. W ramach Programu Ministerstwo Transportu częściowo finansuje zadania przebudowy miejsc niebezpiecznych wybrane w drodze konkursu na najskuteczniejsze rozwiązania. Środki na ten cel pochodzą z pożyczek Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W pilotażowej edycji Programu w latach 2005-2006 zrealizowano czterdzieści dziewięć niskonakładowych zadań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie kraju. Całkowita wartość zadań wyniosła trochę ponad 9,2 miliona złotych. Zadania obejmowały proste i sprawdzone rozwiązania inżynieryjne, które mogły spowodować jak największy spadek liczby wypadków i ofiar kosztem jak najmniejszych nakładów finansowych, rokowały jak największe korzyści społeczne i ekonomiczne oraz były możliwe do realizacji w krótkim czasie. Zastosowane środki poprawy bezpieczeństwa w większości dobrze spełniły swoją rolę i w zauważalny sposób wyeliminowały miejscowe zagrożenia dla ruchu. Na wielu zadaniach nie odnotowano żadnych poważnych wypadków od zakończenia prac. Przebudowa miejsc niebezpiecznych przynosi wymierne efekty i konkretne korzyści. Z oceny wpływu na bezpieczeństwo czterdziestu siedmiu zadań zakończonych w 2005 r. wynika, że tylko w ciągu pierwszego roku w przebudowanych miejscach niebezpiecznych wystąpił spadek liczby wypadków o 66%, zabitych o 91%, rannych o 68%, a kolizji o 48%. Uniknięto łącznie 289 zdarzeń drogowych (75 wypadków i 214 kolizji), uratowano od śmierci 10 osób, a dalszych 85 od poważnych obrażeń. Warte odnotowania jest również zmniejszenie śmiertelności wypadkowej o dwie trzecie - z 9 zabitych na 100 wypadków do 3. Nakłady inwestycyjne netto na zadania wyniosły 7.017.578 zł. Tylko w ciągu pierwszego roku zostały uzyskane korzyści społeczne i ekonomiczne w wysokości 38.810.008 zł. Powstały one w wyniku zapobiegnięcia wypadkom, ofiarom i kolizjom, co było możliwe dzięki przebudowie czterdziestu siedmiu miejsc niebezpiecznych. W przeciwnym razie suma ta przerodziłaby się w koszty, które obciążyłyby ofiary wypadków i ich bliskich oraz państwo - w szczególności Narodowy Fundusz Zdrowia. W pierwszym roku korzyści były 5,53 razy wyższe niż poniesione nakłady. W kolejnych latach można się spodziewać korzyści na podobnym poziomie, przy czym koszty ograniczą się do niewielkich wydatków na bieżące utrzymanie. Oprócz zapobiegania wypadkom Program przynosi szereg innych pozytywnych zjawisk, takich jak rozwój współpracy z samorządami, aktywizacja i poprawa wizerunku władz, mobilizacja funduszy na konkretne działania chroniące życie obywateli, a także wzrost świadomości i stworzenie uznania dla potrzeby redukcji zagrożeń w ruchu wśród zarządów dróg i mieszkańców. Wstępne doświadczenia i odczucia po pierwszej edycji Programu, zarówno w Ministerstwie Transportu, jak i pośród jednostek samorządu terytorialnego oraz wojewodów, są bardzo pozytywne. Realizacja zadań jest nagłaśniana w mediach o zasięgu lokalnym i regionalnym. Program cieszy się dużym powodzeniem wśród władz samorządowych i spotyka się z przychylnym odbiorem społeczności lokalnych. Pełna wersja raportu oraz informacje o przebiegu Programu znajdują się na stronie www.krbrd.gov.pl .