Ostatnie wypadki drogowe z udziałem samochodów ciężarowych (najechania na domy mieszkalne) ukazują jak niebezpieczne i poważne w skutkach mogą być nieodpowiedzialne zachowania kierowców ciężarówek. Lekceważenie przepisów o czasie pracy kierowców powiązane często z niedostosowaniem prędkości do warunków panujących na drodze prowadzi w głównej mierze do tragedii w których giną niewinni ludzie. Wyprzedzanie na linii ciągłej, przed wzniesieniami, bagatelizowanie niedoskonałości drogowych (kolein), niedostosowana prędkość, czy nienależyty stan techniczny pojazdów, to główne "grzechy" szoferów ciężarówek popełniane w ruchu drogowym. Należy pamiętać o tym, że samochód ważący 40 ton nawet przy niewielkich prędkościach, swoją masą w momencie zderzenia potrafi wyrządzić ogromne zniszczenia, zderzenie z taką masą nawet przy niewielkiej prędkości często nie dają szans na przeżycie. Świadczą o tym dane statystyczne za I półrocze 2006 r. Wskaźnik osób, które zginęły w wypadkach spowodowanych przez samochody ciężarowe z przyczepą wynosi 15%, podczas gdy ten sam wskaźnik przy samochodach osobowych wynosi 9,5%. W pierwszym półroczu 2006 r. kierowcy samochodów ciężarowych spowodowali 1 817 wypadków.
Wypadki spowodowane przez kierujących ciężarówkami w latach 2002-2005:
Samochód ciężarowy | |||||||||
Do przewozu ładunków |
Do przewozu osób | ||||||||
Z przyczepą |
Bez przyczepy |
||||||||
ROK |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
I poł. 2006 |
600 |
94 |
819 |
1137 |
106 |
1469 |
80 |
11 |
139 |
2005 |
1201 |
180 |
1693 |
2719 |
314 |
3 432 |
199 |
22 |
314 |
2004 |
1266 |
206 |
1792 |
3083 |
339 |
3959 |
255 |
35 |
438 |
2003 |
1283 |
217 |
1703 |
3015 |
335 |
3967 |
246 |
32 |
403 |
2002 |
1233 |
220 |
1730 |
3010 |
357 |
3929 |
175 |
31 |
294 |