Przegląd prasy

Seminarium bezpieczeństwa drogowego (cz. 2)

25 stycznia 2010

W dniach 12 i 13 stycznia br. odbyło się seminarium bezpieczeństwa drogowego na temat “Roli inżynierii, prawa i edukacji w kształtowaniu bezpieczeństwa drogowego” [relacja w poprzednim numerze NEWS-a – red.].

cf8c96a2179c9a8a12c3e84e470b04ce54665994

(Fot.: PD@N 328-24)^Organizatorem seminarium była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W środku - Lech Witecki – generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad

2871c586650bb922267ac9ba963189a4e3195c8e

(Fot.: PD@N 328-25) ^Środowisko OSK reprezentowali: Krzysztof Szymański – prezes PFSSK oraz Zbigniew Hyży – prezes SOSK i I RP, właściciel Szkoły Jazdy “Hyży” w Bełchatowie.

Otwarcia seminarium dokonał Lech Witecki – generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. W swoim wystąpieniu podkreślił ogromny wpływ infrastruktury drogowej na poziom BRD. Wskazał szczególną rolę realizowanego systemowego programu ochrony życia i zdrowia użytkowników dróg krajowych pod nazwą “Drogi zaufania”. Nadrzędnym celem tego programu jest spadek liczby ofiar śmiertelnych do 2013 r o 75% wobec danychz 2007r. W 2009r liczba ofiar na drogach krajowych była o 30% niższa niż rokwcześniej. Zaapelował do zebranych, aby seminarium było próbą szerszego spojrzenia na brd z perspektywy działań politycznych, ekonomii i edukacji, komunikacji społecznej, prawa i jego egzekucji.

Spotkanie było okazją do wymiany poglądów pomiędzy teoretykami i praktykami z dziedziny ruchu drogowego w Polsce, ale także w Szwajcarii i Niemczech (eksperci z tych krajów byli gośćmi specjalnymi seminarium).

W wystąpieniu inauguracyjnym Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zwrócił uwagę na szczególną rolę brd. Podkreślił, iż zachowania części kierowców wskazują na braki w wyszkoleniu. Wskazał potrzebę budowy nowych dróg - “więcej dróg, więcej BRD”. Zwrócił szczególną uwagę na problem bezpieczeństwa na drogach samorządowych, gdzie odnotowano 62,4% ogółem zabitych na drogach. W ciągach tych dróg powinno się stosować rozwiązania spowalniające ruch np. ronda czy odgięcia toru jazdy – wskazywał mówca. Minister widzi potrzebę większego zaangażowania do pracy na rzecz BRD ludzi, którzy pasjonują się ruchem drogowym i angażują w działalność społeczną.

Program seminarium zrealizowano w następujących blokach programowych:

1.Bezpieczeństwo drogowe jako problem społeczno-polityczny;

2.Rola prawa i jego egzekucji w kształtowaniu bezpieczeństwa drogowego;

3.Światowe kampanie bezpieczeństwa drogowego;

4.Rola inżynierii w kształtowaniu bezpieczeństwa drogowego;

5.Standaryzacja oznakowania i wyposażenia drogi.

Uczestnicy wskazywali na zagadnienia niezbędne dla poprawy brd: błędy w projektowaniu dróg; małą ilość uczelni kształcących w zakresie budowy dróg, ulic oraz inżynierii ruchu drogowego; niewłaściwe oznakowanie robót drogowych; brak środków na wprowadzenie nowoczesnej infrastruktury np. sygnalizatorów z czujnikami prędkości; niedoskonałe prawo; trudną współpracę w zakresie projektowania aktów prawnych; brak poszanowania prawa; zbyt małą ilość relacji medialnych lansujących bezpieczne zachowania na drogach; wciąż niewystarczającą edukację komunikacyjną dzieci i młodzieży, ale także kierowców; brak dostatecznych funduszy dla nadzoru drogowego, na nowoczesne wyposażenie policji czy straży gminnych; niedoskonałe procedury przy wypadkach drogowych; trudności w egzekwowaniu odszkodowań dla ofiar wypadków.

c94df69774a31a605bd24a59bb45b4339295ee1c

 

(Fot.: PD@N 328-11) ^Martin Jäggi, Komendant Policji ad, Szwajcaria

Interesujące przykłady skutecznych rozwiązań w zakresie brd zaprezentował gość ze Szwajcarii. Dla przykładu - w 1970 r. na drogach zginęło - 1800 osób, ale już w 2004 r. - 300. Działania, które doprowadziły do tak znaczącego zmniejszania ilości wypadków śmiertelnych to: podniesienie poziomu powszechnej świadomości brd; zwiększenie wymogów bezpieczeństwa - obowiązek posiadania kasku i używania pasów bezpieczeństwa; ograniczenie dozwolonej prędkości 120/80/50/30; dopuszczalnej ilość alkoholu do 0,5; wzmożona kontrola kierujących w zakresie obecności alkoholu; wprowadzenie prawa jazdy “na próbę”; konsekwentne egzekwowanie przepisów ruchu drogowego; polepszenie infrastruktury drogowej; rozwój techniki pojazdów; polepszenie struktury systemów ratowniczych. Szczególną uwagę poświęcono powszechnemu wychowaniu dzieci i młodzieży, jako przyszłych bezpiecznych użytkowników dróg. Program edukacyjny obejmuje:

·w przedszkolach - bezpieczne przechodzenie przez jezdnię;

·1 i 2 rok szkolny - pogłębianie wiedzy o przechodzeniu przez jezdnię, nauka techniki i zasad jazdy na rowerze w ruchu drogowym, ale także hulajnogi, deskorolki itp.;

·kolejny rok szkolny - przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową i egzamin;

·starsze lata (od 13-16 roku życia) - nauka przez praktyczne przykłady, możliwość zapoznania się z sytuacjami i skutkami zdarzeń w praktyce.

Starannie przygotowano także programy szkolenia kandydatów na kierowców. Interesujące jest, iż w trakcie kursu na prawo jazdy realizowane jest obowiązkowe 8 godz. teorii z zakresu bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym i 6 godz. nauki udzielania pierwszej pomocy.

W Szwajcarii – podobnie jak w pozostałych krajach UE - w wypadkach drogowych giną przede wszystkim młodzi ludzie, zastosowano więc następujące działania, dla ochrony tej grupy uczestników ruchu drogowego:

·wyższe składki ubezpieczeniowe dla młodych kierowców;

·zastosowano tzw. czarne skrzynki w samochodach kierowców do 25 roku życia;

·wprowadzono zasadę “płać jak jeździsz” (system wyższych opłat w zależności od warunków używania pojazdu np. jeżeli jazdy odbywają się w większości nocą);

·w ramach systemu szkolenia kierowców zastosowano trwający 3 lata okres próbny (dwa wykroczenia w okresie próbnym oznaczają konieczność ponownego szkolenia);

·ograniczono obowiązujące na drogach i autostradach prędkości:30 km/godz. strefa zamieszkania, 50 teren zabudowany, 80 poza terenem zabudowanym, 120 autostrady;

·szczegółowe informacje z wypadków są wykorzystywane w procesie szkolenia;

·egzamin przeprowadzony również na autostradzie

·zwiększono nadzór nad ruchem drogowym (większa ilość kontroli, policję wyposażono m.in. w kamery, skanery laserowe, skalibrowane kamery itp.).

W referatach poruszano zagadnienie wypadków z udziałem pieszych. W Polsce ruch pieszych stanowi duży problem. W Zürichu nie ma ofiar pieszych (!). Sukces osiągnięto poprzez skuteczne rozwiązania, jak na przykład działającą zasadę, że pieszy daje znać, że chce wyjść na przejście.

677144e4a429ede5c3fe81b718688dad9c12d600

(Fot.: PD@N 328-26) ^Organizatorzy w ramach konferencji zorganizowali wystawę dokonań państw UE w zakresie Brd [relacja w następnym numerze PRAWA DROGOWEGO @ NEWS – red.]

Opracował: Krzysztof Szymański

ps.: posiadamy materiały z konferencji w wersji książkowej. Jeżeli uda nam się uzyskać w wersji elektronicznej przekażemy do wykorzystania w procesie szkolenia w OSK.