Przegląd prasy

Słupki wymienią na bezpieczniejsze. Popatrzcie jakie mogą być

21 kwietnia 2016

 

 

361c1df12c951f957612f7973d93cf31d3953140

 

6f236061833db14492690537c0a31650669898fb

 

3f9bcd1961f166fffd22c1f5bf65a9f6daffd5b8

 

ee8e0a588d61d8c9699d74e1b5cc6918cc1c04e1

(537-90-93 fot. jola michasiewicz)

 

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie postanowił wymienić metalowe słupki stojące w osi ścieżek rowerowych na nowe - elastyczne. Na początek zostanie ich zainstalowanych 300 sztuk.Słupki ustawiane zwykle w miejscach, gdzie ścieżka styka się z prostopadłą drogą. Chodzi o uniemożliwienia wjazdu samochodów na drogę dla rowerów lub chodnik. Tam gdzie to możliwe, ZDM postanowił wymienić żeliwne konstrukcje, na słupki z mas elastycznych. Chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa - wjechanie w metalowa przeszkodę zapewne nie należy do najprzyjemniejszych. Pytanie jaki ma być ten słupek? Oczywiście przede wszystkim bezpieczny. Generalnie wymagania są wysokie. Jak ujęto w specyfikacji przetargowej, słupki muszą spełniać międzynarodowe standardy oceny obrażeń głowy (HIC) i minimalizować skutki ewentualnej kolizji. "Muszą też być wykonane z mas elastycznych z pamięcią kształtu. Elastyczność słupka oraz pamięć kształtu powinna umożliwić 60 pełnych wygięć (90 stopni) w tym samym kierunku i powrócić do początkowego kształtu. Słupek musi wytrzymać siłę uderzenia pojazdu o masie 1500 kg, jadącego z prędkością 80 km/h i powrócić do pierwotnego kształtu bez deformacji" - informują drogowcy.

Słupki będą oklejone folią odblaskową, a ich zwieńczenia pomalowane żółtą farbą. Zostaną posadowione w specjalnych gniazdach, które umożliwią ich demontaż na czas odśnieżania. To bardzo dobry pomysł, znany w wielu europejskich krajach. Popatrzcie Państwo na słupki, które montują Francuzi (foto powyżej). Tam mnogość ich wielka. Są różne: metalowe, betonowe, ale też wiele lekkich z tworzywa. Te ostatnie także w różnej stylistyce, mniej i bardziej estetyczne, ale wszystkie bezpieczne. Życzymy sobie takich.