Przegląd prasy

Symulacja wypadku Kubicy

24 czerwca 2011

7d8006ffd49013b5498ec0ca83ce9eb9027df332(Fot.: PD@N 392-62)

W Inowrocławiu przeprowadzona została na torze crash testowymInstytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz firmy Saferoadsymulacja wypadku Roberta Kubicy podczas rajdu Ronde di Andora – doświadczenie przeprowadzono w ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa “Weekend bez ofiar”. Został wykonany test uderzenia w poprawnie zamontowaną barierę ochronną. W efekcie doszło tylko do wgniecenia lewej strony maski. – Za kierownicą testowego pojazdy posadziliśmy nowoczesny manekin Dummy Hybryd III. Jak pokazały wyniki, kierowca z dużym prawdopodobieństwem przeżyłby wypadek – tłumaczy Krzysztof Różewicz, szef Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów w Inowrocławiu. Skutki wypadku zminimalizowała nowoczesna bariera drogowa, która zamortyzowała siłę uderzenia, pochłaniając dużą część energii. – Od ubiegłego roku obowiązuje w Polsce nowa europejska norma w zakresie jakości barier drogowych. Nowoczesna infrastruktura montowana jest na wszystkich nowo budowanych oraz remontowanych drogach krajowych – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie rozpędzony samochód zderzył się z barierą zamontowaną w sposób nieprawidłowy. Organizatorzy wiernie odtworzyli warunki rzeczywiste wypadku Kubicy. Do testu został użyty samochód marki Skoda Fabia. Auto rozpędziło się do 110 km/godz., a uderzenie nastąpiło pod kątem 20 stopni. – Niedokręcona bariera wbiła się w maskę samochodu, przeszyła na wylot jego wnętrze i wyszła lewym przednim oknem. Gdyby w aucie był kierowca, jego ciało zostałoby zmiażdżone – tłumaczy Krzysztof Różewicz. Siła uderzenia była tak duża, że auto zagięło cztery metry bariery. Celem pokazu była próba zademonstrowania jaka jest różnica zachowania się bariery zmontowanej poprawnie i wadliwie. Kiedy rozpędzony samochód uderza w niepoprawnie zmontowaną barierę drogową, kierowca ma niewielkie szanse na przeżycie – dowodzą wyniki testu. Nowoczesna infrastruktura montowana jest na wszystkich nowo budowanych oraz remontowanych drogach krajowych – powiedział Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Prowadzimy też systematyczny przegląd barier starszego typu, by eliminować ewentualne błędy w ich montażu – dodał.