Przegląd prasy

System zarządzania ruchem drogowym w Gliwicach

7 kwietnia 2011

7bd53d390a284f2dbb03af49eb18c82851625d67(Fot.: PD@N 384-58)

W Gliwicach powstanie inteligentny system zarządzania ruchem drogowym. Nowe rozwiązanie obejmie sygnalizację świetlną na 60 skrzyżowaniach, a jego zaletą będą niespotykane dotąd w Polsce możliwości reagowania na zmieniające się warunki drogowe. Jak poinformował podczas konferencji prasowej w Gliwicach szef miejskiej spółki Śląska Sieć Metropolitalna Grzegorz Nitkiewicz, wart 29 mln zł pierwszy etap tworzenia systemu niedawno dostał sięgające 85 proc. unijne dofinansowanie. Środki umożliwią zrealizowanie tego przedsięwzięcia prawdopodobnie do początku 2012 r. Gliwicki system będzie tak skonstruowany, by wystarczyła zmiana jednego tylko parametru ustawień (np. świateł na jednym ze skrzyżowań), by wszystkie inne automatycznie dostosowały się do niej. Zmianę może wprowadzić sam system albo też – ręcznie – jego operator. To optymalny sposób zwiększenia przepustowości kluczowych miejskich dróg (w podobny sposób w Austrii i Niemczech skrócono czasy przejazdów nawet o 80 proc.). - Inteligentny system sterowania ruchem będzie adaptował się do zmiennych warunków, np. w kryzysie, podczas wypadku, ale również do zmian wymuszanych przez nowe generatory ruchu oraz przez nowe odcinki dróg. To ważne, bo system drogowy w Gliwicach podlega zmianom i będzie im podlegał – zaznaczył prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz. Do momentu oddania do użytku autostrady A1 (w 2012 r.) i Drogowej Trasy Średnicowej (ok. 2014 r.) efektywne zarządzanie sygnalizacją świetlną na głównych arteriach ułatwi kierowcom sprawny przejazd przez Gliwice. Po wybudowaniu szybkich tras, umożliwi płynne dostosowanie pracy sygnalizacji w razie skierowania ruchu tranzytowego do miasta np. po zablokowaniu autostrady. - Poprawi się bezpieczeństwo ruchu, skrócony zostanie czas przejazdu i zostanie obniżony koszt funkcjonowania transportu samochodowego – wymieniał zalety systemu Nitkiewicz. Możliwe będzie też wprowadzenie tzw. zielonej fali dla służb ratunkowych czy autobusowej linii A4 zastępującej zlikwidowany w mieście tramwaj. - System, który przygotowaliśmy, dysponuje przepotężnymi możliwościami jeśli chodzi o automatykę. Tak naprawdę będzie w stanie inteligentnie zarządzać miastem sam. Zdarzają się jednak sytuacje awaryjne, gdy tylko człowiek - przy posiadaniu wszystkich możliwych informacji - jest w stanie zarządzać sprawniej. Centrum sterowania ruchem będzie umożliwiało ręczne sterowanie – wyjaśnił Nitkiewicz. Projekt zakłada tu aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych lub opiekunów niepełnosprawnych dzieci. Dzięki mobilnym stanowiskom obsługi, które zostaną zainstalowane w domach co najmniej kilku takich osób, osoby wykluczone dotąd z rynku pracy – po przeszkoleniu i ew. dokształceniu – będą nadzorowały bieżącą pracę systemu.