Przegląd prasy

Tak wygląda Rowerowy Raj

4 maja 2010

d77b865a447fa4e4e46321602d9574c9b3558a28

(Fot.: PD@N 339-24©jm)

0a14af36712dbede33e6741fc7b190fc93a4f779

(Fot.: PD@N 339-22©jm)

966d3324a008a4b4cc912ebee97164f86155d5b1

(Fot.: PD@N 339-23©jm)

2caa6dce1fcb65faed317af6e97dbf69a8797fdd

(Fot.: PD@N 339-25©jm) ^ W miastach rowery są obecne wszędzie. To podstawowy środek lokomocji w największych holenderskich miastach. To znak firmowy Holandii. Najczęściej są to tzw. holendry - rowery miejskie z szeroką, wysoko umiejscowioną kierownicą i wygięta tak, że ręce jadącego są skierowane równolegle w kierunku jazdy. Dzięki takiej kierownicy rowerzysta jedzie z wyprostowanymi plecami i nie obciąża np. mięśni karku (jak w przypadku roweru górskiego).Są także liczne osłony na rowerze np. na łańcuch czy na tylnych kolach, chronią przed wkręceniem się podczas jazdy jakiś elementów garderoby rowerzysty. W miastach istnieją duże, piętrowe parkingi dla rowerów, jednak pojemność ich jest znacznie ograniczona w stosunku do potencjalnego zapotrzebowania. W mieście takim jak Amsterdam (foto powyżej), w którego centrum zabudowa jest niezwykle zwarta i kamienice maksymalnie wykorzystuje się na cele mieszkaniowe, na rower po prostu nie starcza w nich już miejsca. Zresztą trudno byłoby je zmieścić w wąskich klatkach schodowych.

W Holandii jest czymś tak powszechnym, że stał się częścią życia i podręcznym bagażem przeciętnego Holendra. 16 milionów obywateli posiada tu 13 milionów rowerów.Holendrzy używają roweru jako codziennego środka transportu, bardziej niż do celów rekreacyjnych. Rowerem dojeżdżają do pracy i jeżdżą na zakupy. Umiarkowany klimat Holandii, niewielkie odległości i drogi bez wzniesień, wszystko to sprzyja wykorzystywaniu roweru jako środka transportu. Wybudowano ok. 20 000 km specjalnie wyznaczonych ścieżek i tras rowerowych, które połączone są ze sobą w harmonijna sieć. Często odseparowane od głównego ruchu samochodowego, świetnie oznakowane, z rowerowymi mostami, tunelami, promami, w niektórych miejscach nawet z sygnalizacją świetlną. Sieć ścieżek rowerowych jest wyraźnie oznakowana czerwono-białymi znakami ANWB (Powszechnego Holenderskiego Towarzystwa Turystycznego) i słupkami w kształcie grzybków, wyznaczającymi najkrótszą trasę z punktu A do B. Obowiązujące, osobne pasy dla rowerzystów oznakowane są okrągłymi niebieskimi znakami z białym rowerem. Holandię nazywana jest "Rowerowym Rajem". Dla samych Holendrów zaś rower to styl życia.

 

Obowiązujące przepisy: pierwszeństwo mają nadjeżdżający z prawej strony, o ile znaki nie sygnalizują inaczej; piesi muszą udzielić pierwszeństwa przejazdu innym użytkownikom dróg, o ile znaki nie sygnalizują inaczej; jazda rowerami koło siebie (maks. 2 osoby) jest dozwolona o ile nie stwarza utrudnień pozostałym użytkownikom ruchu; używanie świateł po zmroku jest obowiązkowe; poruszanie się rowerami po autostradach jest zabronione; dzieci do lat 10 przewożone rowerem muszą podróżować na krzesełkach; zmianę kierunku jazdy należy wyraźnie sygnalizować ręką.