Przegląd prasy

Tramwaje mogą być ciche, zielone i mieć estetyczne torowiska

11 sierpnia 2014

e27e4c01ed79f0e68e404742ef752fdf2c7641d5

c2a442cb486f21502adcdabef37eebea2457166bf9d09ebefcabc0e86661ee1391e803ace2f42123

a93d1f02a0f251c34df940f59a1367a1156cfd0b

6f23a9b9d60bd8f8ee4fbf1d65a3ab28491d7794

f69b6bbc4a19b9abed3d144fa25ba248001a3ea76a7ba0a6197f9f08e840c271a3640c245d9be5d7

b9356cfc76d6f7ea10b438023a7c15cb8e1927e6

55614227afe6ee218e2dc0d9f931d80cd3a10f69

c5c9c05b58a595c8df1fe544dc4bbef0b82d8170

9e4ae1d44aaad026c90f4dac1ec68e9c87a6bafe

c41870d53b489284aed61c2232d479fcec3628e2b52083dadf8e94ef69729848ffb248918514cc6a4554bc36b2e28235ab24da81285d8444e1332ac6

(500-51-52 oraz 70-82 fot. jola michasiewicz)

O tym, że samorządy planują “gigantyczne inwestycje w sieci tramwajowe i tabor” jesteśmy właśnie informowani, co cieszy nasz niezmiernie. Dlaczego właśnie dzisiaj przyszedł czas na tramwaje? Mamy tu do czynienia z dwoma elementami równocześnie, po pierwsze “z powodu katastrofalnych zapóźnień w infrastrukturze” i po drugie - dostępu do miliardów unijnej kasy (dofinansowania ma sięgać nawet do 85 proc. wartości inwestycji). Rzeczywiście to zdecydowanie rozstrzygające argumenty. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w latach 2007-2013 z unijnej kasy na tramwaje wydano łącznie 5,3 mld zł. Dzięki temu pojawiły się pojazdy niskopodłogowe, zaczęły się tez większe przedłużenia sieci. W wielu miastach mówi się też o “szybkim tramwaju”. Takie trasy ma już Poznań, buduje Szczecin. Na przyszły rok zapowiedziane jest oddanie połączenia m.inn. z warszawskim Tarchominem, bydgoskim Fordonem, czy gdańskim Brętowem. A tu Komisja Europejska wskazała, że Polska w perspektywie budżetowej 2014-2020 powinna postawić na transport zbiorowy. Czyli dalsze inwestycje. Te już bardziej ekologiczne. Według publikowanych danych, rząd zadeklarował do 2022 r. modernizację 168 km linii tramwajowych. Eksperci wskazują, iż dla wielu polskich miast tramwaj jest inwestycją lepszą i tańszą niż metro. Metro może być nawet dziesięć razy droższe, a nie musi być bardziej dostępne - przekonują. Także z badań wynika, że mieszkańcy chętniej przesiadają się z samochodu do tramwaju. Nowe linie przynoszą tez wzrost wartości okolicznych nieruchomości.

W tzw. krajach starej unii tramwaje przeżyły swój renesans wcześnie, bo już w latach 90. We Francji właśnie wówczas otwierał nowe linie, Lyon zdecydował się na budowę tras tramwajowych zamiast nowych linii metra.

Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS przygotowała dla Państwa kolejny fotoreportaż z Nicei, miasta gdzie zbudowano właśnie taką nowoczesną linię tramwajową. Dodajmy jednak, iż dzisiaj już w wielu miastach Francji budowane są takie linie, i to miastach dużych, ale tez małych. Linia jest cicha, ekologiczna i - przyznajcie to - estetyczna. Tramwaj jedzie przez serce miasta, w określonych swoich fragmentach korzysta z baterii, torowiska są zielone, zadbane jak cała miejska zieleń. Zieleń miała wytłumić hałas jadących tramwajów i poprawić estetykę w mieście - tak się też stało. Według oficjalnych szacunków poziom hałasu jest niższy od pięciu do sześciu decybeli. Torowiska porośnięte trawą wymagają starannego utrzymania. Tam trawa kładziona jest na specjalnie przygotowanej nawierzchni. Dodatkowo konieczne jest też odizolowanie trawy od szyn, by powracające napięcie nie mogło ją spalić. Torowisko jest zielone cały rok, łatwo jest je utrzymać, gdy w najmroźniejsze dni zimy temperatura spada do 3oC. W dwóch miejscach na linii (Place Masséna i Garibaldi, gdzie czasowo odbywają się parady karnawałowe, tam nawet przewidziano specjalne przejścia torowe pozwalające na niezależna obsługę połówek linii) tramwaje przejeżdżając przez te odcinki wykorzystują energię zgromadzoną w akumulatorach, na pozostałych częściach linii zastosowano zasilanie z napowietrznej sieci trakcyjnej o napięciu 750 V DC. Do obsługi linii otwartej w 2007 zakupiono u francuskiego producenta Alstomu 20 tramwajów Citadis 302. Każdy tramwaj jest dwukierunkowy, całkowicie niskopodłogowy o długości 35 m i 2,65 m szerokości. W 2010 dostarczono kolejnych 8 tramwajów. Obecnie w planach jest przedłużenie istniejącej linii oraz budowa kilku nowych. Atrakcyjność inwestycji dodatkowo poprawia zbudowany na dachu zajezdni parking parkuj i jedź. Obecna linia tramwajowa ma zostać przedłużona. Planowane nowe linie w tym wzdłuż pięknego lazurowego wybrzeża, docierająca do lotniska i dalej. Kiedyś tramwaj kursował także do Monaco i Cannes. (jm)

Słowa kluczowe Francja tramwaje