Przegląd prasy

Urzędnicy nie sprawdzają stanu czystości pojazdu

10 września 2007

Czytelniczka “Dziennika Elbląskiego” podniosła sprawę brudu w taksówce. Pani Elżbiecie brakuje słów na opisanie brudu, jaki zastała w taksówce, którą chciała pojechać do pracy. Po przebyciu kilkudziesięciu metrów opuściła pojazd. Na pytanie taksówkarza, kto zapłaci za kurs, odpowiedziała, że na pewno nie ona. Jerzy Deka, prezes jednej z elbląskich korporacji taksówkarskich, twierdzi, że w stowarzyszeniu taka rzecz byłaby nie do pomyślenia. - Samochody taksówkarzy świadczą o całej firmie. Dlatego nie możemy sobie pozwolić, żeby przez jednego kierowcę wyrobić sobie złą opinię. Klienci mają duży wybór - wyjaśnia. - Dotyczy to również oczywiście stanu technicznego aut. Inaczej wygląda to w przypadku kierowców, którzy nie należą do zrzeszeń. - Taki kierowca jest kontrolowany tylko przez Urząd Miejski, jeździ kiedy chce i nie musi tak dbać o auto, jak u nas, gdzie kontrolujemy się nawzajem, znamy od lat, wiemy jaki kto jest i czym jeździ - powiedział Dariusz Gołębiowski, szef innej korporacji. - Zresztą przepisy, pochodzące jeszcze z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, mówią wyraźnie, że pojazd służący do przewozów publicznych musi być czysty i zadbany. Gołębiowski twierdzi, że konsekwencją skarg na czystość w taksówce może być nawet odebranie koncesji na prowadzenie przewozów. - Czystość i sprawność techniczna pojazdu to nie jest żadne widzimisie kierowcy - dodaje. Kontrolą i przyznawaniem koncesji taksówkarzom zajmuje się Urząd Miejski w Elblągu. - Każdy niezadowolony klient może zwrócić się ze skargą na stan taksówki nie tylko do korporacji, ale i do Urzędu Miejskiego - mówią przedstawiciele elbląskich korporacji.
- Raz na pięć lat Urząd Miejski zobowiązany jest do przeprowadzenia kontroli, w celu sprawdzenia, czy nadal spełnione są warunki, na podstawie których przyznawane są koncesje - wyjaśnia Joanna Tomczyk z Urzędu Miejskiego w Elblągu. Jakie dokumenty są sprawdzane? M. in. świadectwo kwalifikacji (aktualne badania lekarskie: profilaktyczne i psychologiczne), zapytanie o karalności przedsiębiorcy, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego TAXI, świadectwo legalizacji taksometru, zaświadczenie o wykonaniu dodatkowego badania technicznego pojazdu, który ma być używany jako taksówka osobowa. Urzędnicy nie sprawdzają jednak czystości pojazdu.