Przegląd prasy

„Uwaga” o drastycznych reklamach

9 czerwca 2010

4f4e7ef02b542c42fba48a3dc9d73805e9127e74

(Fot.: PD@N 344-11)

Czy wstrząsające spoty reklamowe pokazujące skutki wypadków sprawiają, że ludzie jeżdżą bezpieczniej? – pytają dziennikarze programu TVN “UWAGA”. Dyskusja na ten temat trwa prawie od roku. Właściwie od chwili, gdy jednym ze sposobów walki o poprawę bezpieczeństwa na drodze, stały się reklamy, które pokazują brutalne skutki wypadków. Najbardziej wstrząsające spoty powstały w Anglii, Francji i w Niemczech. Wszystkie próbują uzmysłowić kierowcom i pieszym, jak ważna jest odpowiedzialność i jak tragiczne bywają skutki wypadków. Tego typu akcje dotarły także do Polski. Jedną z najbardziej popularnych była kampania społeczna “Użyj wyobraźni”. Bezpieczeństwo ruchu drogowego to produkt. Produkt musi być bardzo atrakcyjnie opakowany i sprzedany, żeby trafił do świadomości młodych ludzi. Ludzie w przedziale wiekowym od 18 –do 25 lat właśnie w takich krwawych scenach znajdują bardzo duże zainteresowanie. To trafia do ich świadomości. Gadająca głowa pana policjanta, który stoi i moralizuje, nie zawsze trafia do młodych ludzi, z którymi mamy najwięcej problemów – mówi Marek Kąkolewski (Komenda Główna Policji). Taki przekaz prawdziwy, brutalny, powoduje, że człowiek angażuje się emocjonalnie. To z kolei przynosi bardzo dużą wartość, wywołuje dyskusje. Taka kampania jest wyrazista. Ona na tle innych kampanii wyróżnia się i jest zauważalna – mówi Katarzyna Turska, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Czy spoty reklamowe z wykorzystaniem zdjęć tragicznych skutków wypadków drogowych są potrzebne i konieczne, czy też wywołują niepotrzebny szok i przerażenie? – pyta redakcja programu i namawia do dyskusji na ten temat.