Przegląd prasy

viaTOLL w 2015 roku

22 stycznia 2016

c5e53d7d68ef9efd95c003065e821bfae76e2b2b

(531a-46)

251 kilometrów rozszerzenia, 86 tys. nowych rejestracji pojazdów i ponad 1,55 mld zł przekazanych do Krajowego Funduszu Drogowego – oto bilans działalności systemu viaTOLL w 2015 roku. Rok obfitował w wydarzenia mające duży wpływ zarówno na kierowców, jak i całą branżę transportową. Pierwszym z nich była nowela Ustawy o drogach publicznych, która wprowadziła szereg zmian w ich otoczeniu prawno-instytucjonalnym.

Co zmieniła nowelizacja?Zmiany wprowadzone 2 stycznia 2015 roku w Ustawie o drogach publicznych były z jednej strony ukierunkowane na uporządkowanie otoczenia prawnego działania systemu viaTOLL, a z drugiej stanowiły odpowiedź na postulaty branży transportowej. Podstawowa zmiana dotyczyła uproszczenia zasad odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg za uchylanie się od obowiązku uiszczania opłaty. Chodziło tu przede wszystkim o ustawowe przeniesienie odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń z kierowcy na właściciela pojazdu, obniżenie taryfikatora kar oraz wprowadzenie zasady jednej kary w ciągu doby. Dodatkowo, ujednolicono również kwestię zwolnień z opłaty elektronicznej i opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych oraz służb specjalnych i ratowniczych.

Nowości w systemie.W 2015 roku operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotował szereg usprawnień dla użytkowników, mających na celu poprawę jakości obsługi oraz zwiększenie komfortu korzystania z viaTOLL. W ciągu roku uruchomiono trzy narzędzia: e-Notę, powiadomienie SMS oraz aplikację mobilną. Pierwsze z nich to bezpośredni, elektroniczny dostęp do not obciążeniowych, które są dokumentami księgowymi przesyłanymi co miesiąc użytkownikom. Dostęp do serwisu jest możliwy on-line, 24h na dobę i eliminuje potrzebę wysyłki pocztą. Obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 14 tys. użytkowników. Powiadomienie SMS to usługa dla rozliczających się za pomocą konta przedpłaconego. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do informacji o stanie salda za pomocą wiadomości tekstowej. Od momentu uruchomienia do końca 2015 roku SMSem wysłano ponad 200 tys. zapytań o saldo. Ostatnia innowacja w systemie to aplikacja mobilna viaTOLL. Do tej pory oprogramowanie ściągnięto ponad 10 tys. razy. Operator systemu do końca 2015 roku zarejestrował około 25 tys. sesji z wykorzystaniem tego narzędzia. Co ważne, aplikacja mobilna viaTOLL powstała w oparciu o standardy bankowe, gwarantując bezpieczeństwo ochrony danych i transakcji. Dzięki niej użytkownik może między innymi sprawdzać saldo i na bieżąco doładowywać konto za pomocą karty płatniczej lub flotowej, a także ma stały dostęp do ogólnych informacji o umowie oraz interaktywnej mapy Miejsc Obsługi Klienta.

Wpływy. Od początku stycznia do końca grudnia 2015 roku wpływy do systemu osiągnęły poziom 1,55 mld zł, co stanowi 9,3% wzrost rok do roku i jest najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii systemu. Podobnie jak w roku 2014, w roku 2015 odnotowano stabilny wzrost przychodów wynikający ze zwiększającego się wolumenu przewozów oraz dalszego rozszerzania sieci dróg płatnych (o 251 km w czerwcu 2015 roku). Od momentu uruchomienia w dniu 1 lipca 2011 roku do końca grudnia ubiegłego roku system viaTOLL zarobił już ponad 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są przychody zarówno z systemu elektronicznego, jak i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę nowej oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Analiza wpływów miesięcznych, podobnie jak w poprzednich latach, wykazuje ich sezonowe wzrosty w okresach przedświątecznych i wakacyjnych. W minionym roku najwyższe przychody w ramach systemu viaTOLL wygenerowała autostrada A4 (399,45 mln zł), a w następnej kolejności – droga ekspresowa S8 (208,86 mln zł) oraz autostrada A2 (156,59 mln zł). W pierwszej dziesiątce znalazły się również drogi: A1, S7, S3, DK92, S1, S6 oraz po raz pierwszy A8 z przychodem na poziomie 24,77 mln zł. Co ciekawe, spadki wpływów dotyczą tras: A2 (z 158 mln zł do 157 mln zł), S7 (z 90 mln zł do 87 mln zł), DK92 (z 50,5 mln zł do 47,5 mln zł) oraz S6 (z 26,5 mln zł do 25,5 mln zł).

Struktura użytkowników i sposobów płatności. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 523 tys. umów (wzrost rok do roku o 10,2%) i nieco ponad 929 tys. pojazdów. Największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (61,3%), a na kolejnych miejscach plasują się: Niemcy (5,6%), Litwini (3,5%), Czesi (2,9%), Ukraińcy(2,8%), Rosjanie (2,7%), Rumuni (2,2%), Węgrzy (1,9%), Słowacy (1,8%) oraz Białorusini (1,6%).

Nowsze pojazdy na polskich drogach.2015 rok przyniósł dalsze pozytywne zmiany w strukturze flot samochodowych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Zróżnicowanie stawek opłat względem “ekologiczności” pojazdów zdało egzamin. Po 54 miesiącach działania systemu prawie 60% rejestracji wskazuje na klasy emisji od Euro 4 do Euro 6, a o połowę spadł udział klas Euro 3, Euro 2 i Euro 1.

viaAUTO zyskuje na popularności. Od 2012 roku na płatnych odcinkach autostrad będących w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dostępna jest usługa viaAUTO – elektroniczna alternatywa dla opłaty manualnej. Przeznaczona jest dla pojazdów lekkich (DMC?3,5t), dostępna na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pobór elektroniczny gwarantuje około 4 razy większą przepustowość bramek niż pobór manualny. Do końca grudnia zostało rozdystrybuowanych ok. 37 tys urządzeń, z czego 1 200 przekazano służbom ratowniczym. Wzrost liczby urządzeń w pojazdach i transakcji przełożył się w 2015 roku na zwiększenie wpływów wnoszonych za pośrednictwem usługi viaAUTO. Na odcinku autostrady A2 (Konin – Stryków) pojazdy lekkie, korzystające z systemu elektronicznego, stanowiły średnio 2,7% wszystkich samochodów osobowych dokonujących płatności. Dla porównania, w roku 2014 odsetek ten wynosił zaledwie 1,4%. Z kolei na odcinku autostrady A4 (Wrocław – Gliwice) pojazdy lekkie korzystające z systemu elektronicznego stanowiły 8,5% wszystkich samochodów osobowych dokonujących płatności (5,4% w roku 2014).

Źródło viaTOLL