Przegląd prasy

Większe opłaty, mniejsze korki?

28 listopada 2006

Wprowadzenie dodatkowych opłat za korzystanie z dróg pozwoli na rozładowanie ruchu ulicznego w niektórych miastach Europy Centralnej, np. w Warszawie - uważa ośrodek badawczy Economist Intelligence Unit (EIU). "Uliczne korki w miastach są kolosalnym problemem w Europie (...) Liczba samochodów osobowych w krajach UE w ostatnich 15 latach powiększyła się 10-krotnie, a na szybko rosnących rynkach Europy Centralnej tempo przyrostu było nawet szybsze" - napisał EIU w opublikowanym raporcie. Według EIU, władze miejskie największych i najbardziej zakorkowanych miast Europy Centralnej powinny korzystać z doświadczeń Londynu, Sztokholmu, Oslo i Edynburga, gdzie za wjazd do centrum płaci się dodatkową opłatę, tzw. podatek od zagęszczenia ruchu. EIU zaleca wprowadzenie kontroli kosztów, wskazując np., iż koszta pobrania 1 euro opłaty za wjazd do centrum Sztokholmu kosztuje 20 eurocentów, zaś w Londynie wynosi 60 eurocentów. Po to, by przekonać kierowców do rozwiązań niepopularnych, władze muszą wykazać, iż próbowały najpierw mniej radykalnych działań i przedstawić wymierne korzyści, takie jak np. poprawa transportu publicznego. System musi być postrzegany przez użytkowników dróg jako sprawiedliwy, a wyborców należy nakłonić do płacenia dopiero wówczas, gdy uświadomią sobie korzyści z proponowanych zmian. Musi też być jasne, na co przeznaczony jest przychód z dodatkowych opłat - argumentują autorzy raportu.

Słowa kluczowe korki opłata drogowa