(524-60)
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Opolu podjął projekt, którego celem ostatecznym jest poprawa poziomu tzw. zdawalności egzaminów na prawo jazdy. Pośredni cel - równie ważny - to stworzenie instytucji bardziej przyjaznej egzaminowanym. W tym celu zaplanowano skrócenie czasu oczekiwania na egzamin (maksymalnie do 30 minut), możliwość odbycia jazd próbnych po egzaminacyjnym placu manewrowym itp. WORD, Opolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz władze woj. opolskiego przeanalizowały statystyki zdawalności i jednoznacznie określiły powód - wysoki poziom stresu kursantów. Jak mówił na konferencji prasowej członek zarządu woj. opolskiego Tomasz Kostuś - średnia zdawalność jeśli chodzi o egzaminy praktyczne w ostatnim roku wyniosła w opolskim WORD 28 proc. i była jedną z niższych w kraju. W związku z tym urząd marszałkowski i WORD opracowały program "Stop stres", który ma sprawić, że opolski ośrodek ruchu drogowego będzie bardziej przyjazny kursantom przystępującym do egzaminu na prawo jazdy. Program ma ruszyć od 1 października br. Dyrektor opolskiego ośrodka egzaminowania, Edward Kinder wyjaśnił, że aby skrócić czas oczekiwania na egzamin, kandydaci mają być umawiani w mniejszych niż dotychczas grupach, ale częściej. Z analiz opolskiego WORD wynika także, że 38 proc. tych osób, które egzaminów nie zdają, nie zalicza placu manewrowego. By ubiegający się o prawo jazdy mogli się z nim zapoznać jeszcze zanim będą egzaminowani, ośrodki szkolenia będą mogły dwa razy w tygodniu popołudniami wynajmować plac WORD i jeździć po nim próbnie ze swoimi podopiecznymi. Kinder tłumaczył, że komercyjne wynajmowanie placu ma zapewnić rotację korzystających z tej opcji. "Mówimy o jazdach nadających ostatni szlif przed egzaminem" - zastrzegł szef WORD w Opolu. Ponadto w poczekalni WORD w Opolu zostanie zainstalowany internet. Wprowadzona zostanie również możliwość zapisywania się na egzamin również przez Internet - oprócz istniejącej już i testowanej od czerwca możliwości telefonicznego rejestrowania się. "Dotychczas trzeba było przyjechać do WORD, by umówić się na egzamin" - mówił Kostuś.
I jeszcze coś. Otóż dla podniesienia standardów obsługi egzaminowanych oraz lepszej współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców prowadzone mają być szkolenia pracowników WORD z zakresu etyki zawodowej czy relacji klient - egzaminator, a także seminaria warsztatowe dla ośrodków szkolenia kierowców. "Mamy narzędzia statystyczne i możemy dokonywać analiz dotyczących tego, jakie są najczęściej popełniane błędy skutkujące negatywnymi wynikami na egzaminach. To jest materiał dla ośrodków szkolenia kierowców, który może wskazać nad czym muszą więcej popracować" - wyjaśniał Kinder. "Mamy nadzieję, że zmiany, które wprowadzamy, poskutkują wyższą zdawalnością egzaminów w Opolu, a środowisko WORD będzie postrzegane jako bardziej otwarte i przyjazne" - podsumował Kostuś.