(Fot.: PD@N 469-100-102jm)
Adam Kleina - kierownik Wydziału Nadzoru i Analiz Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie – w trakcie spotkania z kierownikami ośrodków szkolenia z regionu Warszawy i okolic - zaprezentował wyniki tzw. zdawalności w tutejszym ośrodku egzaminowania. Analiza dotyczyła pierwszego półrocza 2013 r., czyli pierwszego okresu wprowadzania nowych przepisów ustawy o kierujących pojazdami. Na ogólną liczbę przeprowadzonych egzaminów teoretycznych 34 902, w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego przeprowadzono o 3874 egzaminów mniej. Podobnie w zakresie egzaminów praktycznych, których przeprowadzono 61 233, różnica wyniosła 5361. Powody wielokrotnie już opisywane. Jak wynika z danych, utrzymującą tendencją (rok 2012 i 2013) jest różnica ilości egzaminów praktycznych i teoretycznych, w podsumowaniu bieżącego roku wynosi ona 26 331 przeprowadzonych egzaminów.
Statystyki potwierdzają znaczący wzrost zdanych egzaminów praktycznych. Jeszcze w styczniu (oczywiście po 19.) było to 10,3%, a już na koniec czerwca ta zdawalność wynosi 33%. Jak podkreślił to egzaminator - zdawalność teorii rośnie, społeczeństwo uczy się. Niestety różnymi sposobami i tu także poprzez tzw. giełdę testów.
W zakresie egzaminów na kat. B po pierwszym półroczu odnotowano statystykę w wysokości 30,6%. Dla porównania w tym samym okresie 2012 r. osiągnęła ona 28,5%. To zdecydowanie ważny wynik. - To nasz wspólny sukces - mówił do szkoleniowców Kleina. Czyli jest to porównywalna zdawalność. Największe różnice oczywiście w kategoriach najszerzej zmienionych tj. kategorii motocyklowych. Dla przykładu kat. A - zdawalność w 2012 roku wynosiła 61,6% i odpowiednio w 2013 r. już tylko 20,1%. Niestety ten sezon szkoleniowo-egzaminacyjny dla tych kategorii zgodnie uznano za stracony.