Przegląd prasy

Wymień amortyzatory

13 marca 2007

Sprawne amortyzatory zapewniają nie tylko większy komfort jazdy, ale i bezpieczeństwo – przypomina “Rzeczpospolita”. Po zimie, kiedy często jeździliśmy po dziurawych drogach, warto sprawdzić, czy samochód nie potrzebuje już nowych. Zniszczone drogi znacznie przyspieszają zużycie amortyzatorów, dlatego w Polsce w przeliczeniu na liczbę samochodów, wymienia się ich cztery razy więcej niż w Niemczech. W naszym kraju co dziesiąty samochód ma niesprawne amortyzatory, gdy piętnaście lat temu takich aut było 30 procent. O awarii amortyzatora świadczą wycieki na ich obudowach, które nie znikają po kilku godzinach, oraz duże przechyły nadwozia. W razie wymiany zużytych amortyzatorów, najlepiej jest zachować taki typ, który wybrał producent auta. Zalecana jest wymiana dwóch amortyzatorów na tej samej osi. W czasie zabezpieczania antykorozyjnego podwozia amortyzatory nie mogą być oblepiane biteksem, gdyż prowadzi to do ich przegrzania. W czasie normalnej jazdy miejskiej pracują one w temperaturze ok. 80 stopni C. Gdy temperatura przekracza 120 stopni C, guma uszczelek się niszczy i przestaje spełniać swoje zadanie. Dlaczego warto dbać o amortyzatory? Według przeprowadzonych w Niemczech testów auto bez ABS przy prędkości 100 km/h, ze sprawnymi amortyzatorami hamuje na dystansie 37,5 metrów. Z niesprawnymi o sile tłumienia zmniejszonej o połowę droga hamowania tego samochodu wydłużyła się do 39,1 metrów, a więc o 1,6 metra. W przypadku pojazdu wyposażonego w ABS wzrost drogi hamowania był jeszcze większy - z 38,2 do 43,6 metra. System zapobiegający blokowaniu kół przestaje bowiem hamować koło, które nie styka się z nawierzchnią. Na polskich, nierównych drogach ten efekt jest szczególnie niebezpieczny. Niesprawne amortyzatory przyspieszają też zużycie opon. Dla własnego bezpieczeństwa amortyzatory należy kontrolować co 30 000 km. Zanim jednak zbadasz amortyzatory, sprawdź ciśnienie powietrza w oponach.