Przegląd prasy

Ze Szczecina do Warszawy

15 maja 2014

 

92c664ee853a39b3fab11e6dba06d94fa05b375f

(493-16 fot. MIiR)

 

40-kilometrowy fragment drogi S3 Gorzów Wielkopolski-Międzyrzecz od 15 maja 2014 r. jest już dostępny dla kierowców. Tym samym podróż ze Szczecina do Warszawy możemy pokonać, jadąc tylko drogami ekspresowymi i autostradami (S3 i A2). - Budowa tego odcinka S3 trwała od lipca 2011 roku i kosztowała ponad 760 milionów złotych. Nowa droga omija kilkanaście miejscowości pomiędzy Gorzowem a Międzyrzeczem sprawiając, że podróż między tymi miastami stała się nie tylko ponad dwukrotnie szybsza (około 20 minut zamiast blisko godziny), ale i bezpieczniejsza zarówno do podróżnych, jak i okolicznych mieszkańców. Całą trasę od Szczecina do stolicy będzie można teraz pokonać w około 6 godzin. Wchodzące w skład lubuskiego odcinka S3 obwodnice Gorzowa (11,6 km) i Międzyrzecza (6,3 km) są na razie jednojezdniowymi drogami ekspresowymi, ale przetargi na dobudowanie drugich jezdni zostały ogłoszone i fragmenty te powinny być dwujezdniowe na przełomie lat 2016 i 2017. Z kolei odcinek od Sulechowa do Nowej Soli dwujezdniowy ma być w roku 2017. Cała droga ekspresowa S3 poprowadzi od zespołu portów Szczecin-Świnoujście na północy (województwo zachodniopomorskie), wzdłuż zachodniej granicy kraju (przez województwo lubuskie i dolnośląskie), aż do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie Skandynawii z Republiką Czeską. W ramach zadania powstał również odcinek obwodnicy Skwierzyny w ciągu drogi nr 24 o długości ponad 4 km, pozwalający na korzystanie z obwodnicy w relacji Kostrzyn-Gorzów Wlkp.-Poznań. Ponadto: ustawiono ponad 7,5 km ekranów akustycznych, w tym prawie 3 km przezroczystych; ustawiono ponad 23 km ekranów ochronnych dla nietoperzy (zielona siatka); posadzono ponad 450 tysięcy drzew; wykonano ponad 4 mln m3 nasypów, co równa się 300 tysiącom wywrotek; ułożono ponad 500 tysięcy m2 nawierzchni drogi o grubości ponad 50 cm, co mogłoby zająć ponad 70 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Budowa odcinka Gorzów Wielkopolski - Międzyrzecz kosztowała około 851,4 mln zł, z czego wsparcie unijne w ramach Programu Infrastruktura i Środowiskowynosi około 700 mln zł.