Przegląd prasy

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem odkorkuje ulice

14 stycznia 2008

Z półrocznym opóźnieniem ZDM w Warszawie uruchomi Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – donosi “Polska” Inteligentne światła i czujniki mają odkorkować ulice. Na przełomie marca i kwietnia zacznie on działać w Al. Jerozolimskich i na Wisłostradzie. Warta ponad 30 mln zł inwestycja ma ułatwić walkę z korkami. - Nowy system sterowania ruchem ulicznym jest Warszawie niezbędny - mówi Jan Jankiel ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. - Stan dróg w Warszawie poprawia się bardzo szybko, ale do tej pory brakowało narzędzia do kontrolowania ruchu. Bez tego cała stolica wciąż stałaby w korkach - podkreśla. Ruch drogowy w mieście będzie sterowany automatycznie. Na skrzyżowaniach zostaną zamontowane czujniki, które będą kontrolować jego natężenie na ulicach. Dzięki tym informacjom system będzie sam sterować zmianą świateł, tak by do minimum ograniczyć powstawanie korków. Sercem systemu jest centrala w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej. Dyspozytorzy, którzy mają obserwować na komputerach to, co dzieje się na ulicach, będą mogli w razie potrzeby sami regulować pracę sygnalizatorów świetlnych, by rozładować ruch w mieście. Będą też na bieżąco przekazywać mediom informacje o utrudnieniach drogowych. Wzdłuż ulic pojawią się tablice, na których będą wyświetlane informacje dotyczące sytuacji na stołecznych drogach oraz sugerowane objazdy. System monitoringu będzie działał także w tunelach. W tym na Wisłostradzie zamontowano aż 72 kamery. Dzięki nim będzie tam można również wprowadzić "zieloną falę", ułatwiającą kierowcom płynną jazdę. Ponadto system ułatwi poruszanie się po mieście autobusom i tramwajom, które zawsze będą miały pierwszeństwo przed samochodami. - Szczególnie skorzystają na tym tramwaje - mówi Wojciech Szydłowski, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. - Miejski transport szynowy jest traktowany priorytetowo we wprowadzanym systemie. Dzięki niemu tramwaje nie będą musiały stać i czekać na zmianę świateł na rondach i skrzyżowaniach - zapowiada. Tramwaj, zbliżając się do skrzyżowania, będzie wysyłał sygnał do centralnego komputera, który o kilka sekund przedłuży zielone światło. Z wprowadzenia nowego systemu cieszy się też stołeczna drogówka. - Znacznie poprawi się płynność ruchu, a to zaowocuje większym bezpieczeństwem na drogach - przewiduje młodszy inspektor Jacek Zalewski, naczelnik wydziału ruchu drogowego. - Dzięki inwestycji kierowcy będą mogli sprawniej poruszać się po mieście. Jadąc zgodnie z przepisami, szybciej niż dotychczas dotrą do celu podróży - dodaje. Zintegrowany system zarządzania ruchem to także korzyść dla środowiska. Samochody nie będą już tak często zatrzymywały się przed skrzyżowaniami. Dzięki temu zmniejszy się emisja spalin. Na początku zasięg działania systemu ograniczy się do Powiśla i części Śródmieścia. W drugim etapie zacznie działać w całym Śródmieściu, w kolejnych miesiącach zostanie rozszerzony na Pragę i Targówek. Ostatecznie obejmie 160 najważniejszych skrzyżowań. Wart ponad 300 mln zł projekt pierwszego etapu wprowadzania systemu jest w połowie finansowany z funduszy Unii Europejskiej, a w połowie przez miasto. W najbliższych latach system będzie wprowadzany także na Mokotowie, Żoliborzu, Woli i Ochocie. Podobny system planują wdrożyć też inne miasta, np. Poznań. Projekt ZSZR pojawił się w planach miasta już w 2005 roku. Warszawiacy mieli korzystać z usprawnionej organizacji ruchu już w październiku zeszłego roku. Niestety, problemy przy przeprowadzaniu przetargu na wykonanie projektu prac opóźniły uruchomienie systemu. Firma Siemens, która jako jedyna zgłosiła się wówczas do konkursu, zażądała od miasta zbyt wysokiej ceny. Ostatecznie doszło jednak do porozumienia – przeczytaliśmy w dzienniku “Polska”.