Przegląd prasy

Źle zamocowany ładunek

19 marca 2006

Na rynku istnieje wiele firm organizujących specjalne szkolenia dla kierowców i ludzi związanych z transportem na temat zabezpieczania i mocowania ładunku, a w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego po zaliczeniu kursu można uzyskać świadectwa kwalifikacyjne. Zgodnie z prawem bezwładności, jeżeli pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h uderzy czołowo w twardą przeszkodę, to – na przykład – niezamocowany pojemnik z farbą ważący 25 kg przemieści się do przodu z praktycznie nie zmniejszoną prędkością i uderzy kierowcę z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg.

Pasy naciągowe to najbardziej popularny typ zabezpieczeń. Składają się z taśmy o szerokości od 35 do 50 mm i są zakończone z jednej strony mechanizmem napinającym. Pasy różnią się hakami mocującymi – od profilowanych o różnym kształcie po karabinkowe. Na rynku dostępne są pasy, gdzie napięcie wstępne uzyskuje się za pomocą napinacza z ręczną dźwignią i mechanizmem zapadkowym oraz takie, gdzie napięcie wstępne jest wskazywane na mechanizmie zębatkowym. W takim przypadku można płynnie zmniejszać napięcie pasa. Najwygodniejszym i najczęściej stosowanym sposobem mocowania ładunku jest opasanie go i zapięcie haków w uchwytach podłogi lub w jej profilu bocznym. Rzadziej stosuje się mocowanie typu jeden koniec taśmy do ładunku, drugi do podłogi.

Słowa kluczowe piraci drogowi