(Fot.: PD@N 468-51)
DEKRA przedstawiła raport dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego na rok 2013. Cel: Znaczne zmniejszenie liczby wypadków na drogach krajowych - Drogi krajowe: największa liczba zabitych w wypadkach drogowych - Wyprzedzanie: częste kolizje lub wypadnięcie z drogi - Rzeczoznawcy: konkretne propozycje mające na celu poprawę bezpieczeństwa Stuttgart / Berlin - Osoby poruszające się w Niemczech i w Unii Europejskiej po drogach krajowych muszą liczyć się z poważnymi zagrożeniami. Od dziesięcioleci liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych jest tutaj największa. Jest wiele przyczyn takiego stanu rzeczy. W Raporcie Bezpieczeństwa DEKRA pokazano w oparciu o badania wypadków drogowych, psychologię ruchu drogowego i techniki badań kwestie, gdzie możliwe jest wprowadzenie konkretnych optymalizacji działań w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. “Aby nie tylko osiągnąć postawiony w Unii Europejskiej cel polegający na zmniejszeniu do roku 2020 o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, lecz także odpowiednio zwiększyć bezpieczeństwo poruszania się po drogach krajowych, niezbędne jest dołożenie dalszych starań na wszystkich płaszczyznach” stwierdzono podczas prezentacji Raportu Bezpieczeństwa DEKRA. “Pomimo wszystkich odniesionych sukcesów, dane za rok 2012, w szczególności te dotyczące liczby zabitych osób na drogach krajowych są wyzwaniem, przed którym przy całym zaangażowaniu staje także DEKRA.” Wyprzedzanie na drogach krajowych wciąż zbyt często kończy się zderzeniem czołowym lub wypadnięciem z jezdni w wyniku poślizgu. Niewystarczająca widoczność, niewłaściwa ocena odstępu i prędkości, jak również własna niecierpliwość, to tylko niektóre powody podjęcia fatalnej decyzji o wyprzedzaniu. Właśnie duże nasycenie ruchu drogowego samochodami ciężarowymi prowadzi do wyraźnego zróżnicowania prędkości i do konieczności podjęcia przez kierujących samochodami osobowymi i motocyklami szybkiej decyzji o wyprzedzaniu. Zapobiec temu może rozbudowa odcinków dróg polegająca na wprowadzeniu trzeciego pasa ruchu przeznaczonego do wyprzedzania. Duże możliwości służące poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego oferują także systemy towarzyszące kierowcy, takie jak elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) lub system ostrzegania w przypadku opuszczania zajmowanego pasa ruchu. Zdaniem DEKRA celem musi być zagwarantowanie niezawodnego działania każdego, istotnego ze względów bezpieczeństwa systemu przez cały okres użytkowania pojazdu. Nie wolno więc zaniedbywać konserwacji i serwisowania pojazdów. Także przeprowadzanie badań okresowych ma istotny wkład w zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niezależnie od systemów towarzyszących kierowcy pasy bezpieczeństwa pozostają na pierwszym miejscu wśród systemów bezpieczeństwa ratujących życie i powinny być konsekwentnie używane.
Postulaty DEKRA dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach krajowych - Większa akceptacja przepisów i świadomość odpowiedzialności wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego - Zwiększenie liczby osób zapinających pasy bezpieczeństwa do 100% - Planowe przeprowadzanie kontroli prędkości, trzeźwości i na obecność narkotyków w potencjalnie niebezpiecznych miejscach - Wprowadzanie zakazu wyprzedzania na szczególnie niebezpiecznych odcinkach dróg i zwiększenie liczby przebudowywanych odcinków posiadających trzeci pas ruchu przeznaczony do wyprzedzania w celu umożliwienia bezpiecznego przeprowadzenia tego manewru. - Dostosowanie ograniczeń prędkości do stanu dróg i stopnia zagrożenia. Na dobrze rozbudowanych drogach można zezwolić na ograniczenie prędkości samochodów ciężarowych do 80 km/h. - Zabezpieczenie pobocza dróg poprzez wprowadzenie skutecznych systemów ochronnych. Zachowanie odpowiedniego odstępu drzew od jezdni. - Zapewnienie wystarczających środków i inwestycji dla utrzymania, rozbudowy, oraz budowy nowych dróg. - Odpowiednio wczesne informowanie o ruchu okrężnym, skrzyżowaniach i wylotach dróg. - Zwiększenie obecności na rynku systemów towarzyszących kierowcy, takich jak: ESP, asystent hamowania awaryjnego, system ostrzegania o opuszczaniu zajmowanego pasa ruchu, bazujący na kamerze system aktywnego oświetlenia lub asystent widoczności w nocy. - Zapewnienie sprawności mechanicznych i elektronicznych elementów pojazdu składających się na bezpieczeństwo pojazdu przez cały okres jego eksploatacji. Pod linkiem www.dekra.de/de/verkehrssicherheitsreport-2013 znajduje się kompletny raport w wersji do pobrania, dostępny także do odczytu w wersji online. DEKRA Polska, jest największą spółką koncernu DEKRA SE w Polsce działającą głównie w obszarze motoryzacji. Obecnie pod logo DEKRA działa 200 ekspertów oferujących szeroki zakres ekspertyz w obszarze motoryzacji (rzeczoznawstwo samochodowe) oraz budowy maszyn i urządzeń, a także ogólnopolska sieć 300 stacji kontroli pojazdów Partner DEKRA wykonująca badania techniczne wszystkich rodzajów pojazdów. DEKRA Polska oferuje również usługi w zakresie zarządzania pojazdami używanymi w sieciach dealerskich, platformy aukcyjne oraz aplikacje mobilne dla rynku car fleet management. Kolejnym obszarem działania DEKRA Polska są cyklicznie przeprowadzane audyty i testy w sieciach dealerskich oraz warsztatach, będące gwarancją utrzymania najwyższego standardu jakości świadczonych usług. DEKRA została założona w 1925 r. w Berlinie. Koncern działa obecnie w ponad 50 krajach w Europie, Ameryce Północnej, Południowej i Chinach. Ponad 28.000 pracowników DEKRA troszczy się o kwestie związane z bezpieczeństwem, jakością i ochroną środowiska. DEKRA przeprowadza corocznie ponad 22 mln badan technicznych pojazdów oraz wykonuje ponad 1 mln ekspertyz rzeczoznawczych. W 2012 roku DEKRA wypracowała obrót w przybliżonej wysokości 2,2 mld EUR.