Statystyka

Mamy coraz więcej aut, ale też coraz starszych

8 września 2013

b7f10eff743a8a71857c9e920166f51b4e454ab2

(Fot.: PD@N 472-20)

Polska pod względem liczby samochodów osobowych osiągnęła europejską średnią. Na koniec 2012 r. prawie co drugi Polak miał już auto - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Zarejestrowanych było 18,74 mln samochodów osobowych. Pod względem nasycenia rynku motoryzacyjnego Polska zrównała się już ze wskaźnikami Unii Europejskiej. W grudniu na tysiąc mieszkańców Polski przypadało 486 samochodów, podczas gdy w UE ten wskaźnik wynosi średnio 484 - poinformował GUS na najnowszym raporcie "Transport. Wyniki działalności w 2012 r.". Pod względem zmotoryzowania Polacy statystycznie nie ustępują już także potęgom gospodarczym z innych części świata, a wiele z nich znacznie wyprzedzają. Według Europejskiego Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w 2010 r. na tysiąc mieszkańców przypadało w Japonii 456 samochodów osobowych, w USA - 424 auta, w Korei Południowej - 283, a w Chinach - 32. Motoryzacyjny boom zapanował w Polsce po maju 2004 r., kiedy przystąpiliśmy do UE. Na koniec 2003 r. w Polsce było zarejestrowanych 11,24 mln samochodów osobowych, a na tysiąc mieszkańców Polski przypadały 294 auta. Od tego czasu na naszych drogach przybyło aż 7,5 mln samochodów osobowych. Unijny urząd statystyczny Eurostat podkreśla, że między 2005 i 2010 r. w Polsce zanotowano najszybszy wzrost zmotoryzowania społeczeństwa. W tamtej pięciolatce liczba aut przypadających na tysiąc Polaków podskoczyła aż o 40 proc., a drugie miejsce pod tym względem zajęli Rumuni ze wzrostem 35 proc. (w 2010 r. na tysiąc mieszkańców Rumunii przypadało jednak tylko 201 aut, co było najniższym wskaźnikiem w UE).

Polacy od 2004 r. biją rekordy świata, co rok sprowadzając z zagranicy średnio ok. 800 tys. samochodów z "drugiej ręki". Około połowy tych pojazdów w chwili przekroczenia polskiej granicy ma jednak dziesięć lat lub więcej i skutki tego widać w statystykach GUS. Na koniec 2003 r., tuż przed naszym wejściem do UE, mniej więcej co drugie auto w Polsce miało dziesięć lat lub więcej. W zeszłym roku już prawie cztery piąte samochodów zarejestrowanych w naszym kraju zaliczało się do tej grupy weteranów szos. Statystyczne auto w UE ma 8,3 lat, a w Polsce - około 13-14 lat. GUS odnotował istotne zmiany w parku samochodów używanych przez Polaków. Odsetek zarejestrowanych u nas aut o masie 1900 kg lub większej wzrósł w 2012 r. do 17,2 proc. z 15,7 proc. rok wcześniej, a jednocześnie odsetek aut najlżejszych - o masie do 1399 kg - spadł do 31,9 proc. z 33,3 proc. w 2011 r. Wzrósł także odsetek aut napędzanych silnikami Diesla (25,5 proc. na koniec 2012 r.) kosztem samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (57, 7 proc. w zeszłym roku). Ten napływ na nasze drogi samochodów ciężkich, z silnikami wysokoprężnymi, można również uznać za efekt importu używanych pojazdów - głównie limuzyn z Niemiec. Taka tendencja utrzymuje się również w tym roku. Do końca lipca przebojem wśród używanych aut sprowadzanych do Polski był Volkswagen Passat (18,6 tys. sztuk), nieznacznie wyprzedzając tylko VW Golfa (18,5 tys.) - wynika z danych eksperckiej firmy Samar. Trzecie miejsce na tej liście przebojów używanych aut zajmuje Audi A4 (17,2 tys. do końca lipca), który tak jak VW Passat należy do kategorii samochodów ciężkich i często napędzanych silnikiem Diesla, których najszybciej przybywa na polskich drogach.