Statystyka

Minął Rok 2010, przed nami Rok 2011

31 grudnia 2010

Wiele podsumowań, wiele postanowień, wiele życzeń itd. Itd. Podsumowujemy rok mijający, myślimy o nadchodzącym. O opinie zapoznaliśmy kilka osób , którym bezpieczeństwo ruchu drogowego nigdy nie było i nie jest obojętne. Jakie zdarzenia 2010 roku uważają za znaczące, które decyzje zmieniały wiele w ich życiu zawodowym, może też prywatnym. I ludzie, którzy zapisali się w 2010 roku w sposób wyjątkowy? I życzenia na nadchodzący 2011 rok. Jakie są ich oczekiwania?

Krzysztof Szymański (prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców): Mijający rokmożemy określić jako pełen emocji, obfitujący w zmiany, które w przyszłości mogą mieć duży wpływ na działalność ośrodków szkolenia kierowców. Myślę tutaj o zmianie przepisów dotyczących szkolenia kierowców wykonujących przewozy drogowe, procedowaniu ustawy o kierujących pojazdami oraz zmianach w ustawie o podatku vat. Mamy ten okres już za sobą, ale z wprowadzonych zmian wyłaniająsię nowe zadania na przyszłość. Mam nadzieję, że poprzez wspólne działania organizacji branżowych oraz aktywność naszych członków sprostamy tym zadaniom. Myślę tu o przepisach wykonawczych do ustawy o kierujących pojazdami. Sądzę, że poprzez nasze działania w ramach współpracy z parlamentarzystami, rządem oraz instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz branży szkoleniowej uda się podnieść rentowność naszej działalności z jednoczesnym utrzymaniem jakości szkolenia. Chciałbym również zadeklarować podjęcie działań zmierzających do zdefiniowania zawodu instruktora i wpisania do rejestru zawodów w celu wzmocnienia pozycji nauczycieli jazdy oraz zwiększenia możliwości utrzymywania stałej kadry szkoleniowej w ośrodkach. W federacji udało się nam zrealizować wszystkie planowane zadania: 11 konkurs Instruktor Roku w Białymstoku, wyjazd integracyjno-szkoleniowy na Węgry i 15-lecie stowarzyszenia regionu piotrkowskiego z bardzo szerokim udziałem członków stowarzyszeń regionalnych oraz zacnych gości z różnych instytucji o zasięgu regionalnym i krajowym. W ostatnich dniach kol. Marek Pierzak z Kielc poinformował o reaktywowaniu stowarzyszenia regionalnego i zadeklarował przystąpienie do federacji. Jest to dla nas ważna informacja, utrzymująca nas w przekonaniu o słuszności działań federacji.

Z prywatnego podwórka przytoczę podniosły fakt, że zakończył pracę zawodową instruktor pracujący w branży 46 lat. Mój szkolny nauczyciel, oddany szkoleniowiec wykształcił pokolenia kierowców. Pod koniec bieżącego roku zauważyłem w środowisku więcej optymizmu i wiary w przyszłość. Utwierdzając te obiecujące spostrzeżenia przesyłam wszystkim szkoleniowcom oraz współpracownikom życzenia SZCZĘŚLIWEGO I OWOCNEGO 2011 ROKU.

Roman Stencel (prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej OSK z s. w Koszalinie): Mijający 2010 rok był trudnym dla całego środowiska osk. Nie “odkrywam Ameryki” bo powszechnie wiadomym jest, że na kłopoty przedsiębiorców złożyło się wiele przyczyn makroekonomicznych i demograficznych. W tym istotnym jest “lawinowy” przyrost liczby osk przy malejącej populacji młodzieży zainteresowanej uzyskaniem prawa jazdy. Niestety w najbliższych latach sytuacja taka będzie się pogłębiać, a ramiona nożyc obrazujących to deprymujące zjawisko będą coraz bardziej się rozwierać. Elementem optymistycznym wydaje się być prawdopodobne zahamowanie od 2012 r. tak szybkiego przyrostu liczby osk z uwagi na ograniczenie zawarte w art. 28 ust.2 pkt 2 a wprowadzone do ustawy o kierujących pojazdami. Był to również rok bardzo absorbujący dla leaderów ogólnopolskich organizacji reprezentujących środowisko osk w Polsce (PFSSK, PIGOSK, OIGOSK), którzy w okresie 7 miesięcy (kwiecień – listopad 2010) dwa razy w każdym miesiącu po 2 a niekiedy nawet 3 dni uczestniczyli w procedowaniu projektu ustawy o kierujących pojazdami, twardo i konsekwentnie walcząc o konkretne regulacje. Wiele z postulatów środowiskowych udało się przeforsować. Niestety z braku jednomyślności reprezentantów środowisk osk, nie uzyskano poparcia strony rządowej jak i parlamentarzystów dla jednego z najbardziej istotnych, strategicznych postulatów mającego na celu dopuszczenie możliwości egzaminowania samochodem w dyspozycji osoby egzaminowanej również na kat. A, B prawa jazdy. Chociaż w efekcie podjętych działań w listopadzie i na początku grudnia 2010 podczas głosowania w Sejmie 26.11.2010 zabrakło dla przyjęcia poprawki art. 53 tylko 50 głosów , a w głosowaniu 16.12.2010 w Senacie tylko 9 głosów!

W nowym 2011 roku życzę Koleżankom i Kolegom pomyślności i wytrwałości w realizacji planów i zamierzeń mimo wszelkich przeciwności oraz włączenia się w inicjatywy integrujące środowisko osk.

 

Wojciech Szemetyłło (wiceprezes PFSSS, prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie): Miniony rok dawał nadzieje na istotne zmiany w funkcjonowaniu OSK. Uchwalona przez Sejm i Senat ustawa o kierujących, która wprowadza wiele nowych rozwiązań np. podnosi prestiż instruktora nauki jazdy i kierownika osk, wprowadza prawa jazdy kat. AM, A1, A2 oraz A, program dla początkujących kierowców, punkty karne szkolenia, kursy reedukacyjne itd., niestety nie spełnia naszych oczekiwań dotyczących np. zakupów samochodów szkoleniowych dla WORD, podniesienia jeszcze wyżej poprzeczki przy otwieraniu osk. Brak jest również określenia udokumentowanego stażu przy przechodzeniu z jednej kategorii np. z B na C lub D. Budzi wiele wątpliwości zróżnicowanie OSK na zwykłe oraz ponad standartowe. Wydaje się, że wszystkie OSK powinny reprezentować jak najwyższy poziom szklenia. Całkowicie sprzeczna z deklaracjami rządu o odbiurokratyzowaniu przedsiębiorstw jest decyzja o wprowadzeniu nowych sprawozdań co nie ma żadnego merytorycznego znaczenia dla przebiegu szkolenia. Poważnym brakiem jest nie wprowadzenie możliwości szkoleń z teorii przy pomocy e-learnigu.

Oczekujemy, że w nadchodzącym Nowym Roku 2011 rząd spojrzy życzliwie na całą naszą społeczność liczącą kilkadziesiąt tysięcy zaangażowanych instruktorów i wykładowców, szczególnie właścicieli osk, która z wielkimi obawami oczekuje znacznej podwyżki cen paliw i pojazdów. Będziemy aktywnie poprzez stowarzyszenia regionalne sfederowane w PFSSK przypominali o naszych bolączkach oraz oczekiwaniach w mediach i biurach poselskich również na konferencjach, szkoleniach i sympozjach. Życzę wszystkim Koleżankom i Kolegom, aby Nowy Rok był szczęśliwszy i przyjaźniejszy dla naszych rodzin i przyniósł nam wiele satysfakcji z codziennej pracy! Niech oszczędzi nam wszystkim stresów związanych np. z wprowadzeniem vat-u.

Jan Zasel (autor podręczników do nauki jazdy):W ogólności, bilansu mijającego roku nie można uznać za pozytywny. Oto został obnażony fakt, że niezwykle ważna gałąź transportu - Polskie Koleje Państwowe - definitywnie została rozłożona, a więc padła. Musi się to negatywnie odbić na pozostałych gałęziach transportu. Totalny szum informacyjny nie pozwolił zauważyć ludzi, którzy ewentualnie pozytywnie zapisali się w historii Polski. Co do naszego kręgu spraw - transportu drogowego - wysoko cenię fakt istnienia i rozwoju tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS. Jest to znakomite forum do szerokiej i nieskrępowanej wymiany poglądów i myśli w dziedzinie transportu drogowego, a zwłaszcza w dziedzinie kształtowania postaw uczestników ruchu drogowego. Wypada życzyć ażeby to właśnie forum było w roku 2011 szerzej wykorzystywane gwoli poprawy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.....