W Polsce niewiele ponad 70 proc. kierowców regularnie zapina pasy bezpieczeństwa
Pasów nie stosuje średnio 30 proc. kierowców i pasażerów siedzących na przednich siedzeniach
53 proc. pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach - wynika z badań przeprowadzonych przed kampanią społeczną "Ostatni wyskok". Pierwsza ogólnopolska kampania społeczna dotycząca zapinania pasów bezpieczeństwa, organizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ruszyła 15 września 2005 r. i trwała półtora miesiąca. Celem inicjatywy było zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa podczas podróży samochodem. Była to pierwsza z cyklu kampanii społecznych pod wspólnym hasłem ?Włącz myślenie?, poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, realizowanych przez KRBRD. Kampanii towarzyszyły działania wspierające Policji, Krajowego Duszpasterza Kierowców, warszawskich taksówkarzy oraz organizacji pozarządowych i sektora prywatnego. "Ostatni wyskok" to pierwsza z cyklu kampanii społecznych "Włącz myślenie", poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego. Kolejne będą dotyczyły między innymi alkoholu, prędkości i poprawy bezpieczeństwa pieszych.
Kampania przyniosła efekt w wiekowej grupie docelowej (młodzi ludzie): wzrost zapinania pasów prawie o 10%. Najsilniejsze było oddziaływanie na pasażerów na tylnych siedzeniach ? wzrost zapinania pasów o 32% i na pasażerów na przednich siedzeniach - wzrost o 14%.