Ekspert wyjaśnia
  • Tomasz BARNAŚ BARNAŚ
    Tomasz
    egzaminator
  • Robert DOROSZ DOROSZ
    Robert
    egzaminator
  • Zbigniew DREXLER DREXLER
    Zbigniew
    ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowego
  • Marek DWORZECKI DWORZECKI
    Marek
    instruktor nauki i techniki jazdy
  • Jakub DYMOWSKI DYMOWSKI
    Jakub
    instruktor nauki i techniki jazdy, metodyk
  • Monika FOLWARCZNY FOLWARCZNY
    Monika
    instruktor nauki jazdy
  • Marcin GĄCIAREK GĄCIAREK
    Marcin
    egzaminator, instruktor
  • Adam GOSS GOSS
    Adam
    ekspert BRD
  • Marek GÓRNY GÓRNY
    Marek
    instruktor nauki jazdy
  • Rafał GRODZICKI GRODZICKI
    Rafał
    egzaminator
  • Andrzej GRZEGORCZYK GRZEGORCZYK
    Andrzej
    ekspert BRD
  • Rafał KRZYSZOWSKI KRZYSZOWSKI
    Rafał
    instruktor nauki jazdy
  • Marcin KUKAWKA KUKAWKA
    Marcin
    instruktor techniki jazdy
  • Sara KURLIT KURLIT
    Sara
    Instruktor nauki jazdy
  • Piotr LEŃCZOWSKI LEŃCZOWSKI
    Piotr
    instruktor techniki jazdy
  • Sławomir MOSZCZYŃSKI MOSZCZYŃSKI
    Sławomir
    instruktor nauki jazdy
  • Kazimierz OPOKA OPOKA
    Kazimierz
    egzaminator, rzeczoznawca, biegły sądowy
  • Wojciech PASIECZNY PASIECZNY
    Wojciech
    ekspert BRD
  • Karolina ROMANOWICZ ROMANOWICZ
    Karolina
    instruktor nauki jazdy
  • Bogdan SARNA SARNA
    Bogdan
    instruktor nauki jazdy
  • Bronisław SZAFARCZYK SZAFARCZYK
    Bronisław
    audytor BRD
  • Mariusz SZTAL SZTAL
    Mariusz
    egzaminator, instruktor
  • Monika UCIŃSKA UCIŃSKA
    Monika
    psycholog transportu
  • Mariusz WASIAK WASIAK
    Mariusz
    ekspert ruchu drogowego
  • Maciej WROŃSKI WROŃSKI
    Maciej
    prawnik
  • Grzegorz WYSOPAL WYSOPAL
    Grzegorz
    egzaminator
  • Robert ZAWADKA ZAWADKA
    Robert
    egzaminator
  • Paweł ŻURAW ŻURAW
    Paweł
    instruktor nauki jazdy
Zapytaj eksperta: tygodnik@prawodrogowe.pl
Kierowca i pieszy z FOMO

Kierowca i pieszy z FOMO

14 lutego 2020

FOMO (ang. Fear of Missing Out) oznacza lęk, że nie jesteśmy na bieżąco z informacjami w mediach społecznościowych. To ważny problem społeczny, który wpływa również na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowca z FOMO może w czasie jazdy być bardziej skłonny do korzystania z Facebooka czy Instagrama albo odczytywania wiadomości w komunikatorach. 

Wysokość barier wzdłuż dróg ma znaczenie

Wysokość barier wzdłuż dróg ma znaczenie

13 lutego 2020

Drogi ekspresowe i autostrady z definicji przeznaczone są wyłącznie do ruchu pojazdów. Wszelkie elementy wyposażenia drogi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego mają zadbać o bezpieczeństwo podróżujących. Niedopuszczalne jest chodzenie po drodze szybkiego ruchu, a jeśli już musimy opuścić unieruchomiony pojazd to przechodźmy na zewnętrzną stronę jezdni, korzystając z drzwi ewakuacyjnych w ekranach przeciwhałasowych. Jeśli na zewnętrznej krawędzi są bariery energochłonne sięgające kolan to przechodzimy przez nie... 

Nieprzemyślane zachowania kierowców

Nieprzemyślane zachowania kierowców

11 lutego 2020

W czasie burzy wielu kierowców najbardziej obawia się wyładowań elektrycznych, choć tak naprawdę dużo większe zagrożenie stanowią nieprzewidywalne zachowania innych uczestników ruchu oraz kiepska widoczność, silny wiatr i mokra nawierzchnia drogi.

Tzw. późne zielone

Tzw. późne zielone

7 lutego 2020

Gdy zapali się żółte światło, niektórzy kierowcy zamiast zatrzymać się przed skrzyżowaniem dodają gazu, by zdążyć jeszcze przejechać. Jazda na tzw. późnym zielonym grozi jednak kolizją. Policja może również ukarać nas za to mandatem oraz punktami karnymi.

Jedź wolniej, ale płynnie. Rady trenerów techniki jazdy

Jedź wolniej, ale płynnie. Rady trenerów techniki jazdy

30 stycznia 2020

Nawet trzech na czterech polskich kierowców przekracza dozwoloną prędkość w obszarze zabudowanym. W ten sposób narażają na niebezpieczeństwo siebie i innych uczestników ruchu. Dlaczego w mieście lepiej jechać wolniej, ale płynnie, tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zastawione przejścia

Zastawione przejścia

28 stycznia 2020

Wielu kierowców ignoruje obowiązujące przepisy i pozostawia samochód zbyt blisko przejścia dla pieszych. Grozi to mandatem, ale przede wszystkim negatywnie wpływa na bezpieczeństwo pieszych.

Czy brak promulgacji nowelizacji Konwencji Wiedeńskiej jest przeszkodą? Wyjaśnia Zbigniew Drexler

Czy brak promulgacji nowelizacji Konwencji Wiedeńskiej jest przeszkodą? Wyjaśnia Zbigniew Drexler

23 stycznia 2020

Czy przygotowywane zmiany ustawy - Prawo o ruchu drogowym mogą napotkać utrudnienie, albowiem od 2006 r. brak promulgacji nowelizacji Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. O opinię poprosiliśmy naszego eksperta Zbigniewa Dreźlera.

Samochodem w górach – rady trenera bezpiecznej jazdy

Samochodem w górach – rady trenera bezpiecznej jazdy

22 stycznia 2020

W czasie ferii wiele osób podróżuje z rodziną w góry. Do jazdy w takich warunkach trzeba jednak się przygotować. Prowadzenie samochodu na ośnieżonych, krętych drogach ze stromymi podjazdami nie należy do najłatwiejszych zadań. Porady dla kierowców przygotowali trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Sara Kurlit. Dziecko na przednim fotelu?

Sara Kurlit. Dziecko na przednim fotelu?

30 grudnia 2019

W ruchu drogowym widzimy opiekunów przewożących pociechy w fotelikach dziecięcych montowanych w różny sposób. Ale, który jest prawidłowy?

Bezpiecznie parkuj: 7 wskazówek

Bezpiecznie parkuj: 7 wskazówek

20 grudnia 2019

W grudniu tłok na parkingach przy centrach handlowych i supermarketach to częste zjawisko. Kolizja tuż przed świętami jest jednak ostatnią rzeczą, której potrzebujemy. Jak bezpiecznie poruszać się po parkingu? Porady przygotowali trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jak zabezpieczyć samochód, czyli na co uważać podczas świątecznego szału zakupowego?

Jak zabezpieczyć samochód, czyli na co uważać podczas świątecznego szału zakupowego?

16 grudnia 2019

Okres świąteczno-noworoczny to czas, w którym wielu Polaków ogarnia tzw. szał zakupów. Niestety, to okres nie tylko świątecznej i miłej atmosfery, ale również żniw dla złodziei i przestępców. Ci napadają wówczas na domy, ale kradną też zakupy i same samochody. Jak zabezpieczyć auto podczas zakupów, ale i wyjazdów do rodziny?

Wojciech Pasieczny odpowiada. Pytanie 1 i 2. Po co tzw. korytarz życia?

Wojciech Pasieczny odpowiada. Pytanie 1 i 2. Po co tzw. korytarz życia?

13 grudnia 2019

Nasz ekspert – Wojciech Pasieczny – wyjaśnia zagadnienia związane z obowiązującymi z dniem 6 grudnia 2019 r. przepisami dotyczącymi tworzenia tzw. korytarza życia oraz zasady „jazdy na suwak” (Dz. U. z 2019 r. poz. 2202). Odpowiedź na pytanie 1 i 2.

Prawo zwane SLOMO, czyli „Slow Down, Move Over” (ang. zwolnij i zrób miejsce)

Prawo zwane SLOMO, czyli „Slow Down, Move Over” (ang. zwolnij i zrób miejsce)

10 grudnia 2019

W piątek 6 grudnia weszły w życie przepisy nakazujące polskim kierowcom tworzenie tzw. korytarza życia, czyli wolnej przestrzeni do przejazdu służb ratunkowych. To niejedyne możliwe rozwiązanie, które ma ułatwić sprawne udzielanie pomocy. W Australii Zachodniej od ponad roku kierowcy muszą zwolnić i zjechać na inny pas, zbliżając się do pojazdów służb ratunkowych pracujących na miejscu wypadku.

Nie widzisz, nie jedź

Nie widzisz, nie jedź

6 grudnia 2019

Zaparowane szyby w samochodzie to częste zjawisko w okresie jesienno-zimowym. Wielu kierowców bagatelizuje ten problem i rusza z miejsca, zanim szyby staną się przejrzyste. Ograniczona widoczność może jednak prowadzić do wypadku.

O technice jazdy w warunkach zimowych mówi Sara Kurlit i Rafał Krzyszowski

O technice jazdy w warunkach zimowych mówi Sara Kurlit i Rafał Krzyszowski

5 grudnia 2019

Sara Kurlit oraz Rafał Krzyszowski – instruktorzy nauki jazdy w studiu Radia Kraków w trakcie audycji pt. RADIOSTRADA rozmawiali o technice jazdy w zimowych warunkach.

Marek Dworzecki. Hipnoza drogowa – niedoceniony cichy zabójca

Marek Dworzecki. Hipnoza drogowa – niedoceniony cichy zabójca

2 grudnia 2019

W wielu przypadkach hipnoza drogowa jest źródłową przyczyną kolizji i wypadków drogowych – oczywiście nie jedyną. Jak wspomniałem, ma to miejsce szczególnie na drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości, drogach ekspresowych i autostradach, choć co ciekawe, nie jest to ujęte w żadnych statystykach – pisze Marek Dworzecki.

Światła do jazdy dziennej podczas deszczu czy mgły – jakich błędów unikać?

Światła do jazdy dziennej podczas deszczu czy mgły – jakich błędów unikać?

1 grudnia 2019

Używanie świateł podczas jazdy w dzień ogranicza liczbę wypadków o 3-12%. Wielu kierowców nie wie jednak, jak korzystać z różnych rodzajów oświetlenia. Zdarza się np. jazda na światłach do jazdy dziennej podczas deszczu czy w tunelu. Kierowcy nie wiedzą też, kiedy używać świateł przeciwmgłowych. Wątpliwości rozwiewają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Wyzwania elektromobilności według FCA. Musi być ekologicznie, ale ekonomicznie

Wyzwania elektromobilności według FCA. Musi być ekologicznie, ale ekonomicznie

27 listopada 2019

FCA poważnie inwestuje w rozwój produkcji pojazdów elektrycznych - powiedział Roberto Di Stefano, szef e-mobilności w regionie EMEA, FCA Italy podczas największej w Polsce konferencji B2B rynku Automotive - IABM 2019 w Dąbrowie Górniczej. Jej głównym tematem były wyzwania i szanse dla branży motoryzacyjnej związane z elektromobilnością.

Adam Goss: każda decyzja jest odnoszona do konkretnej sytuacji na drodze zaistniałej w danych okolicznościach

Adam Goss: każda decyzja jest odnoszona do konkretnej sytuacji na drodze zaistniałej w danych okolicznościach

27 listopada 2019

Udzielane już odpowiedzi, nawet jednoznaczne, wcale nie muszą być tożsame z oceną odnoszącą się do realnego, aczkolwiek w tej chwili hipotetycznie rozważanego zdarzenia. Bo każda decyzja jest odnoszona do konkretnej sytuacji na drodze zaistniałej w danych okolicznościach - zastrzega Adam Goss odpowiadając na pytanie Czytelnika.

Co o elektrykach wiedzieć trzeba

Co o elektrykach wiedzieć trzeba

26 listopada 2019

Samochody elektryczne to przyszłość. Chyba już nie tak bardzo odległa. Liczby mówią same za siebie: 6672 zarejestrowane w Polsce „elektryki” z czego 4178 to pojazdy BEV (Battery Electric Vehicle), które wykorzystują tylko energię zmagazynowaną w akumulatorach oraz liczba 888 stacji ładowania.