Rozmowy
Marek Górny. Szkolenie w czasie epidemii (kod 95)

Marek Górny. Szkolenie w czasie epidemii (kod 95)

3 kwietnia 2020

Szkolenie kierowców zawodowych w czasie epidemii jest zadaniem trudnym, ale konieczne gdyż w tym czasie wielu kierowcom kończą się uprawnienia do wykonywania zawodu (kod 95) – pisze Marek Góry. Autorj analizuje decyzje dotyczące terminów badań lekarskich i psychologicznych i w tym kontekście zgłasza postulat dotyczący realizacji szkoleń okresowych.

Dlaczego stres robi z nas gorszych kierowców?

Dlaczego stres robi z nas gorszych kierowców?

2 kwietnia 2020

Obecna sytuacja jest dla wielu osób źródłem stresu. Wpływa on na naszą zdolność do prowadzenia samochodu. Stres pogarsza naszą koncentrację, a w przypadku osób, które reagują złością na sytuacje stresowe, może zwiększać ryzyko niebezpiecznych zachowań, np. przekraczania prędkości. Jak radzić sobie ze stresem za kierownicą?

Bez wyraźnego powodu!

Bez wyraźnego powodu!

30 marca 2020

W czasie epidemii – a taką mamy – rząd podejmuje i wprowadza wiele decyzji ograniczających naszą aktywność. Pogoda coraz lepsza i pozostanie w domu coraz trudniejsze. Minął weekend podczas którego po raz kolejny zapełniły się sklepy, ruch na drogach rowerowych, na ulicach, w lasach, na plażach itd. itd.! Czy tak rozumiemy naszą odpowiedzialność za zdrowie nasze i innych?

POPRZYJ / UDOSTĘPNIJ / SKOMENTUJ: „Panie Ministrze prosimy o uwolnienie…”

POPRZYJ / UDOSTĘPNIJ / SKOMENTUJ: „Panie Ministrze prosimy o uwolnienie…”

20 marca 2020

Minister edukacji ogłosił ważną informację: ruszamy z lekcjami on-line. Zdalne wykłady i ćwiczenia rozpoczynają wyższe uczelnie. Pracować przy użyciu e-learningu chcą także instrutorzy i wykładowcy nauki jazdy. Zarówno ci szkolący kandydatów na kierowców, ale także prowadzący szkolenia kierowców zawodowych.

W branży nauki jazdy

W branży nauki jazdy

17 marca 2020

Od soboty wprowadzone zostały ograniczenia wydane w związku z pandemią rozprzestrzeniająego się (niestety) w koronawirusa Covid-19. Premier Mateusz Morawiecki skierował do obywateli apel o poważne ich potraktowanie, mówił o naszym wspólnym bezpieczeństwie. Sprawdziliśmy co w branży szkoleniowców nauki jazdy: wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego oraz ośrodkach szkolenia kierowców.

Sara Kurlit. O brd także w zaciszu domowym

Sara Kurlit. O brd także w zaciszu domowym

10 marca 2020

Jestem pewna, że wszyscy zgodnie popierają inicjatywę walki o jedną godzinę owego przedmiotu. W kuluarach tymczasem rozpoczęła się dyskusja, na jakim etapie wspomniane wychowanie miałby się rozpocząć. I tutaj również bez wątpliwości śmiem twierdzić, że większość z nas odpowie – jak najwcześniej - uważa Sara Kurlit.

Zawalczmy o tę jedną lekcję wychowania komunikacyjnego!

Zawalczmy o tę jedną lekcję wychowania komunikacyjnego!

4 marca 2020

W minionym tygodniu opublikowaliśmy tekst pt. „Wpuśćmy ich do szkół!”. To wypowiedź Marka Dworaka, dyrektora MORD w Krakowie, który apelował o wprowadzenie do szkół chociaż jednej godziny wychowania komunikacyjnego prowadzonego przez merytorycznie przygotowanych do takiego zadania – instruktorów nauki jazdy. Kontynuujemy podjęty temat. Czekamy na wszystkich, którzy doceniają wagę wychowania komunikacyjnego.

Marek Dworak. Napiszmy jeszcze jedno krótkie zdanie

Marek Dworak. Napiszmy jeszcze jedno krótkie zdanie

28 lutego 2020

Kolejna opinia wygłoszona w trakcie krakowskiej debaty poświęconej zmianom w przepisach ruchu drogowego. I Po raz kolejny Marek Dworak. Mówiąc o tym co jest w ministerialnym projekcie ustawy zmieniającej przepisy o ruchu drogowym dyrektor zaproponował dopisanie konkretnych rozwiązań.

Marek Dworak: Wpuśćmy ich do szkół!

Marek Dworak: Wpuśćmy ich do szkół!

27 lutego 2020

Podczas debaty - w trakcie VII Krakowskich dni BRD - Marek Dworak, dyrektor tamtejszego MORD, mówił o potrzebie systematycznej pracy na rzecz wychowania komunikacyjnego. Wskazywał na potrzebę kształcenia nauczycieli, a jednocześnie apelował, aby już przygotowanej kadrze czyli - instruktorom nauki jazdy - dać możliwość pracy z młodzieżą.

Stefan Rzońca. Czy kierowcy „dojrzeją” do tego czasu?

Stefan Rzońca. Czy kierowcy „dojrzeją” do tego czasu?

26 lutego 2020

Rozmawiajmy, proponujmy zmiany lub nie, ale zawsze dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Każdy głos jest ważny, część z nich powodujące wiele emocji. Niech to będzie nasz wkład w powstającą nowelizację ustawy - Prawo o ruchu drogowym i wszystkich innych zmian. Dziś głos oddajemy Stefanowi Rzońcy.

Niezbędna jest weryfikacja przejść dla pieszych – apeluje prof. S. Gaca

Niezbędna jest weryfikacja przejść dla pieszych – apeluje prof. S. Gaca

25 lutego 2020

Kolejny ekspert zaproszony do debaty w trakcie VII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca mówił o potrzebie weryfikacji przejść dla pieszych, o prędkości w ich obrębie, o doświetleniu.

Z. Uszczyński. Wprowadźmy tzw. bezpieczną strefę przejścia

Z. Uszczyński. Wprowadźmy tzw. bezpieczną strefę przejścia

24 lutego 2020

Dyskusja nad projektem zmian kodeksu drogowego dla poprawy bezpieczeństwa pieszych wchodzi w kolejny etap i zdecydowanie trwa. Dziś propozycja zmiany w rozporządzeniu o znakach drogowych i wprowadzenia tzw. bezpiecznej strefy przejścia. Jej autorem jest Zbigniew Uszczyński, instruktor nauki jazdy.

Zbigniew Wiczkowski. Tę batalię muszą wygrać najsłabsi uczestnicy ruchu drogowego

Zbigniew Wiczkowski. Tę batalię muszą wygrać najsłabsi uczestnicy ruchu drogowego

12 lutego 2020

Oznakowane przejście dla pieszych musi być bezpieczne dla wszystkich pieszych od maluszka do staruszka: dla dziecka, dla niepełnosprawnego bez względu na rodzaj ułomności (na wózku i o kulach), dla narkomana i osób pod wpływem alkoholu, dla kobiet ciężarnych, z dzieckiem w wózku - dla wszystkich pieszych, przez całą dobę i w każdych warunkach. Kierowcy ten fakt muszą uwzględnić bez względu na to jakim pojazdem kierują. Tłumaczenie „nie zauważyłem”- nie może być usprawiedliwieniem. Nigdy!

Jerzy Wasilewski. Porozmawiajmy o proponowanych zmianach

Jerzy Wasilewski. Porozmawiajmy o proponowanych zmianach

4 lutego 2020

Porozmawiajmy o proponowanych zmianach w ustawie – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawie o kierujących pojazdami proponowanych w rządowym projekcie nowelizacji z dnia 30.01.2020 r. zachęca Jerzy Wasilewski. Precyzyjnie punkt po punkcie omawia proponowane zmiany. 

Elżbieta Wiśniewska. „Wyszłam za mąż!” „Mam samochód!”

Elżbieta Wiśniewska. „Wyszłam za mąż!” „Mam samochód!”

3 lutego 2020

Oby tylko nie zawiodła realizacja i zmiana nastąpiła zgodnie z przepisami o technice prawodawczej. Szczególnej uwadze polecam zapis: „Przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy” - pisze dr Elżbieta Wiśniewska.

Czego chcą uczestnicy ruchu drogowego?

Czego chcą uczestnicy ruchu drogowego?

1 lutego 2020

Rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Skorzystajmy z każdej możliwości dialogu. Wnośmy coś do tej ważnej dyskusji, proponujmy. Państwa wypowiedzi, opinie, postulaty itd. itp. opublikujemy na łamach tygodnika, w Waszym imieniu prześlemy autorom projektu. Czekamy – e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl

Nie bójmy się zmiany na lepsze!

Nie bójmy się zmiany na lepsze!

1 lutego 2020

Do konsultacji społecznych został przekazany oczekiwany i szumnie zapowiadany projekt zmian w przepisach drogowych. W skrócie, ma on na celu poprawę bezpieczeństwa wśród uczestników ruchu zmieniając trzy newralgiczne obszary... Mariusz Sztal apeluje: Nie bojmy się zmiany na lepsze!

Tomasz Barnaś. Szczególna ostrożność pieszych - eksplikacja

Tomasz Barnaś. Szczególna ostrożność pieszych - eksplikacja

31 stycznia 2020

Nasz ekspert – Tomasz Barnaś, wyjaśnia czytelnikowi, który skomentował artykuł pt. „„Bezwzględne pierwszeństwo” nie istnieje”! Pisze: - Pisanie o szczególnej ostrożności pieszych już znajdujących się na przejściu (zgodnie z dyspozycją art. 13.1) jest obarczone ryzykiem przenoszenia na tych pieszych odpowiedzialności, albo jej części, za kompletnie nieprawidłowe i karygodne zachowania kierujących, a ja nie mogę się z tym tak wewnętrznie pogodzić.

Andrzej Świsulski. Czy wypadki na przejściach wymagają zmiany przepisów?

Andrzej Świsulski. Czy wypadki na przejściach wymagają zmiany przepisów?

27 stycznia 2020

Kierowcy czy piesi – kto jest winny tragicznych kolizji na przejściach dla pieszych? Czy częste wypadki na przejściach dla pieszych wymaga zmiany przepisów? Próba odpowiedzi Andrzeja Świsulskiego, instruktora nauki jazdy.

Prace nad zmianą przepisów nie są potrzebne – ocenia Tomasz Kulik. Bo…

Prace nad zmianą przepisów nie są potrzebne – ocenia Tomasz Kulik. Bo…

22 stycznia 2020

Żadne prace, nad zmianą przepisów o relacji między pieszym na przejściu dla pieszych a kierującym pojazdem, nie są potrzebne - pisze w liście do redakcji instruktor nauki jazdy Tomasz Kulik. Bardzo precyzyjnie uzasadnia.