Rozmowy
Andrzej Grzegorczyk. Jak skutecznie poinformować o zmianach?

Andrzej Grzegorczyk. Jak skutecznie poinformować o zmianach?

18 stycznia 2021

Czy proponowane zmiany zasad korzystania z UTO i urządzeń wspomagających ruch poprawią nasze bezpieczeństwo na drogach? Punktem wyjścia do proponowanych zmian są nie tylko oczekiwania społeczne, ale przede wszystkim niechlubna statystyka wypadków drogowych z udziałem niechronionych użytkowników dróg.

To kto wyegzekwuje prędkość e-hulajnogi? Odpowiada resort

To kto wyegzekwuje prędkość e-hulajnogi? Odpowiada resort

30 grudnia 2020

Trwają prace nad przepisami mającymi uregulować kwestie urządzeń transportu osobistego, w tym hulajnóg elektrycznych. Grupa posłów zaadresowała do ministra pytanie w sprawie prędkości dla użytkowników e-hulajnóg. Pytali: W jaki sposób będą egzekwowane przepisy wprowadzające ograniczenia prędkości w poruszaniu się hulajnogą elektryczną po chodnikach oraz na ulicach?

Marcin Niemiec. Zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych. Jestem za!

Marcin Niemiec. Zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych. Jestem za!

22 grudnia 2020

W Sejmie procedowany jest projekt ustawy zmieniającej Prawo o ruchu drogowym. Wśród proponowanych rozwiązań najbardziej istotną wydaje się być zmiana dotycząca zachowania uczestników ruchu na przejściu dla pieszych. Czy w przypadku uchwalenia nowych przepisów przejścia dla pieszych w Polsce staną się bardziej bezpieczne? Odpowiada Marcin Niemiec.

Janusz Jokiel. Zmniejszać prędkość przed przejściem dla pieszych, czy nie zmniejszać?

Janusz Jokiel. Zmniejszać prędkość przed przejściem dla pieszych, czy nie zmniejszać?

21 grudnia 2020

Zmniejszać prędkość przed przejściem dla pieszych, czy nie zmniejszać? Oto jest pytanie. Stawia je Janusz Jokiel, w swoim tekście odnosi się do innego bardzo ważnego głosu w dyskusji.

Piotr Krzemień. Polemicznie w kwestii rozumienia przepisów

Piotr Krzemień. Polemicznie w kwestii rozumienia przepisów

17 grudnia 2020

„Konieczność rozumienia przepisów jako całości z niezbędnym uwzględnieniem orzecznictwa, innych ustaw, wykładni, piśmiennictwa oraz wiedzy specjalistycznej” tak swój artykuł zatytułował dr inż. Piotr Krzemień. Tekst polemiczny do głosu Janusza Jokiela.

Maciej Wroński. Czysto prawny aspekt pierwszeństwa pieszych

Maciej Wroński. Czysto prawny aspekt pierwszeństwa pieszych

16 grudnia 2020

Opinia Związku pracodawców Transport i Logistyka Polska - na temat rozwiązań zaproponowanych w projektach nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowych w kwestii poprawy bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego - jest złożona, co wynika zarówno z kontekstu obowiązującego Polskę prawa międzynarodowego, jak i z realnej oceny konsekwencji zaproponowanych rozwiązań. Wypowiedź Macieja Wrońskiego.

Marek Dworak. W obronie pieszego wchodzącego na przejście dla pieszych

Marek Dworak. W obronie pieszego wchodzącego na przejście dla pieszych

15 grudnia 2020

Marek Dworak, wcześniej poparł projektowany przepis odnośnie zakazu korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego w czasie przechodzenia przez jezdnię. Dziś broni zapisu o pierwszeństwie pieszego wchodzącego na przejście dla pieszych.

Marek Dworak. Moje uwagi

Marek Dworak. Moje uwagi

14 grudnia 2020

Marek Dworak odnosi się do wątpliwości posła F. Sterczewskiego, odnośnie zakazu korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego (tablet, monitor gry elektronicznej itp.) podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również na przejściu dla pieszych. Część 1.

Zakaz korzystania z telefonu?

Zakaz korzystania z telefonu?

11 grudnia 2020

Powołano Podkomisję nadzwyczajną dla przygotowania stanowiska w sprawie zmian ustawowych dla poprawy bezpieczeństwa pieszego. Do jej składu wybrany został Franciszek Sterczewski. Poseł kilkakrotnie już mówił o projektowanym zakazie korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia na jezdnię lub torowisko, przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Propozycja wywołuje wątpliwości.

Prof. Adam Tarnowski. Chcemy działać dobrze, a czujemy się frajerami

Prof. Adam Tarnowski. Chcemy działać dobrze, a czujemy się frajerami

8 grudnia 2020

Omówienie wystąpienia wygłoszonego podczas e-seminarium pt. „NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM”. Prof. dr hab. Adam Tarnowski z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu mówił o znaczeniu rozwoju osobistego, a kompetencjach i umiejętnościach. Posłużył się przykładem reprezentanta branży szkoleniowej – instruktora. Spojrzał na zagadnienie z perspektywy poprawy branży nauki jazdy.

Janusz Jokiel. O konieczności rozumienia przepisów jako całości

Janusz Jokiel. O konieczności rozumienia przepisów jako całości

4 grudnia 2020

W dniu 27.11.2020 r. ukazało się opracowanie „Wtargnięcie na jezdnię. Czym jest i jak mu zapobiegać?”. Zwracam uwagę, że pod pojęciem Kodeks drogowy kryje się Ustawa - Prawo o ruchu drogowym oraz wszystkie wydane na jej podstawie rozporządzenia wykonawcze. Dziś wypowiedź Janusza Jokiela. 

Egzamin bez obowiązkowego szkolenia – proponuje Maciej Wroński (cz. 2)

Egzamin bez obowiązkowego szkolenia – proponuje Maciej Wroński (cz. 2)

2 grudnia 2020

W dniu wczorajszym opublikowaliśmy część 1. wypowiedzi Macieja Wrońskiego, wygłoszonej podczas e-seminarium pt. „NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM”. Prezes TLP mówił o obecnej sytuacji, na tym tle o prognozach dla branży transportu drogowego, ale także dokonał autorskiej oceny systemu szkolenia kierowców zawodowych. Zaproponował rezygnację z obowiązkowych szkoleń. Dziś uzasadnienie tego pomysłu, ale też wizja przyszłości branży szkoleniowej.

Egzamin bez obowiązkowego szkolenia – proponuje Maciej Wroński (cz. 1)

Egzamin bez obowiązkowego szkolenia – proponuje Maciej Wroński (cz. 1)

1 grudnia 2020

Podczas e-seminarium pt. „NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM” - Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców TLP mówił o obecnej sytuacji, ale też na tym tle o prognozach dla branży transportu drogowego. Wiele miejsca w swoim wystąpieniu poświęcił też ocenie systemu szkolenia kierowców zawodowych. Zaproponował rezygnację z obowiązkowych szkoleń. Tylko egzamin – apelował i uzasadniał.

Andrzej Łabęcki. Takich decyzji dziś nam potrzeba

Andrzej Łabęcki. Takich decyzji dziś nam potrzeba

30 listopada 2020

- Takich decyzji nam dziś potrzeba – pisze Andrzej Łabęcki szkolący kierowców od 40. lat. Autor wypowiedzi apeluje o wprowadzenia – jak to nazywa – „bezpiecznych szkoleń”. Przywołuje kilka uzasadnień. Sugeruje podjęcie stosownej decyzji analogicznej do innych, obowiązujących w czasach epidemii.

Andrzej Szope. Trudny rok w ośrodkach szkolenia kierowców

Andrzej Szope. Trudny rok w ośrodkach szkolenia kierowców

28 listopada 2020

Podczas e-seminarium pt. „NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM” zorganizowanego przez Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym oraz Polski Klaster Edukacyjny Andrzej Szope, właściciel OSK „LINIA”, członek Polskiego Klastra Edukacyjnego, mówił o sytuacji w branży szkolenia kierowców w czasie pandemii.

Piotr Krzemień. Wtargnięcie na jezdnię. Czym jest i jak mu zapobiegać?

Piotr Krzemień. Wtargnięcie na jezdnię. Czym jest i jak mu zapobiegać?

27 listopada 2020

O wtargnięciu pieszego na jezdnię - także na przejściu dla pieszych – pisze Piotr Krzemień. Podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie czym jest tytułowe wtargnięcie i jak mu zapobiegać. Zachęcamy do lektury, przypominając iż do Sejmu RP trafił właśnie rządowy projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym mającej na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego. 

Prof. Marcin Ślęzak o certyfikacji kompetencji zawodowych instruktorów, polskiej ramie kwalifikacji itd.

Prof. Marcin Ślęzak o certyfikacji kompetencji zawodowych instruktorów, polskiej ramie kwalifikacji itd.

26 listopada 2020

Kolejne omówienie wystąpienia wygłoszonego podczas e-seminarium NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM zorganizowanego przez Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym oraz Polski Klaster Edukacyjny. Dziś dr hab. inż. prof. ITS Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego i prezentacja pt. „System podnoszenia kompetencji kadr w transporcie samochodowym”. 

Tomasz Matuszewski. Trzeba z nowym iść, czyli o sposobach nabywania kwalifikacji

Tomasz Matuszewski. Trzeba z nowym iść, czyli o sposobach nabywania kwalifikacji

17 listopada 2020

W trakcie zorganizowanego e-seminarium pt. „Nowe kompetencje w transporcie drogowym” wprowadzenia do tematu dokonał Tomasz Matuszewski. Mówił o nowych wymaganiach dla instruktorów i egzaminatorów nauki jazdy kandydatów na kierowców i kierowców, nowych kompetencjach, nowych standardach, nowych kwalifikacjach. W swoim wystąpieniu podjął próbę analizy stanu dnia dzisiejszego, ale też wywiódł z nich konkretne propozycje. 

Komunikat po e-seminarium: NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM

Komunikat po e-seminarium: NOWE KOMPETENCJE W TRANSPORCIE DROGOWYM

16 listopada 2020

W dniu 13 listopada 2020 r. odbyło się E-Seminarium na temat „Nowe kompetencje w transporcie drogowym”. - Temat seminarium to efekt przekonania, że wzrost kompetencji na każdym etapie przygotowania do udziału w ruchu drogowym i wykonywania zawodów związanych z transportem jest realną szansą na poprawę bezpieczeństwa na polskich i europejskich drogach - uzasadniali organizatorzy.

Badanie lekarskie przez internet?!

Badanie lekarskie przez internet?!

12 listopada 2020

Coraz rzadziej – ku niezadowoleniu naszych lekarzy – idziemy do przychodni. Natomiast coraz częściej dzwonimy do naszego opiekuna – lekarza domowego. Co mają zrobić kandydaci na kierowców, którzy chcą rozpocząć szkolenie? Co mają zrobić ośrodki szkolenia, bo bez zaświadczenia o badaniu lekarskim nie mogą kandydata dopuścić do szkolenia? Czyli – czy możliwe jest uzyskanie zaświadczenia lekarskiego tylko po internetowej konsultacji lekarskiej?