14 października br. opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (2025.1385). Regulacja obowiązuje już z dniem następnym czyli z 15 października.
Branża transportowców od miesięcy obowiązywała na pomoc w zakresie finansowania montażu inteligentnych tachografów drugiej generacji. Tym bardziej entuzjastycznie została przyjęte rozporządzenie, że uwzględnione zostały w nim kluczowe postulaty zgłaszane przez TLP (Transport i Logistyka Polska) oraz ZMPD (Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. A tu m.inn.:
- zniesienie preferencji dla firm posiadających do 10 pojazdów - o refinansowanie może wnioskować każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty;
- możliwość refinansowania do 10 pojazdów w pierwszym naborze oraz kolejnych w naborze uzupełniającym, jeśli pozostaną środki;
- doprecyzowanie definicji „uprawnionego przewoźnika drogowego” i „właściwego pojazdu”, co usuwa wcześniejsze niejasności interpretacyjne;
- ustalenie maksymalnej kwoty wsparcia na poziomie 3000 zł za pojazd;
- elektroniczna obsługa wniosków przez ARiMR, co upraszcza proces dla przedsiębiorców;
- termin zakończenia programu ustalony na 31 sierpnia 2026 r., zapewniający przewoźnikom realny czas na złożenie wniosków.
Jak uregulowano przedsiębiorcy mogą liczyć na częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów. § 1. Zapisano: „Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy de minimis w ramach działania ujętego w inwestycji E2.2.1 Inwestycje w zakresie bezpieczeństwa transportu polegającego na refinansowaniu wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanej dalej „pomocą de minimis”;
2) podmiot udzielający pomocy de minimis.”.
Dodajmy, iż od 19 sierpnia br. wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w nowy model urządzenia.
- Publikacja rozporządzenia to nie tylko techniczny krok w realizacji Krajowego Planu Odbudowy, ale przede wszystkim realny efekt dialogu i współpracy między administracją a branżą transportową - komentuje prezes TLP Maciej Wroński. - Udało się osiągnąć kompromis, który zapewnia wszystkim przewoźnikom równy dostęp do wsparcia - dodaje. (jm)