Trwa 43. posiedzenie plenarne Sejmu RP, w trakcie wczorajszych obrad posłowie debatowali nad zaprezentowanym przez posła sprawozdawcę - Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. W imieniu klubów wygłoszone zostały 5-minutowe oświadczenia i w imieniu kół 3-minutowe.
Poseł Krzysztof Truskolawski prezentując Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1677 i 1794 - kliknij) informował: „Tydzień temu odbyło się pierwsze czytanie projektu (kliknij) ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. We wtorek - późną nocą (kliknij) - Komisja zakończyła prace nad tym drukiem wprowadzono kilka poprawek, ale również zgłoszono trzy wnioski mniejszości, które będziemy głosować na posiedzeniu plenarnym. Szanowni Państwo, ta ustawa reguluje wiele istotnych kwestii, ale przede wszystkim ta ustawa pokazuje, że nasz rząd jest odpowiedzialny za nasze bezpieczeństwo i za bezpieczeństwo naszych dzieci. Musimy chronić życie i zdrowie obywateli, ponieważ dane są bardzo, a bardzo alarmujące. Z informacji Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że od 1 stycznia do 19 sierpnia 2025 roku odnotowano 798 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych i było to o 338 przypadków więcej niż w zeszłym roku (blisko 74%). 722 osoby były ranne, a było 7 ofiar śmiertelnych. Te dane są naprawdę alarmujące i bardzo poważne. Jeżeli chodzi o rowerzystów to Policja odnotowała 2261 wypadków, 2046 osób rannych i 78 ofiar śmiertelnych. Trochę mniej niż w ubiegłym roku, ale ta liczba nadal jest ogromna. (…) Dlatego w tym projekcie ustawy rząd proponuje, aby rozszerzyć obowiązek noszenia kasków do 16. roku życia przez użytkowników rowerów elektrycznych, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. (…) Ale to nie jest jedyna zmiana, nad którą pracujemy. Ta ustawa m.in. będzie umożliwiać karetkom korzystanie z buspasów i to nie w trakcie przejazdu na sygnale, ale w każdym przejeździe karetki. Również wprowadzamy egzamin kategorii B od 17. roku życia. Musi to być oczywiście za zgodą rodzica czy opiekuna. Taka osoba będzie jeździła pod nadzorem doświadczonego kierowcy po okresie próbnym. To są rozwiązania sprawdzone i w Niemczech, i w Austrii, Francji. Dlatego Komisja Infrastruktury w pełni te zmiany popiera. Kolejną zmianą jaką rządzący wprowadzają w tej ustawie jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/godz. do 40 km/godz. Zwiększona zostanie również liczba pojazdów wojskowych w kolumnie. Przedłużona zostanie do 31 grudnia 2027 roku możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne i wodorowe. Umożliwienie osobom niesłyszącym i osobom z częściowym ubytkiem słuchu korzystania z pojazdów kat. D i D1. Obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych - również kategoria D i D1. I zaostrzenie przepisów wobec „piratów drogowych”, którzy na drogach jednopasmowych przekraczają dozwoloną prędkość o 50 km/godz. poza obszarem zabudowanym. Będą to przepisy analogiczne do tych, które już obowiązują na terenie zabudowanym. Czyli po przekroczeniu prędkości 50 km/godz. kierowcy zostaje automatycznie odbierane prawo jazdy na trzy miesiące.
Ten projekt ustawy, który przedłożył rząd jest projektem bardzo potrzebnym, jest projektem kluczowym dla bezpieczeństwa naszych rodzin, naszych dzieci. (…)
W ramach przewidzianych wystąpień przedstawicieli klubów i kół podniesiono kwestie:
- braku zgody na powołanie podkomisji do rozpatrzenia projektu;
- braku odpowiedzi na pytania dotyczące statystyk uzasadniających i określających skutki regulacji;
- wyłączenia z obowiązku używania kasku dzieci pozostających pod opieką rodziców;
- podejmowania działalności gospodarczej przez egzaminatorów na prawo jazdy;
- braku zgody na wykonywanie przez egzaminatorów też pracy instruktora nauki jazdy;
- kwestie niewłaściwego użytkowania hulajnóg elektrycznych i ich przerabiania;
- zobowiązania jazdy w kasku od 16. roku życia rowerzystów i hulajnogistów;
- podwyższenia (do 13. roku) wieku dzieci poruszających się hulajnogą elektryczną na drodze publicznej;
- uregulowania kwestii „piratów drogowych” na drogach ekspresowych i autostradach;
- równoczesnego obok propozycji okresu próbnego lepszego szkolenia podstawowego kandydatów na kierowców;
- rozszerzenia zmian w centralnej bazie;
- wyłączenia z obowiązku jazdy w kasku rowerzystów (bez silnika elektrycznego).
37. posłanek i posłów zadawało pytania, na nie odpowiadał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Podsumowywał: - Warto, aby ta ustawa weszła w życie, bo to jest gigantyczna zmiana jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Myślę, że nawet przy wszystkich niedoskonałościach tych przepisów - my jako resort jesteśmy gotowi, żeby pracować nad rozwiązaniami, które będą poprawiać bezpieczeństwo szczególnie tych naszych użytkowników, naszych dróg - jesteśmy gotowi do współpracy.
W związku z tym, iż w trakcie odbytego drugiego czytania projektu ustawy i debaty nad Sprawozdaniem Komisji Infrastruktury, zgłoszone zostały poprawki procedowany dokument marszałek Sejmu ponownie skierował do Komisji Infrastruktury.
Tego samego dnia tj. 16 października 2025 (czwartek), godz. 16:00 w sali im. Gabriela Narutowicza odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1677 i 1794). (jm)