Choć pojawiało się wiele sceptycznych opinii - i nie bez racji - co do terminu publikacji oczekiwanego projektu - a jednak pojawił się! Więcej - jeszcze w ubiegłym tygodniu został przesłany do konsultacji [kliknij]. Czyli doprecyzujmy - pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Wnioskodawcą jest oczywiście Minister infrastruktury. Jak to oceniono „nie jest możliwe osiągnięcie celu przez działania pozalegislacyjne”. Cel – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powtórzmy - o czym mówiliśmy podczas DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ, która odbyła się 16 stycznia br. [kliknij]. co dla jego realizacji zaproponowano;
- Po pierwsze - przywrócenie możliwości wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły wiek 17 lat (za zgodą rodziców, w powiązaniu z wdrożeniem regulacji dotyczących okresu próbnego, oraz wprowadzeniem systemu jazdy w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Tu autorzy nowelizacji uzasadniają: „Projektowana zmiana powinna mieć pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bowiem doświadczony kierowca-pasażer będzie nadzorował nieletniego kierującego, udzielał mu pomocy i doradzał. Powyższe powinno skutkować rozwinięciem u młodego kierującego poczucia odpowiedzialności za kierownicą uświadomieniem mu niebezpieczeństw wynikających z nadmiernej i niedostosowanej do warunków ruchu prędkości. Jednocześnie, projektowane rozwiązanie ma na celu zwiększenie mobilności młodych osób, co przyczyni się do ograniczenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.”;
- po drugie - dodanie nowej przesłanki zatrzymania prawa jazdy - kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/godz. na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym;
- po trzecie - zmianę przepisów polegającą na umożliwieniu osobie posiadającej prawo jazdy wydane w kraju trzecim złożenia wniosku o wydanie polskiego prawa jazdy oraz prowadzenia przez organ wydający prawa jazdy postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania polskiego prawa jazdy przed upływem wymaganych 185 dni pobytu w Polsce wnioskodawcy. Przewiduje się, że powyższa zmiana będzie miała pozytywny wpływ na rynek pracy oraz posiadaczy zagranicznych praw jazdy, którzy z powodu więzi osobistych lub zawodowych chcą uzyskać polskie prawo jazdy oraz na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w przekazywaniu zleceń przewozu osób, bowiem przyspieszy procedurę uzyskiwania polskiego prawa jazdy;
- po czwarte - usunięcie wymogu posiadania akredytacji kuratora oświaty, zawartego w art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami, jako dublującego kompetencje nadzorcze starosty w zakresie dotyczącym jakości kształcenia oferowanego przez Ośrodki Szkolenia Kierowców posiadające poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C lub D. Powyższa zmiana będzie miała pozytywny wpływ nie tylko na przedsiębiorców prowadzących Ośrodki Szkolenia Kierowców (zmniejszenie obciążeń), ale również na kandydatów na instruktorów, instruktorów i wykładowców szkolących kierowców, bowiem przy tak nielicznej grupie podmiotów uprawnionych do prowadzenia im szkoleń uzyskanie lub utrzymanie uprawnień może być bardzo utrudnione;
- po piąte - ograniczenie możliwości redukcji punktów przyznawanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, tak aby te punkty mogły być usuwane tylko w przypadku naruszeń przepisów ruchu drogowego o mniejszej wadze. Przewiduje się, że powyższa zmiana będzie miała pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bowiem zwiększy prewencyjny charakter ww. punktów, zwanych dalej „punktami karnymi”. Aktualnie osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na 6 miesięcy na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych. Przedmiotowego szkolenia nie może odbyć jedynie kierowca, który dopiero uzyskał uprawnienia, tj. nie upłynął rok od dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy. Pozostali kierowcy mogą co 6 miesięcy zmniejszać o 6 liczbę punktów karnych, co osłabia funkcję prewencyjną tego środka karnego i wpływa negatywnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
- Po szóste - przewiduje się, że osoba, która kierowała pojazdem, pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem jej uprawnień.
- Po siódme zaproponowano doprecyzowanie brzmienia regulacji dotyczącej zakończenia egzaminu na prawo jazdy przed wykonaniem wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań, w taki sposób aby jak najpełniej oddać ducha regulacji zawartej w pkt 9.1 załącznika nr 2 do dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie). Przewiduje się, że powyższa zmiana będzie miała pozytywny wpływ na przebieg egzaminu na prawo jazdy, podnosząc poczucie bezpieczeństwa egzaminatora;
- Po ósme - ma nastąpić uelastycznienie regulacji dotyczących podejmowania przez egzaminatorów zajęć zarobkowych oraz podniesienie rangi tego zawodu.
- Po dziewiąte - kolejne doprecyzowania – tu klauzuli zastępującej pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań w treści oświadczenia o stanie zdrowia kandydata na kierowcę. Ta zmiana ma ułatwić pociągnięcie do odpowiedzialności karnej osoby, która złożyła fałszywe oświadczenie;
- Po dziesiąte - Przewiduje się uzupełnienie składu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o przedstawiciela Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Przewiduje się, że powyższa zmiana wpłynie korzystnie na prace Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
- Po jedenaste - Przewiduje się złagodzenie sankcji związanej z cofnięciem świadectwa kwalifikacji zawodowej kierowcy. Ta zmiana z założenia ma wpłynąć pozytywnie na jej odbiorców, bowiem utracą oni wyłącznie wpisywany do prawa jazdy kod 95, a nie posiadane uprawnienia do kierowania pojazdami;
- Po dwunaste -Zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h.
Zaproponowane zmiany sformułowane w ustawie, teraz – czyli po przyjęciu przez Radę Ministrów – trafią do Sejmu RP i tu poddane zostaną całemu cyklowi procedowania – co oznacza, iż daleka – a co najmniej – długa jeszcze droga do aktu publikowanego, obowiązującego i wdrażania jego zapisów.
Poznaj konkrety, porozmawiaj z koleżeństwem i napisz: https://legislacja.gov.pl/projekt/12393550