W Dzienniku Ustaw z dnia 30 maja 2025 r. pod pozycją 696 opublikowano Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach [kliknij].
Dziękujemy Panie Ministrze !!! komentuje Robert Dorosz, nasz ekspert, egzaminator, egzaminator nadzorujący w WORD Tarnów: Mamy nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania !!! Dziennik Ustaw z 30 maja 2025, pozycja 696.
Biorąc pod uwagę chronologiczny układ zdarzeń na początku należy przypomnieć, że w sierpniu ubiegłego roku w Warszawie przedstawiciele Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów spotkali się z Ministrem Infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. O spotkaniu wspominał sam Pan Minister na mównicy sejmowej podczas 19 Plenarnego Posiedzenia Sejmu obecnej kadencji 11 października ubiegłego roku.
W wyniku intensywnych prac prowadzonych przez grupę roboczą złożoną m.in. z przedstawicieli KSE oraz pracowników Ministerstwa Infrastruktury projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie egzaminowania został opublikowany w piątek 30 maja br. w Dzienniku Ustaw, pozycja 696.
Duża część zgłaszanych przez Nas postulatów znalazła zrozumienie w Ministerstwie.
Nasi przedstawiciele brali udział w posiedzeniach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także Związku Województw RP. Wszystkie posiedzenia odbywały się w I kwartale br. Na spotkaniach argumentowaliśmy nasze propozycje zmian. Dzięki tym działaniom projekt uzyskał pozytywną opinię ww. organizacji współpracujących z Rządem RP.
Po pracach związanych z procedowaniem zmiany rozporządzenia, MAMY długo oczekiwane przez znaczną większość naszego środowiska zmiany w zasadach przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy.
Co takiego zostało zmienione w nowym rozporządzeniu zmieniającym obecny stan prawny?
W kilku zdaniach postaram się przedstawić te najważniejsze.
W § 12. 2. Części praktycznej egzaminu przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym:….,
w/w przepis nie uwzględnił różnych zachowań i zdarzeń bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu pojawiających się na placu manewrowym podczas przeprowadzania egzaminów, dlatego został on zmodyfikowany; dodano w tym paragrafie dodatkowe ustępy : 5 i 6.
ust.5) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A – nie panuje nad pojazdem, powodując upadek motocykla albo motoroweru; dotyczy stricte kategorii na pojazdy jednośladowe tj. nietypowych sytuacji pojawiających się egzaminie w zakresie tych kategorii.
Natomiast;
ust.6) zachowuje się w sposób mogący skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, spowodowaniem kolizji lub wypadku drogowego.”; dotyczy już wszystkich kategorii i mogących wystąpić nieprzewidzianych zdarzeń powstałych na placu manewrowym.
Nowe rozporządzenie wprowadza spójność polskiego prawa z dyrektywą unijną co do czasu trwania egzaminu kat. B1,B w ruchu drogowym. Teraz nie będzie już wątpliwości ile minimalnie ma trwać egzamin w ruchu drogowym; egzaminator może zakończyć część praktyczną egzaminu przeprowadzaną w ruchu drogowym po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.
Najważniejsza zmiana, którą przedstawili członkowie KSE podczas rozmowy z Panem Ministrem została ujęta w § 28.1 pkt 2, który stanowi, kiedy osoba uzyskuje wynik NEGATYWNY. Po literze „c” dodano literę „d” w brzmieniu :
„d) wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia.”;
Członkowie KSE zaproponowali, umieścić w/w zapis w obecnym rozporządzeniu dotyczącym egzaminowania właśnie w § 28.1 pkt 2, aby w okolicznościach określonych w tabeli nr 9 egzaminator nie miał wątpliwości co do wyniku egzaminu, mimo braku bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia, jak to jest w obecnym stanie prawnym. Po wejściu w życie omawianego rozporządzenia zmieniającego nasze rozporządzenie, egzamin zakończy się wynikiem negatywnym w przypadkach określonych w tabeli 9, jednakże egzamin będzie mógł być kontynuowany - tak, jak w przypadku dwukrotnie nieprawidłowo wykonanego tego samego zadania egzaminacyjnego.
Powyższy zapis będzie koherentny z załącznikiem II pkt 9 dyrektywy unijnej; cytuję :
9. Ocena umiejętności i zachowań podczas egzaminu
9.1. W każdej z powyższych sytuacji w ruchu ocena musi uwzględniać stopień swobody, z jaką ubiegający się o prawo jazdy obsługuje urządzenia sterujące pojazdu, oraz wykazaną przez niego zdolność do jazdy w ruchu, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa. Przez cały czas egzaminu egzaminator musi czuć się bezpieczny. Błędy w ruchu lub niebezpieczne zachowanie bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo pojazdu egzaminacyjnego, jego pasażerów lub innych użytkowników dróg jest karane niezdaniem egzaminu, niezależnie od tego czy egzaminujący lub osoba towarzysząca musi interweniować. Jednakże egzaminujący może podjąć decyzję o kontynuowaniu sprawdzianu umiejętności i zachowań lub jego przerwaniu.
– a wynik końcowy w tym przypadku musi być negatywny.
Kolejną istotną zmianą ujętą w nowym rozporządzeniu zmieniającym dotychczasowe jest powrót do pierwszego zadania kryterium dotyczącego zdjęcia pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku. W obecnym stanie prawnym przeprowadzenie jest osobnym zadaniem. Kryterium to przez wiele lat było częścią zadania nr 1, w sposób logiczny i spójny odzwierciedlało czynności, jakie musiał wykonać kandydat na kierowcę kat: A,A2,A1 i AM przed rozpoczęciem jazdy. Kryteria egzaminowania kandydatów na kierowców w zakresie tego zadania zostało ujednolicone z kryteriami obowiązującymi dla kandydatów na egzaminatorów na egzaminie weryfikacyjnym .
Ostatnia istotna zmiana dotyczy dodatkowego kierującego przy przeprowadzaniu egzaminów na kategorie: A,A2,A1 i AM. Powrót do poprzedniego zapisu, który obowiązywał prawie dekadę spowoduje, iż egzaminator będzie mógł sam jechać dodatkowym pojazdem jako kierujący za osobą egzaminowaną. Nie oznacza to, że nie będzie mógł kierować takim pojazdem dodatkowy kierujący. Bedzie to fakultatywne i uzależnione od organizacji egzaminów w każdym ośrodku egzaminowania.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 3 lit. a (dot. h5wku kierującego na egzaminie w ruchu drogowym, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.