Legislacja

Robert Dorosz. Dziękujemy Panie Ministrze!!!

2 czerwca 2025

Robert Dorosz. Dziękujemy Panie Ministrze!!!
Robert Dorosz, nasz ekspert, egzaminator, egzaminator nadzorujący w WORD Tarnów (fot. ze zbiorów Autora)

W Dzienniku Ustaw z dnia 30 maja 2025 r. pod pozycją 696 opublikowano Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach [kliknij].

Dziękujemy Panie Ministrze !!! komentuje Robert Dorosz, nasz ekspert, egzaminator, egzaminator nadzorujący w WORD Tarnów: Mamy nowe   rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania !!! Dziennik Ustaw z 30 maja 2025,  pozycja 696.

Biorąc pod uwagę chronologiczny układ zdarzeń  na początku należy przypomnieć,  że w sierpniu ubiegłego roku w Warszawie  przedstawiciele Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów  spotkali się z Ministrem Infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. O spotkaniu wspominał sam Pan Minister na mównicy sejmowej podczas 19 Plenarnego Posiedzenia Sejmu obecnej kadencji 11 października ubiegłego roku.

W wyniku intensywnych prac prowadzonych przez grupę roboczą złożoną m.in. z przedstawicieli KSE oraz pracowników Ministerstwa Infrastruktury projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie egzaminowania został opublikowany w piątek 30 maja br. w Dzienniku Ustaw, pozycja 696.

Duża część zgłaszanych przez Nas  postulatów znalazła zrozumienie w Ministerstwie.

 Nasi przedstawiciele brali udział w posiedzeniach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także Związku Województw RP. Wszystkie posiedzenia  odbywały się  w I kwartale br. Na  spotkaniach  argumentowaliśmy  nasze propozycje zmian. Dzięki tym działaniom projekt uzyskał pozytywną opinię ww. organizacji współpracujących z Rządem RP.

Po  pracach związanych z procedowaniem zmiany rozporządzenia, MAMY długo oczekiwane przez znaczną większość naszego środowiska zmiany w zasadach przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Co takiego zostało zmienione w nowym rozporządzeniu zmieniającym obecny stan prawny?

W kilku zdaniach postaram się  przedstawić te najważniejsze.

W § 12. 2. Części praktycznej egzaminu przeprowadzanej w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana przystępująca do egzaminu kierując pojazdem podczas wykonywania zadań na placu manewrowym:….,

 w/w  przepis nie uwzględnił różnych zachowań i zdarzeń  bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu pojawiających się   na placu manewrowym podczas przeprowadzania  egzaminów, dlatego został on zmodyfikowany; dodano w tym paragrafie dodatkowe ustępy : 5 i 6.

 ust.5) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A – nie panuje nad pojazdem, powodując upadek motocykla albo motoroweru; dotyczy  stricte kategorii na pojazdy  jednośladowe tj. nietypowych sytuacji pojawiających się  egzaminie w zakresie tych kategorii.

Natomiast;

ust.6) zachowuje się w sposób mogący skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, spowodowaniem kolizji lub wypadku drogowego.”; dotyczy już  wszystkich kategorii i mogących wystąpić nieprzewidzianych zdarzeń powstałych na placu manewrowym.

Nowe rozporządzenie wprowadza  spójność polskiego prawa z dyrektywą unijną co do czasu trwania egzaminu kat. B1,B w ruchu drogowym. Teraz nie będzie już wątpliwości ile minimalnie ma trwać egzamin w ruchu drogowym; egzaminator może zakończyć część praktyczną egzaminu przeprowadzaną w ruchu drogowym po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.

Najważniejsza zmiana,  którą przedstawili  członkowie KSE podczas rozmowy z Panem Ministrem  została ujęta w  § 28.1 pkt 2, który stanowi,  kiedy osoba uzyskuje   wynik NEGATYWNY.  Po literze „c” dodano literę „d”  w brzmieniu :

„d) wystąpiły okoliczności określone w tabeli nr 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia.”;

Członkowie KSE zaproponowali, umieścić w/w   zapis w obecnym rozporządzeniu  dotyczącym egzaminowania  właśnie w § 28.1 pkt 2,  aby w okolicznościach  określonych   w tabeli nr 9 egzaminator nie miał wątpliwości co do wyniku egzaminu,  mimo braku bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia, jak to jest w obecnym stanie prawnym. Po wejściu w życie omawianego rozporządzenia zmieniającego nasze rozporządzenie,  egzamin zakończy się wynikiem negatywnym w przypadkach określonych w tabeli 9, jednakże  egzamin będzie mógł być  kontynuowany - tak, jak w przypadku dwukrotnie nieprawidłowo wykonanego tego samego zadania egzaminacyjnego.

Powyższy  zapis będzie  koherentny   z załącznikiem II pkt 9 dyrektywy unijnej; cytuję :

9. Ocena umiejętności i zachowań podczas egzaminu

9.1. W każdej z powyższych sytuacji w ruchu ocena musi uwzględniać stopień swobody, z jaką ubiegający się o prawo jazdy obsługuje urządzenia sterujące pojazdu, oraz wykazaną przez niego zdolność do jazdy w ruchu, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa. Przez cały czas egzaminu egzaminator musi czuć się bezpieczny. Błędy w ruchu lub niebezpieczne zachowanie bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo pojazdu egzaminacyjnego, jego pasażerów lub innych użytkowników dróg jest karane niezdaniem egzaminu, niezależnie od tego czy egzaminujący lub osoba towarzysząca musi interweniować. Jednakże egzaminujący może podjąć decyzję o kontynuowaniu sprawdzianu umiejętności i zachowań lub jego przerwaniu.

 – a wynik końcowy w tym przypadku musi być negatywny.

Kolejną istotną zmianą ujętą w  nowym rozporządzeniu zmieniającym dotychczasowe  jest powrót do pierwszego zadania  kryterium  dotyczącego  zdjęcia  pojazdu z podpórki i przemieszczenie  go  przy unieruchomionym silniku. W obecnym stanie prawnym przeprowadzenie jest osobnym zadaniem. Kryterium  to przez wiele lat   było częścią zadania nr 1, w sposób logiczny i spójny odzwierciedlało czynności, jakie musiał wykonać kandydat na kierowcę kat: A,A2,A1 i AM przed rozpoczęciem jazdy.   Kryteria egzaminowania kandydatów na kierowców w zakresie tego zadania zostało  ujednolicone z kryteriami obowiązującymi dla kandydatów na egzaminatorów  na  egzaminie weryfikacyjnym . 

Ostatnia istotna zmiana dotyczy dodatkowego kierującego przy przeprowadzaniu egzaminów na kategorie: A,A2,A1 i AM.  Powrót do poprzedniego zapisu, który obowiązywał prawie dekadę      spowoduje, iż  egzaminator będzie mógł  sam jechać dodatkowym pojazdem jako kierujący  za osobą egzaminowaną. Nie oznacza to, że   nie będzie mógł kierować takim pojazdem  dodatkowy kierujący. Bedzie to fakultatywne i uzależnione  od organizacji  egzaminów w każdym ośrodku egzaminowania. 

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 3 lit. a (dot. h5wku kierującego na egzaminie w ruchu drogowym, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.