Legislacja

Niedokończone posiedzenie Komisji Infrastruktury

9 października 2025

Niedokończone posiedzenie Komisji Infrastruktury
Sejm RP, 9 październik 2025 r. posiedzenie Komisji Infrastruktury (kliknij) (fot. screen)

9 października 2025 r. - odbyło się zapowiedziane posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Rozpatrywano - choć nie możemy napisać, że rozpatrzono - rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. W posiedzeniu uczestniczyło bardzo szerokie grono zaproszonych ekspertów. Obrado prowadził przewodniczący Komisji poseł Mirosław Suchoń.

Procedowanie. Procedowany w Sejmie rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1677 - kliknij) do Sejmu trafił 3 września br. 26 września został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym, które odbyło się i wówczas też posłowie uchwalili skierowanie aktu pod obrady Komisji Infrastruktury. 9 października Komisja obradowała, zakończyło je, choć nie podjęła stosownej ustawy, a więcej - zapowiedziano rozpatrzenie wszelkich dalszych poprawek do projektu. Zakończenie tego etapu procedowania zakończy się na kolejnym posiedzeniu, którego terminu jeszcze nie wyznaczono. Dodajmy, iż w dniu dzisiejszym zostały zamknięte obrady 42. posiedzenia Sejmu RP. Kolejne 43. Jest wyznaczone na 15, 16 i 17 października i właśnie do tego terminu posłowie przegłosują projekt z uwzględnionymi poprawkami.

Ze strony resortu infrastruktury w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczyli: Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu, Olga Tworek, dyrektor departamentu transportu drogowego, Anna Kowalczyk, zastępca dyrektora, Łukasz Mucha, naczelnik w wydziale transportu drogowego, Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady BRD, Tomasz Brenda, zastępca dyrektora wydziału prawnego w Ministerstwie Infrastruktury. Przybyli przedstawiciele: Inspekcji Transportu Drogowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Centralnego Ośrodka Informatyki, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Instytutu Transportu Samochodowego; ekspert Prezydenta RP. W gronie zaproszonych partnerów społecznych odnotować należy udział m.inn.: przedstawicieli samorządu - Związku Województw RP, Mazowieckiej Rady BRD, Związku Województw, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Polskiego Związku Szkoleniowego, Polskiej Federacji Rowerowej.

Zakres proponowanych przez resort infrastruktury zmian. Minister Stanisław Bukowiec relacjonując czego dotyczy procedowany projekt powiedział: - Propozycje, które znalazły się w tym projekcie można podzielić na trzy takie obszary, które chcemy szczególnie podkreślić. Ta regulacja ma na celu zwiększenie - po pierwsze zdrowia i życia dzieci, po drugie - bezpieczeństwa w ruchu drogowym, po trzecie mobilności młodych osób. Proponujemy w tym projekcie był obowiązek używania kasków ochronnych przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego z wyłączeniem jazdy pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego. (…)

Drugi obszar, który chcemy zmienić, to chcemy przywrócić możliwość kierowania - oczywiście z pewnymi ograniczeniami - samochodami osobowymi z prawem jazdy kategorii B przez osobę, która osiągnęła wiek 17. lat. Przywracamy rozwiązania, które funkcjonowały w Polsce już w latach 80-tych ubiegłego wieku do roku 2002. Obniżenie tej dolnej granicy wiekowej odbywa się również na wzór innych krajów unijnych. Obecnie prawa jazdy kat. B są wydawane 17. latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii. Młody kierowca do ukończenia 17. roku życia według naszych propozycji będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy dla 17-latka będzie ważne tylko w Polsce i jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ taki kierowca będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy - przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18-lat. Z kolei osoba towarzysząca będzie musiała mieć ukończone co najmniej 25-lat, posiadać prawo jazdy kat. B od co najmniej 5. lat, nie może mieć zakazu prowadzenia orzeczonego w ciągu ostatnich 5. lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Do czasu ukończenia 18. lat nie będzie można także przewozić osób taksówką, a także wykonywać transportu drogowego np. rzeczy jako kurier.

Kolejną zmianą, którą proponujemy to jest wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B. W przypadku młodych kierowców będzie to okres 3-letni lub do ukończenia przez kierowcę 20-tu lat. W tym okresie próbnym kierujący pojazdami będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit zero promila alkoholu w organizmie oraz taka sama zerowa tolerancja dla środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie. Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12-tu punktów karnych będzie miał obowiązek ukończenia praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym będzie skutkowało wydłużeniem go o dwa lata.

Kolejny zapis w tym projekcie dotyczy zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/godz. poza obszarem zabudowanym. (…)

Kolejne ważne zmiany, które chcemy zaproponować to jest obniżenie wieku kierowcy autobusów wykonujących krajowe przewozy osób. (…) Proponujemy obniżenie wieku kierowców autobusów do 18-lat w przypadku jazdy na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km oraz dodatkowo autobusów do 16. pasażerów. Mówimy tutaj o tzw. liniach miejskich. I obniżenie wieku minimalnego kierowców do 20. lat w przypadku pozostałych przewozów osób autokarami i na trasach powyżej 50-ciu kilometrów.

Są również inne zapisy, też istotne jak: korzystanie z bus-pasów przez karetki - tutaj dopuszczamy możliwość poruszania się pojazdów zespołów ratownictwa po bus-pasach tych karetek, które również nie mają włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Są również propozycje związane ze zwiększeniem dopuszczalności prędkości ciągników rolniczych do 40 km/godz. (z 30 km/godz.); ograniczenie redukcji punktów karnych czy przepisy związane z cofnięciem uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania uprawnień przez starostę.

Szczegółowe kwestie i nowe propozycje poprawek. Po informacji Stanisława Bukowca przystąpiono do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Jak informował przewodniczący Mirosław Suchoń poprawek jest dużo i zostały one złożone dopiero na początku posiedzenia Komisji. Zgłoszone zmiany:

* dopisane punktu zrównującego uprawnienia kontrolujących w ruchu drogowym - dotyczy Straży Granicznej i Policji (zgłaszająca Barbara Oliwiecka). Stanowisko rządu do tej poprawki było pozytywne, nie odnotowano sprzeciwu do niej. Komisja przyjęła poprawkę;

* propozycja zmiany artykułu, który podnosi wiek dziecka, które ma poruszać się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej. Propozycja podniesienia z obowiązujących lat 10 na 13 (posłanka Barbara Oliwiecka);

* w kwestii spójności i skuteczności stosowania kasku ochronnego. Propozycja dotycząca wyłączenia stosowania kasku dzieci pod opieką rodziców (poseł Tomasz Zimoch). - To wyłączenie jest przepisem złym, jest wręcz przepisem niedorzecznym - ocenił poseł;

* podjęta kwestia jasnego określenia granic obowiązku używania kasku, zwolnień i warunków technicznych kasków (w podziale na pojazdy z silnikiem elektrycznym i urządzeń transportu osobistego bez niego) (posłanka Paulina Matysiak);

* wątpliwość co do praktycznego zakresu opieki rodziców nad dzieckiem jadącym bez kasku, jak będzie wyglądała opieka rodzica i policyjna weryfikacja prędkości hulajnogi elektrycznej oraz kwestia przewozu dzieci w wózkach przyczepianych do roweru (zgłaszający poseł Piotr Król);

* granica 16 lat dla obowiązku stosowania kasków i wyłączenia obowiązku dla dzieci pozostających pod opieką rodziców (poseł Andrzej Adamczyk). - Czy interes wypożyczalni jest nadrzędnym nad bezpieczeństwem - pytał poseł;

* poprawka obowiązku używania kasków w granicy do 18. roku życia i nieczytelności przepisu dotyczących wyłączeń z obowiązku używania kasków (poseł Rafał Weber);

* uwaga na łącznych regulacji dotyczących niebezpiecznych hulajnóg elektrycznych i bezpiecznych zwykłych rowerów (Andrzej Janowski, Polska Federacja Rowerowa). - Wypadkowość na hulajnogach elektrycznych jest dziesięciokrotnie większa niż na zwykłych rowerach - wskazywał;

* wątpliwość co do zasad przyszłej weryfikacji przepisu dotyczących obowiązku jazdy w kasku oraz skali wypadków kierujących bez kasku, czyli na podstawie jakich danych będzie następowała weryfikacja (Krzysztof Wożniak, Radio TOK-fm);

* poprawka dotycząca jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu drogowego. Wniosek o skreślenie istniejącego przepisu (poseł Rafał Weber);

Podsumowanie. Mirosław Suchoń wygłosił następujący komunikat: „Pracujemy nad bardzo ważnym projektem, do tego projektu wpłynęło bardzo wiele poprawek, które w pewnych miejscach wzajemnie się wykluczają, zawierają różne propozycje. W związku z tym uzgodniliśmy, że damy sobie czas żeby te wszystkie poprawki przeanalizować. Żebyśmy my jako posłowie mogli się do nich odnieść. Żebyśmy wiedzieli czego będzie dotyczyło głosowanie. I też w ten sposób damy czas, żeby ministerstwo mogło przeanalizować te poprawki, które Państwo złożyli. Posiedzenie zamknięto, kolejne będzie zwołane w najbliższym czasie. Kolejne poprawki mają być zgłoszone do końca dnia następnego. Nie głosowano nad wnioskiem formalnym posła Andrzeja Adamczyka o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do spraw rozpatrzenia analizowanego projektu.

Czekamy na ciąg dalszy dyskusji, głosowanie i dalsze procedowanie. (jm)