Legislacja

Deregulacja i rejestracja pojazdu on-line!

Autor: rejestracja pojazdu.

18 czerwca 2025

Deregulacja i rejestracja pojazdu on-line!
(Fot. PIXABAY)

W RCL opublikowana została kolejna nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym (z 13.06.2025 r.). Zaproponowane zmiany dotyczą umożliwienia rejestracji pojazdów zdecydowanie uproszczoną formułą -  on-line.  Zacytujmy fragment nowego zapisu: „ Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić usługę, o której mowa w ust. 1aa pkt 1, umożliwiającą złożenie wniosku o rejestrację pojazdu przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej, o której mowa w ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717).”

W uzasadnieniu czytamy: „Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UDER51. W projekcie ustawy zaplanowano zmiany, których celem jest wprowadzenia rozwiązań deregulacjnych w obszarze związanym z rejestracją pojazdów. Zaproponowane zostały zmiany przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251), dalej „PRD”, m. in. w zakresie: 1) obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu określonych dokumentów dla organów rejestrujących i właścicieli pojazdów we wskazanych sytuacjach – zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące pojazdu. Zmiana ta polega na zniesieniu obowiązku przedkładania do rejestracji pojazdu: • dowodu rejestracyjnego – w przypadku, gdy wnioskującym o rejestrację pojazdu jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, które przejęły prawo własności pojazdu na podstawie art. 50a ust. 2 albo postanowienia wyroku sądu wydanego w związku z wnioskiem, o którym mowa w art. 130a ust. 10 PRD; • zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane – dotyczyć to będzie pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP, jeżeli informacja o aktualnym pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu jest zamieszczona w centralnej ewidencji pojazdów; 2) wymiany danych pojazdów między ewidencjami państw członkowskich UE, w celu ich weryfikacji przed rejestracją pojazdu sprowadzonego z innego państwa członkowskiego UE – wprowadzenie tej zmiany popiera Minister Cyfryzacji. Zmiana umożliwi organom rejestrującym pobieranie danych o pojeździe sprowadzonym z państwa członkowskiego UE, zgromadzonych w ewidencji tego państwa, przed jego zarejestrowaniem na terytorium RP, za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego, o którym mowa w art. 80k ust. 1 PRD. Dane będą pobierane z ewidencji organu państwa członkowskiego UE, w którym pojazd był uprzednio zarejestrowany. Organy rejestrujące innych państw członkowskich UE będą mogły również pobierać dane pojazdów zarejestrowanych z polskiej Centralnej Ewidencji Pojazdów.  Taką wymianę przewidują opcjonalnie regulacje dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów1 ; 3) obowiązku rejestracji pojazdu, poprzez: • dodanie wyłączeń z obowiązku rejestracji pojazdu dla gmin i Skarbu Państwa oraz w sytuacji, gdy pojazd zostanie skradziony albo nastąpi jego udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania bez zmiany w zakresie prawa własności; • doszczegółowienie kwestii dnia, od którego liczony jest termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w przypadku pojazdów sprowadzonych, które zostały nabyte w drodze spadku oraz w przypadku pojazdów czasowo wycofanych z ruchu; • doszczegółowienie, że wyłączenia z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w określonym terminie dotyczy również sytuacji, gdy sprowadzony pojazd zostanie zbyty przed upływem ustawowego terminu na złożenie tego wniosku (art. 73aa ust. 7 PRD); 4) legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku wniosku o rejestrację pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego – zmian ta polega na zniesieniu obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku wniosku o rejestrację pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego. Starosta, dokonując w takim przypadku rejestracji pojazdu, będzie wydawał decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny, natomiast właściciel pojazdu do wniosku o rejestrację będzie załączał oświadczenie, że posiada tablice (tablicę) rejestracyjne utrzymane w należytym stanie i czytelne, a umieszczony na nich znak legalizacyjny nie jest uszkodzony. Jeżeli do wniosku nie zostanie dołączone oświadczenie albo posiadane tablice (tablica) rejestracyjne nie będą zgodne z przepisami organ rejestrujący wyda zalegalizowane tablice rejestracyjne z nowym numerem rejestracyjnym – zmiana ta stanowi realizację fiszki deregulacyjnej MI-2-204, a zmianę taką postulowały niezależnie również organy rejestrujące pojazdy; 5) umożliwienia właścicielom pojazdów na ich wniosek uzyskania pozwolenia czasowego w przypadku pozostawiania dotychczasowych tablic rejestracyjnych (mimo, że zachodzą przesłanki do odstąpienia na podstawie art. 74 ust. 2d PRD od czasowej rejestracji pojazdu z urzędu) – zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące; (…). 6) potwierdzania przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy – zmiana ta była wnioskowana przez organy rejestrujące, obywateli oraz przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie umożliwi potwierdzenie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy w przypadku, gdy w dokumentach homologacyjnych zawarta będzie informacja o zamontowaniu takiego urządzenia sprzęgającego bez konieczności wykonywania dodatkowego badania technicznego potwierdzającego takie przystosowanie i przedkładania go w organie rejestrującym; 7) sposobu składania wniosku o rejestrację pojazdu – zmiana ta pozwoli zrealizować fiszkę deregulacyjną MI-1-194. Projekt umożliwia składanie wniosku o rejestrację pojazdu środkami komunikacji elektronicznej za pomocą usługi udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji; rozwiązanie to ma na celu wprowadzenie ułatwienia dla obywateli a także zniesienie konieczności gromadzenia papierowych wniosków o rejestrację przez organy rejestrujące, co przyczyni się do realizacji postulatu dotyczącego elektronicznej archiwizacji dokumentów i zmniejszy koszty po stronie organów; 8) właściwości organu rejestracyjnego w przypadku czasowej rejestracji w celu wywozu pojazdu za granicę. Zmiana ta polega na doprecyzowaniu regulacji w zakresie właściwości organu rejestracyjnego w przypadku czasowej rejestracji w celu wywozu pojazdu za granicę, poprzez wskazanie wprost, iż czynności tej może dokonać również organ właściwy ze względu na miejsce zakupu pojazdu, gdy właściciel pojazdu nie ma miejsca stałego zamieszkania (siedziby) lub czasowego zamieszkania na terytorium RP – o wprowadzenie przedmiotowej zmiany wnioskował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Przepisy przejściowe zawarto w art. 2 i art. 3 projektu ustawy. W przepisach tych zaproponowano, że do postępowań o rejestrację pojazdów, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym. Natomiast w odniesieniu do postępowań w sprawach nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 140mb PRD, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustaw, stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Właściciel pojazdu posłuży się aplikacją przygotowaną przez resort cyfryzacji, zachowanie dotychczasowej rejestracji nawet bez potrzeby składania wniosku papierowego, czy demontażu tablic i osobistego ich przedkładania w urzędzie. Czyli właściciel pojazdu zostanie zwolniony z „papierowych wniosków papierowych, natomiast wydział komunikacji nie będzie musiał takich gromadzić. W projekcie proponowane jest doprecyzowanie terminów rejestracji -co jest bardzo ważne np. w sytuacji zakupu pojazdu poza granicami kraju, czy pojazdów czasowo wycofanych z ruchu, także procedury potwierdzenia przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy.

Ustawa wchodzi w życie w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: 1) art. 1 pkt 5 i 11, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; 2) art. 1 pkt 3, pkt 4 lit. b i c, pkt 6–10, które wchodzą w życie z dniem 18 stycznia 2027