Maciej Wroński, prezes Transportu i Logistyki Polskiej, uzasadnia wystąpienie zaadresowane do ministra infrastruktury w kwestii miejsca przeprowadzania egzaminu praktycznego na kategorie C i C+E. Proponuje zmianę miejsca z placu manewrowego należącego do WORD-u na bazę logistyczną, w której kierowca będzie wykonywać manewry związane m. in. z załadunkiem lub rozładunkiem. Zachęcamy do lektury. Redakcja
Maciej Wroński. Czas urealnić praktyczny egzamin na wyższe kategorie prawa jazdy!
Ministerstwo Infrastruktury podjęło dobrą decyzję zgodnie z którą, od 1 stycznia 2026 r. nauka jazdy i praktyczna część egzaminu na prawo jazdy kategorii C+E odbywać się na zespołach pojazdów o wymiarach i parametrach zgodnych z parametrami pojazdów używanych w realnym transportowym świecie.
Przez wiele lat egzamin w tym zakresie odbywał się bowiem na pojazdach zwanych złośliwie "taczkami dla świnek", a nowo upieczeni kierowcy zaczynali realną naukę jazdy na prawdziwych pojazdach dopiero po zatrudnieniu w firmach transportowych.
Teraz po tej słusznej decyzji Ministra Dariusz Klimczak, czas na kolejną zmianę, tym razem dotyczącą miejsca przeprowadzania tego egzaminu. Zamiast turlać się po małych uliczkach dużych miast 40 tonowymi zestawami, korkując przy tym ruch lokalny, należy wyprowadzić egzaminy na kategorię C i C+E tam, gdzie te pojazdy są używane.
Transport i Logistyka Polska konsekwentnie od wielu lat wskazuje, że zamiast placu należącego do WORD-u, takim miejscem powinna być baza logistyczna, w której kierowca będzie wykonywać manewry związane m. in. z załadunkiem lub rozładunkiem.
Niestety obecne przepisy ustawy o kierujących pojazdami to uniemożliwiają, gdyż nakazują przeprowadzanie praktycznej części egzaminu państwowego w mieście wojewódzkim lub co najmniej na prawach powiatu. Aby to zmienić i dać możliwość przeprowadzania egzaminu tam, gdzie jeżdżą ciężkie pojazdy potrzebna jest zmiana ustawy o kierujących pojazdami.
Podobne postulaty mają także inne branżowe organizacje. Dlatego też - zgodnie z zasadą "razem możemy więcej" - wystąpiliśmy (Transport i Logistyka Polska)) wspólnie z Ogólnopolskim Związkiem Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD), Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego (ZPTD) oraz ze Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) do Ministra Infrastruktury o odpowiednie zmiany prawa rozwiązujące ten problem.
Z treścią wystąpienia można zapoznać się poniżej:

