Legislacja

Zaostrzenie kar, zmiany… dziesięciu ustaw!

24 stycznia 2025

Zaostrzenie kar, zmiany… dziesięciu ustaw!
(fot. PIXABAY"

20 stycznia br. do Wykazu Prac Legislacyjnych Rady Ministrów został dodany projekt zaostrzenia kar dla kierowców. I natychmiast – mimo, iż tekstu ustawy jeszcze nie znamy - pojawiają się skrajnie różne opinie, ale też wątpliwości np. czy przy tej okazji zniknie sankcja niezwykle ostra jaką jest obowiązująca od marca 2024 konfiskata pojazdu pijanym kierowcom? Zmiany zostaną wprowadzone w dziesięciu ustawach.

Autorzy projektu ustawy informują: „Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie: Głównym celem projektu jest stworzenie systemu przepisów prawa ukierunkowanych na skuteczne przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom godzącym nie tylko w bezpieczeństwo ruchu, ale - w szerszym wymiarze - także w bezpieczeństwo powszechne. Projektowane zmiany mają na celu:

- skuteczniejsze zwalczanie przestępstw drogowych, szczególnie tych stwarzających zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego;

- penalizacja nielegalnego wyścigu samochodowego;

- wprowadzenie przepisów związanych z ograniczeniem naruszeń związanych z rażąco niebezpieczną brawurową jazdą;

- zmiany w zakresie przepisów dotyczących zakazu prowadzenia pojazdów, w szczególności prowadzenia pojazdów w trakcie obowiązującego zakazu prowadzenia pojazdów; w tym wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku skazania za niestosowanie się do orzeczenia zakazu prowadzenia pojazdów; ograniczenie możliwości orzeczenia przez sąd warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności, obligatoryjny przepadek pojazdu, wyższe świadczenie pieniężne;

- zaostrzenie przepisów w zakresie przepadku pojazdów, w stosunku do sprawców wypadków ze skutkiem śmiertelnym, rażąco naruszających przepisy ruchu drogowego, w tym na skutek wyścigu samochodowego;

- wprowadzenie odpowiedzialności za organizowanie, uczestniczenie oraz prowadzenie pojazdu w nielegalnym wyścigu samochodowym;

- poszerzenie katalogu wykroczeń o m.in. dodanie nowego wykroczenia dotyczącego prowadzenia pojazdu mechanicznego poprzez wprowadzenie pojazdu w poślizg tzw. drift;

- zaostrzenie odpowiedzialności za popełnienie wykroczenia w tzw. recydywie wykroczeniowej;

- wprowadzenie rozwiązań umożliwiających sprawowanie nadzoru nad organizacją i przebiegiem zgromadzeń o których mowa w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym;

- wprowadzenie zmian mających na celu podwyższenie stawek ubezpieczenia OC dla osób uczestniczących w nielegalnych wyścigach.

Zakres zmian: Projekt proponuje wprowadzenie zmian w przepisach w 10 ustawach:

Zmiany w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny:

- rozszerzenie katalogu przestępstw, za które sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów o czyny związane z wyścigiem samochodowym w tym, wypadek śmiertelny, prowadzenie pojazdu w sposób rażąco naruszający zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym;

- rozszerzenie katalogu przestępstw, za które orzeka dożywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów, o czyn z art. 244 k.k.;

- zmiana brzmienia art. 43a k.k., poprzez dodanie do katalogu przestępstw, za które sąd orzeka świadczenie pieniężne na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w wysokości co najmniej 5000 złotych, do wysokości określonej w art. 43a § 1 czyli nie mogącej przekroczyć 60.000 złotych;

- podniesienie dolnej granicy świadczenia pieniężnego orzekanego obligatoryjnie za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdów z kwoty 5000 do kwoty 10 000 złotych;

- wprowadzenie zmian w zakresie fakultatywnego orzeczenia przepadku pojazdu poprzez wprowadzenie obligatoryjnego orzeczenia przepadku pojazdu;

- uchylenie przepisów, które wprowadzały skomplikowany system orzekania przepadku równowartości pojazdu, którego cechą charakterystyczną była nadmierna kazuistyka i liczne wyjątki;

- poszerzenie katalogu sprawców, wobec których sąd może warunkowo zawiesić wykonanie kary pozbawienia wolności jedynie w szczególnie określonych wypadkach;

- wprowadzenie definicji „nielegalnego wyścigu samochodowego”;

- podwyższenie dolnej i górnej granicy kary pozbawienia wolności za spowodowanie wypadku drogowego podczas uczestniczenia w nielegalnym wyścigu lub brawurowej jazdy, w którym inna osoba poniosła śmierć albo doznała ciężkiego uszczerbku na zdrowiu;
- zwiększenie dolnej i górnej granicy kary pozbawienia wolności w przypadku popełnienia przestępstwa w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo ucieczki z miejsca zdarzenia;
- poszerzenie art. 178 kk § 1a k.k. o nowe przestępstwa związane z nielegalnym wyścigiem;

- dodanie art. 178c k.k. - penalizującego zachowania polegające na organizacji lub uczestniczeniu w nielegalnym wyścigu samochodowym oraz brawurowej, jeździe.

Zmiany w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń

– dodanie do katalogu wykroczeń, dla których górna granica grzywny została podwyższona do 30000 zł, nowego wykroczenia tzw. driftu;

- rozszerzenie katalogu wykroczeń, dla których przewiduje się surowsze karanie w przypadku popełnienia wykroczenia w warunkach tzw. recydywy;

- penalizacja zachowań polegających na uczestniczeniu lub organizacji zgromadzenia zdefiniowanego w ustawie - Prawo o ruchu drogowym bez wymaganego zawiadomienia.

- penalizacja zachowania polegającego na umyślnym uczestniczeniu w nielegalnym wyścigu przez osobę niebędącą kierującym pojazdem,(pasażer lub osoba obserwująca nielegalny wyścig, która znalazła się w miejscu wyścigu nieprzypadkowo),

- penalizacja zachowania polegającego na celowym wprowadzeniu pojazdu w poślizg lub doprowadzeniu do utraty styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu;

- podwyższenie dolnej granicy grzywny do 1000 zł za tamowanie lub utrudnianie ruchu przez osobę uczestniczącą w nielegalnym zgromadzeniu, o którym mowa w art. 52 § 2 pkt 2a k.w.

Zmiany w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

- dodanie § 1e w art. 96 k.p.w. - podwyższenie górnej granicy grzywny nakładanej w postępowaniu mandatowym za nowe wykroczenia (art. 52 § 2 pkt 2a i § 2a k.w.), do wysokości 5000 zł.

Zmiany w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw - zmiana brzmienia w art. 7 w ust. 1 pkt 2 określająca podstawę do wydania przez Starostę decyzji w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy w przypadku ujawnienia wykroczenia polegającego na kierowaniu pojazdem silnikowym lub motorowerem w sposób powodujący celowy poślizg kół (drift) lub utratę styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu.

Zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym

- wprowadzenie zakazu kierowania pojazdem silnikowym lub motorowerem w sposób powodujący celowy poślizg kół (drift) lub utratę styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu;

- wprowadzenie kar administracyjnych za naruszenie zakazu określonego w art. 60 ust. a (usunięcie pojazdu z drogi na okres 30 dni, zatrzymanie prawa jazdy na okres 3 miesięcy poprzez dodanie art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. c);

- wprowadzenie regulacji dotyczących gromadzenia danych w ewidencji pojazdów;

- nałożenie obowiązku zawiadamiania organu gminy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. - Prawo o zgromadzeniach, o planowanym zgromadzeniu użytkowników pojazdów, z jednoczesnym wprowadzeniem definicji takiego zgromadzenie;

- wprowadzenie wykroczenia dotyczącego zorganizowania zgromadzenia bez wcześniejszego zawiadomienia organu gminy o planowanym zgromadzeniu użytkowników pojazdów.

Zmiany w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego:

- nadanie nowego brzmienia art. 295 § 1a k.p.k., co jest zmianą wynikową związaną ze zmianą brzmienia art. 44b k.k. Zmiany w ustawie z dnia z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej

- wprowadzenie zmian w przepisach ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej dotyczących gromadzenia w Centralnej Ewidencji Pojazdów informacji o wykorzystaniu pojazdu do popełnienia przestępstwa związanego z nielegalnymi wyścigami samochodowymi oraz wykroczenia, polegającego na celowym wprowadzeniu pojazdu w poślizg lub doprowadzeniu do utraty styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu oraz późniejsze przetwarzanie tych informacji przez zakłady ubezpieczeń w celu dokonania oceny ryzyka ubezpieczeniowego i taryfikacji, zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Zmiany w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami

- dodanie przepisu zobowiązującego osobę ubiegającą się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem do złożenia oświadczenia przez przystąpieniem do egzaminu państwowego oświadczenia o nie orzeczeniu zakazu prowadzenia pojazdów wobec składającego oświadczenie oraz o nie toczącym się postępowaniu karnym z tytułu popełnienia przestępstwa w związku z bezpieczeństwem ruchu drogowego; gdy kierujący

pojazdem lub motorowerem celowo wprowadzał pojazd w sposób powodujący celowy poślizg kół lub powodując utratę styczności z nawierzchnią.

Zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o resocjalizacji i wspieraniu nieletnich

Proponowana nowelizacja art. 44b k.k. powoduje, że w ustawie o resocjalizacji i wspieraniu nieletnich należy dokonać zmiany wynikowej, to znaczy w art. 7 w pkt 8 skreślić w katalogu środków wychowawczych możliwość orzeczenia równowartości pojazdu.

Planowane przyjęcie projektu przez Radę Ministrów – II kwartał 2025 r. Organ odpowiedzialny - Ministerstwo Sprawiedliwości i tu Arkadiusz Myrcha – sekretarz stanu.

Zapowiedziana zmiana to sygnał, iż rząd prowadzi prace nad zmianami wymierzonymi w piratów drogowych. Już przywoływaliśmy, iż zmiany dotyczą organizacji i udziału w nielegalnych wyścigach, dożywotniego odbierania uprawnień kierowcom, którzy jadą mimo, iż uprawnienia mają zatrzymane.