W RCL w Wykazie prac Ministerstwa INfrastruktuty pod poz. 117 opublikowano sorządzony 12 maja br. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy W OSR CZYTAMY:
Środowisko branżowe postulowało w ostatnim czasie wprowadzenie szeregu zmian w przepisach wykonawczych w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy, które mogłyby usprawnić system tego szkolenia. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury zainicjowało, przed rozpoczęciem prac nad niniejszym projektem rozporządzenia, prekonsultacje ze środowiskiem branżowym reprezentowanym przez organizacje ośrodków szkolenia i egzaminowania kierowców, jak również przedsiębiorców prowadzących działalność w transporcie drogowym, z zamiarem przygotowania nowego rozporządzenia, o czym informowano w kontaktach z partnerami społecznymi. Ww. prekonsultacje i omówienie proponowanych zmian z podmiotami, które je zgłosiły, pozwoliły na rozpoznanie, jakie zmiany w przepisach wykonawczych, można wprowadzić aby usprawnić proces tego szkolenia. Uwzględniając przeprowadzone prekonsultacje i potrzebę wprowadzenia do przedmiotowych przepisów szerokiego zakresu zmian, proponuje się projekt nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Co ważne, projekt nowego rozporządzenia umożliwi jednocześnie przeprowadzenie konsultacji publicznych w pełnym zakresie przedmiotowych przepisów i wypracowanie nowych rozwiązań, które będą służyć poprawie systemu szkolenia i egzaminowania kierowców zawodowych.
Mając na uwadze powyższe uzasadnione jest procedowanie nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Podkreślenia wymagają w szczególności nowe rozwiązania wprowadzone w projekcie w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, w tym: · określenie jakie pojazdy powinny być wykorzystywane przez ośrodki szkolenia do szkolenia kierowców w ramach określonych bloków programowych. Powyższe nie spowoduje nałożenia dodatkowego obowiązku w zakresie posiadania przez ośrodki szkolenia pojazdów wykorzystywanych do szkolenia kierowców, a jednocześnie o co postulowano, jednoznacznie określone zostanie to zagadnienie w przepisach. · uszczegółowienie przepisu dotyczącego prowadzenia zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych przy wykorzystaniu symulatora jazdy. Przedsiębiorcy niejednokrotnie zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia stosowania w procesie szkolenia tego urządzenia i jego zalety, które pozwala sprawdzić umiejętności osoby szkolonej w szerszym spektrum różnych warunków. Przyjęto zgodnie z właściwymi przepisami dyrektywy (UE) 2022/2561 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 330 z 23.12.2022, str. 46, z późn. zm.), że w 20 godzinach jazdy indywidualnej zajęcia praktyczne z jazdy w warunkach specjalnych mogą być prowadzone w wymiarze do 8 godzin. · wydłużenie czasu formy nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu w zakresie szkolenia okresowego w toku zajęć teoretycznych. Powyższe jest zgodne z przepisami dyrektywy (UE) 2022/2561, które ustanawiają limit na poziomie 12 godzin, podczas gdy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania
Mając na uwadze powyższe uzasadnione jest procedowanie nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. Podkreślenia wymagają w szczególności nowe rozwiązania wprowadzone w projekcie w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, w tym: · określenie jakie pojazdy powinny być wykorzystywane przez ośrodki szkolenia do szkolenia kierowców w ramach określonych bloków programowych. Powyższe nie spowoduje nałożenia dodatkowego obowiązku w zakresie posiadania przez ośrodki szkolenia pojazdów wykorzystywanych do szkolenia kierowców, a jednocześnie o co postulowano, jednoznacznie określone zostanie to zagadnienie w przepisach. · uszczegółowienie przepisu dotyczącego prowadzenia zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych przy wykorzystaniu symulatora jazdy. Przedsiębiorcy niejednokrotnie zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia stosowania w procesie szkolenia tego urządzenia i jego zalety, które pozwala sprawdzić umiejętności osoby szkolonej w szerszym spektrum różnych warunków. Przyjęto zgodnie z właściwymi przepisami dyrektywy (UE) 2022/2561 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 330 z 23.12.2022, str. 46, z późn. zm.), że w 20 godzinach jazdy indywidualnej zajęcia praktyczne z jazdy w warunkach specjalnych mogą być prowadzone w wymiarze do 8 godzin. · wydłużenie czasu formy nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu w zakresie szkolenia okresowego w toku zajęć teoretycznych. Powyższe jest zgodne z przepisami dyrektywy (UE) 2022/2561, które ustanawiają limit na poziomie 12 godzin, podczas gdy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy mowa jest o 7 godzinach. Przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia kierowców niejednokrotnie zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia wykorzystania technik komputerowych i Internetu w ramach zajęć teoretycznych, obecnie powszechnie stosowanych w procesie szkolenia.
vvkierowców wykonujących przewóz drogowy mowa jest o 7 godzinach. Przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia kierowców niejednokrotnie zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia wykorzystania technik komputerowych i Internetu w ramach zajęć teoretycznych, obecnie powszechnie stosowanych w procesie szkolenia.
uproszczenie przepisu rozporządzenia określającego plan wykonania szkolenia, aby nie było wątpliwości. ośrodków szkolenia, że plan wykonania szkolenia nie ma charakteru dokumentu opracowywanego na potrzeby indywidualnego szkolenia dla danego kierowcy. · uproszczenie przepisu w zakresie dokonywania wpisów w książce przeprowadzonych zajęć poprzez możliwość wpisywania do tej książki stałych elementów programu szkolenia przed rozpoczęciem zajęć, aby zminimalizować czynności z tym związane w czasie szkolenia przez prowadzącego szkolenie kierowców. · wydłużenie przerwy w godzinie zajęć i ćwiczeń do 15 min (obecnie jest do 10 min), aby zapewnić zgodność z wymaganiami kuratoriów oświaty i standardami edukacyjno-szkoleniowymi. · wydawanie osobie szkolonej świadectwa kwalifikacji zawodowej (ŚKZ) w postaci papierowej, na wniosek tej osoby, z wyjątkiem ŚKZ wydawanego wszystkim uczniom szkół branżowych, uwzględniając, że Okręgowe Komisje Egzaminacyjne (OKE) działają poza profilem kierowcy zawodowego (PKZ). · doprecyzowanie przepisu o braku obowiązku obecności tłumacza przysięgłego, w sytuacji zdawania testu kwalifikacyjnego w języku, którym osoba egzaminowana włada. · dla ułatwienia nadzoru nad ośrodkami szkolenia, przewidziano: ‒ wprowadzenie przepisu o przekazywaniu wojewodzie, na jego wniosek, przez ośrodek szkolenia kopii książki/książek przeprowadzonego szkolenia w przypadku podjęcia kontroli przez wojewodę lub złożenia wniosku przez ośrodek szkolenia do wojewody o skreśleniu z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia, ‒ przywrócenie przepisu w zakresie wpisywania w książce przeprowadzonych zajęć liczby przejechanych kilometrów w przypadku zajęć praktycznych z jazdy w ruchu drogowym albo zajęć praktycznych w warunkach specjalnych, numeru rejestracyjnego pojazdu albo marki, typu, modelu oraz numeru certyfikatu urządzenia (symulatora jazdy), o którym mowa w art. 39g ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. weryfikację załączników do rozporządzenia. W zakresie szkolenia okresowego zaproponowano zastosowanie szkolenia w ramach modułów T/C jako szkolenie alternatywne w formie zajęć teoretycznych lub praktycznych, uwzględniając, że kierowcy odbywając szkolenie okresowe, posiadają już doświadczenie w wykonywaniu przewozów drogowych. Natomiast w zakresie kwalifikacji wstępnej pozostawiono szkolenie T/C jako szkolenie teoretyczne i praktyczne. Uszczegółowiono też wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej odpowiadający wszystkim podmiotom wydającym to świadectwo. Zakłada się, że rekomendowane propozycje zmian przyczynią się do usprawnienia procesu szkolenia i egzaminowania kierowców zawodowych, ułatwienia nadzoru właściwym organom (wojewodowie) nad ośrodkami szkolenia przy jednoczesnym zachowaniu wymaganego poziomu przygotowania do zawodu kierowcy i standardów szkoleniowych w tym zakresie. Wreszcie nowy tekst przedmiotowych przepisów ułatwi korzystanie z nich ośrodkom szkolenia, ośrodkom egzaminowania, organom sprawującym nadzór nad ośrodkami szkolenia jak również samym osobom szkolonym. Projekt nowego rozporządzenia uwzględnia odpowiednio również przepisy dotychczasowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 739, z 2023 r. poz. 673 oraz z 2024 r. poz. 857 i 1797). Zaprojektowano również odpowiednie przepisy przejściowe, powiązane z dotychczasowym stanem prawnym, które pozwolą na właściwą kontynuację procesu szkolenia i egzaminowania kierowców zawodowych.
Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE? Szkolenie i egzaminowanie kierowców wykonujących przewóz drogowy jest określane przez każde państwo członkowskie Unii Europejskiej w prawodawstwie danego państwa przy uwzględnieniu odpowiednio zakresu regulacji określonych w przepisach unijnych. Proces szkolenia i egzaminowania kierowców w danym państwie uwzględnia również własne krajowe uwarunkowania w zakresie stosowanych rozwiązań prawnych, jeśli nie są sprzeczne z przepisami unijnymi, co jest przedmiotem niniejszego projektu.