Niektórzy dyrektorzy word-ów zamontowali po stronie egzaminatora jedynie pedał hamulca. Jak pokazuje tragedia z Szaflar pedały sprzęgła oraz gazu też są niezbędne bo mogą pozwolić uniknąć tragedii. - pisała Solidarność 80. Ta petycja została odrzucona, resort mówi o braku podstaw do zmiany stosownego rozporządzenia.
Solidarność 80 15 października 2024 r. wnosiła o zmianę Rozporządzenia w sprawie egzaminowania, która miałaby wymusić na dyrektorach ośrodków egzaminowania na prawo jazdy montaż wszystkich pedałów po stronie egzaminatora. Uzasadniali: „Nasza petycja wynikała z faktu, że niektórzy dyrektorzy zamontowali po stronie egzaminatora jedynie pedał hamulca. Jak pokazuje tragedia z Szaflar [kliknij] pedały sprzęgła oraz gazu też są niezbędne bo mogą pozwolić uniknąć tragedii. Zacytujmy: „składam petycję o: Zmianę rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2024.502) w zakresie dotyczącym obowiązku wyposażenia pojazdów przeznaczonych do szkolenia i egzaminowania na kat. B prawa jazdy w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia. Wnoszę o zmianę zapisów § 43 ust. 1 poprzez dodanie obowiązku wyposażenia pojazdów szkoleniowych i egzaminacyjnych w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia. Panie Ministrze, wprowadzenie proponowanych zmian w znaczący sposób podniesie poziom bezpieczeństwa podczas prowadzenia szkolenia i egzaminowania. Kilka tygodni temu przeprowadzono (Prawo Drogowe News) wywiad z egzaminatorem, który został prawomocnie skazany za spowodowanie wypadku komunikacyjnego, którego skutkiem była śmierć osoby ubiegającej się o uprawnienia do kierowania. Egzaminator stwierdził w tym wywiadzie, że gdyby miał po swojej stronie pedał sprzęgła to mógłby uruchomić silnik i w bezpieczny sposób zjechać z torowiska kolejowego. Obecnie w większości samochodów osobowych żeby uruchomić silnik trzeba wcisnąć sprzęgło. Kandydat na kierowcę w panice sprzęgła nie wcisnął, dlatego nie mógł uruchomić pojazdu, gdyby dodatkowy pedał sprzęgła był zamontowany w tym pojeździe to egzaminator uruchomiłby silnik i zjechałby z torowiska. Tej tragedii, która się tam wydarzyła można było uniknąć. W ramach dostępu do informacji publicznej zadaliśmy pytania dyrektorom Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego
Niestety Minister Infrastruktury nie przychylił się do naszej propozycji i w dalszym ciągu uzależnił montaż pedałów sprzęgła oraz gazu od woli Panów Dyrektorów.
Zawiadamiając o sposobie załatwienia petycji przedstawiciel resortu infrastruktury informował: - iż brak jest podstaw do zmiany stosownego rozporządzenia [kliknij] Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (2024.502 z późn. zm.) w taki sposób, aby wprowadzić obowiązek wyposażenia pojazdów przeznaczonych do szkolenia i egzaminowania na kat. B prawa jazdy w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia.
Przywołajmy pełne brzmienie petycji: „składam petycję o: Zmianę rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2024.502) w zakresie dotyczącym obowiązku wyposażenia pojazdów przeznaczonych do szkolenia i egzaminowania na kat. B prawa jazdy w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia. Wnoszę o zmianę zapisów § 43 ust. 1 poprzez dodanie obowiązku wyposażenia pojazdów szkoleniowych i egzaminacyjnych w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia. Panie Ministrze, wprowadzenie proponowanych zmian w znaczący sposób podniesie poziom bezpieczeństwa podczas prowadzenia szkolenia i egzaminowania. Kilka tygodni temu przeprowadzono (Prawo Drogowe News) [kliknij]wywiad z egzaminatorem, który został prawomocnie skazany za spowodowanie wypadku komunikacyjnego, którego skutkiem była śmierć osoby ubiegającej się o uprawnienia do kierowania. Egzaminator stwierdził w tym wywiadzie, że gdyby miał po swojej stronie pedał sprzęgła to mógłby uruchomić silnik i w bezpieczny sposób zjechać z torowiska kolejowego. Obecnie w większości samochodów osobowych żeby uruchomić silnik trzeba wcisnąć sprzęgło. Kandydat na kierowcę w panice sprzęgła nie wcisnął, dlatego nie mógł uruchomić pojazdu, gdyby dodatkowy pedał sprzęgła był zamontowany w tym pojeździe to egzaminator uruchomiłby silnik i zjechałby z torowiska. Tej tragedii, która się tam wydarzyła można było uniknąć. W ramach dostępu do informacji publicznej zadaliśmy pytania dyrektorom Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego:
1. Czy pojazdy będące w posiadaniu WORD, służące do przeprowadzania egzaminów na kat. B prawa jazdy wyposażone są w dodatkowy pedał sprzęgła? 2. Czy pojazdy będące w posiadaniu WORD, służące do przeprowadzania egzaminów na kat. B prawa jazdy wyposażone są w dodatkowy pedał gazu? Niestety mimo tragedii jaka wydarzyła się w sierpniu 2018 r. w małopolskich Szaflarach nadal w kilku WORD-ach w pojazdach egzaminacyjnych nie zamontowano dodatkowego sprzęgła dla egzaminatora. W dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia wyposażone są jedynie pojazdy egzaminacyjne w MORD w Krakowie, choć naszym zdaniem taki powinien być standard. Wyjątkowo bulwersujące jest to, że w MORD w Nowym Sączu, pomimo tragedii jaka tam się wydarzyła, pojazdy egzaminacyjne nadal nie są wyposażone w dodatkowy pedał sprzęgła dla egzaminatora. Wnoszę o pozytywne rozpatrzenie petycji. Z wyrazami szacunku”.
A oto pełne brzmienie odpowiedzi: z’
ZAWIADOMIENIE O SPOSOBIE ZAŁATWIENIA PETYCJI Działając na podstawie art. 13 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) po rozpatrzeniu petycji z dnia 13 października 2024 r. w przedmiocie dokonania zmian w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2024 r. poz. 502, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem ", w taki sposób, aby wprowadzić obowiązek wyposażenia pojazdów przeznaczonych do szkolenia i egzaminowania na kat. B prawa jazdy w dodatkowy pedał sprzęgła i przyśpieszenia, informuję, że petycja została rozpatrzona negatywnie. W treści niniejszej petycji zaproponowano zmianę zapisów § 43 ust. 1 rozporządzenia poprzez dodanie obowiązku wyposażenia pojazdów szkoleniowych i egzaminacyjnych w zakresie prawa jazdy kategorii B w dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia. Głównym powodem w prowadzenia proponowanej zmiany przez w noszącego petycję jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa podczas prowadzenia szkolenia i egzaminowania. Dodatkowo przykładem dla poparcia petycji jest w skazanie na tragedię, jaka wydarzyła się w sierpniu 2018 r. w małopolskich Szaflarach. Przesłanką do negatywnego rozpatrzenia petycji jest treść § 43 ust. 3 rozporządzenia cyt. „Dopuszcza się wyposażenie pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania w inne dodatkowe urządzenia powtarzające istniejące mechanizm y sterowania i kierowania pojazdem ". Mając na względzie, że już obecnie obowiązujące przepisy rozporządzenia dają możliwość wyposażenia pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy i egzaminowania w inne urządzenia powtarzające istniejące mechanizmy sterowania i kierowania pojazdem, w tym dodatkowy pedał sprzęgła i przyspieszenia, brak jest podstaw do zmiany rozporządzenia w żądanym zakresie. POUCZENIE Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach, sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi. Z poważaniem z upoważnienia Ministra Infrastruktury Anna Kowalczyk Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Dokument podpisany elektronicznie.