Legislacja

W sprawie nadawania uprawnień instruktora techniki jazdy

2 stycznia 2025

W sprawie nadawania uprawnień instruktora techniki jazdy

12. grudnia ubiegłego roku w Ministerstwie Infrastruktury zarejestrowano petycję w sprawie nadawania uprawnień instruktora techniki jazdy. Swoje wystąpienie jego autorzy uzasadniają obowiązującymi – wręcz odmiennymi – zasadami odnoszącymi się do pokrewnych grup zawodowych - instruktorów nauki jazdy czy egzaminatorów. Co resort odpowie w kwestii zmiany unormowania? Czy uzna uzasadnienie, iż oczywiste, sprawiedliwe i społecznie uzasadnione umożliwienie uzupełnienia omawianego zakresu uprawnień wszystkim instruktorom techniki jazdy spełniającym dotychczas postulowane rozwiązanie.”

Autorzy petycji składając ją napisali: - Stan faktyczny Uprawnienia instruktora techniki jazdy nabywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami poprzez odbycie wymaganego kursu oraz zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego przed komisją powołaną przez Ministra właściwego ds. transportu. Ewidencję instruktorów techniki jazdy prowadzi Wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania instruktora. Po uzyskanie informacji o pozytywnym wyniku egzaminu, na wniosek osoby zainteresowanej, Wojewoda wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji w formie świadectwa instruktora techniki jazdy. Instruktor techniki jazdy nabywa kolejne uprawnienia w zakresie każdej podstawowej kategorii prawa jazdy (A, B, C, D, B+E, C+E, D+E) oddzielnie, realizując za każdym razem odpowiedni kurs oraz przystępując odrębnie do każdego egzaminu. Tymczasem w zawodach ściśle pokrewnych (egzaminatorzy, instruktorzy nauki jazdy) kwestie te są unormowane zupełnie odmiennie. Zgodnie bowiem z art. 33, ust. 3a, pkt 3 i 5 oraz art. 59 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1210 ze zm.): - starosta wpisując osobę do ewidencji instruktorów nauki jazdy w zakresie kat. C+E lub D+E wpisuje jej z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B+E oraz odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii Cl+E lub Dl+E, a wpisując osobę w zakresie kat. C+E posiadającą uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D oraz prawo jazdy kategorii D+E - wpisuje jej z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D+E. - egzaminator posiadający uprawnienie do egzaminowania w zakresie prawa jazdy kategorii B, C lub D oraz posiadający dodatkowo uprawnienia do kierowania pojazdami odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C+E, D+E - jest uprawniony do egzaminowania w zakresie prawa jazdy kategorii T oraz odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, Cl+E, C+E, Dl+E lub D+E - i taki zakres uprawnień zostanie mu przyznany przez Marszałka Województwa prowadzącego ewidencję egzaminatorów. Uważamy, że wyżej opisane, obowiązujące przepisy są daleko niesprawiedliwe i krzywdzące dla instruktorów techniki jazdy, którzy muszą ponosić znaczne koszty i poświęcać bardzo dużo czasu na kursy i egzaminy przy rozwoju swoich kompetencji zawodowych i rozszerzaniu uprawnień o pojazdy z przyczepami. Instruktorzy nauki jazdy i egzaminatorzy takim kosztownym i czasochłonnym regulacjom prawnym nie podlegają. Nie znamy żadnych przyczyn czy okoliczności, które uzasadniałyby aktualne rozwiązania w tej materii. Można jedynie domniemywać, że powstała nieintencjonalna niespójność przy tworzeniu przepisów regulujących omawiane zagadnienie. Oczekiwane rozwiązanie Wnosimy o zmianę przepisów w ten sposób, aby uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie kat. B+E i D+E były możliwe do uzyskania w trybie określonym dla instruktorów nauki jazdy, tj. z urzędu po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu w zakresie kat. C+E. Uważamy także za oczywiste, sprawiedliwe i społecznie uzasadnione umożliwienie uzupełnienia omawianego zakresu uprawnień wszystkim instruktorom techniki jazdy spełniającym dotychczas postulowane rozwiązanie.”

Czekamy na stanowisko resortu. (jm)