Rozmowy

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ pt. „Świat o BRD” rozmówca - Katarzyna Dobrzańska-Junco

13 marca 2025

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ pt.  „Świat o BRD”  rozmówca - Katarzyna Dobrzańska-Junco

W Już jutro - czwartek - 13 marca 2025 r. odbędzie się kolejna w cyklu DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ rozmowa tę zatytułowano: „Świat o BRD”. Redaktor Jolanta Michasiewicz do studia zaprosiła Katarzynę Dobrzańską-Junko, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady BRD. Podjęta tematyka dotyczy kierunków działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wobec czwartej ministerialnej konferencji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego, która odbywała się pod hasłem: Jeden świat, jedna droga, zaangażowanie w życie w Marrakeszu, 18-20 lutego 2025 r. Pani Katarzyna uczestniczyła w wydarzeniu zorganizowanym w Maroku [kliknij.

E nawiązaniu do rezolucji Zgromadzenia Ogólnego 78/290, przedłożonej przez Królestwo Maroka w dniu 24 czerwca 2024 r., w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie. Wówczas to ministrowie i szefowie delegacji, a także przedstawiciele międzynarodowych, regionalnych i subregionalnych organizacji rządowych i pozarządowych oraz sektora prywatnego, Przybyli na Czwartą Globalną Konferencję Ministerialną na temat Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pod Wysokim Patronatem Jego Wysokości Króla Mohammeda VI. Podkreślono, że Czwarta Globalna Ministerialna Konferencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest pierwszą tego typu konferencją odbywającą się w Afryce, zwracano szczególną uwagę na ten kontynent, który zgodnie z Raportem Światowej Organizacji Zdrowia na temat Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z 2023 r. jest regionem o najwyższym wskaźniku śmiertelności, stanowiącym 20% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, pomimo że zarejestrowano tam tylko 2% pojazdów na świecie. Zapisano w deklaracji końcowej: „Wyrażamy głębokie zaniepokojenie faktem, że bezpieczeństwo ruchu drogowego w krajach rozwijających się, zwłaszcza w Afryce, jest nadal poważnie niedofinansowane ze środków publicznych i prywatnych oraz że pomimo istnienia krajowej strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego w większości państw członkowskich, większość tych strategii nie jest ani finansowana, ani wdrażana”. Potwierdzamy, że kraje afrykańskie potrzebują większego wsparcia, aby włączyć cele dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego do swojej polityki rozwoju, zgodnie z priorytetami Agendy 2063 Unii Afrykańskiej. innych czynników, takich jak koszty lub potrzeba skrócenia czasu transportu.

Wyrażając uznanie dla Światowej Organizacji Zdrowia za jej wiodącą rolę w zapobieganiu obrażeniom w wypadkach drogowych oraz za jej rolę w realizacji powierzonego jej przez Zgromadzenie Ogólne mandatu do działania, w ścisłej współpracy z regionalnymi komisjami Organizacji Narodów Zjednoczonych, w charakterze koordynatora ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych;

Gość DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ uczestniczyła w wydarzeniu. Małopolska-Wojewódzka Rada BRD otrzymała nagrodę światowego Festiwalu filmów edukacyjnych brd ONZ [kliknij]. https://www.prawodrogowe.pl/informacje/news-tygodnia/dyskusja-na-ratuszowej-pt-swiat-o-brd

W Przywołanej Deklaracji czytamy: „Apelujemy do państw członkowskich i właściwych podmiotów o przyspieszenie i zwiększenie wysiłków na rzecz wdrożenia Globalnego planu na dekadę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021–2030, czyniąc bezpieczeństwo ruchu drogowego priorytetem politycznym i zapewniając jego znaczenie jako czynnika umożliwiającego realizację szerszej agendy zrównoważonego rozwoju, zwracając uwagę na szanse i wyzwania wynikające z obecnego kontekstu geopolitycznego; Z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązania podjęte przez Państwa Członkowskie i wzywamy Państwa Członkowskie, które jeszcze tego nie uczyniły, do opracowania, sfinansowania, wdrożenia i raportowania krajowych zobowiązań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmujących utworzenie krajowych agencji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, opracowanie krajowych strategii i celów, a także przyjęcie zrównoważonych krajowych modeli finansowania. Zachęcać państwa członkowskie do ustanowienia mechanizmów koordynacji międzyresortowej, zwłaszcza w obszarze zdrowia, transportu, przemysłu, finansów, edukacji, infrastruktury, spraw wewnętrznych i ministerstwa środowiska, aby zająć się kwestiami krzyżowymi rozwiązywanie problemów mających wpływ na wszystkie sektory zaangażowane w sprawy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego Zachęcać Państwa Członkowskie i odpowiednie zainteresowane strony do wykorzystania niedawno ogłoszonej Dekady Zrównoważonego Transportu Organizacji Narodów Zjednoczonych, która rozpocznie się w 2026 r., jako okazji do włączenia bezpieczeństwa ruchu drogowego jako integralnej części programu na rzecz zrównoważonego transportu, zwłaszcza poza obecny termin realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, tj. do 2030 r. Należy również zachęcić Państwa Członkowskie do podjęcia kroków w celu zagwarantowania, że podstawowe elementy bezpieczeństwa będą uwzględniane na etapach projektowania, produkcji, użytkowania, obsługi i konserwacji pojazdów silnikowych i niezmotoryzowanych zgodnie z międzynarodowymi ramami regulacyjnymi, równoważnymi normami i najlepszymi praktykami w celu zminimalizowania negatywnego wpływu eksploatacji pojazdów na bezpieczeństwo i środowisko użytkowników dróg, w tym pieszych, rowerzystów, motocyklistów i infrastrukturę. Zachęcanie państw członkowskich do ratyfikowania konwencji Narodów Zjednoczonych dotyczących bezpieczeństwa pojazdów i przyjmowania najlepszych praktyk w zakresie regulacji i oceny pojazdów w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Wzywamy Państwa Członkowskie do wdrożenia polityk na rzecz mobilności i transportu multimodalnego, które opierają się na zasadach bezpiecznego systemu w fazach planowania, projektowania, budowy i konserwacji infrastruktury drogowej na obszarach miejskich i wiejskich; do ustanowienia odpowiednich bezpiecznych ograniczeń prędkości, wspieranych przez odpowiednie zarządzanie prędkością, takie jak przeprojektowanie infrastruktury drogowej w celu umożliwienia samoegzekwowania ograniczeń prędkości poprzez zastosowanie koncepcji dróg samoobjaśniających się i wybaczających, a także środków egzekwowania; do stworzenia warunków bezpieczeństwa umożliwiających transport multimodalny i aktywną mobilność; do ustanowienia, w miarę możliwości, optymalnego połączenia transportu zmotoryzowanego i niezmotoryzowanego, ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego, chodzenia pieszo i jazdy na rowerze, w tym usług współdzielenia rowerów, bezpiecznej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz wygodnych, dostępnych przejść, zwłaszcza na obszarach miejskich Promowanie edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie programów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w placówkach oświatowych, w tym szkoleń dla młodych kierowców. Zachęcać państwa członkowskie i właściwe podmioty do priorytetowego traktowania interwencji i inwestycji opartych na dowodach, dzięki którym można uratować jak najwięcej istnień ludzkich, zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach, oraz do zapewnienia, aby zasady bezpiecznych systemów były dostosowane do konkretnych potrzeb w tych kontekstach, w których w szczególności odnotowuje się szybki wzrost liczby samochodów osobowych oraz pojazdów dwu- i trzykołowych z napędem; Zachęcać Państwa Członkowskie do przydzielania odpowiednich uprawnień i zasobów władzom prowincjonalnym i lokalnym w celu zapewnienia wdrożenia ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, biorąc pod uwagę fakt, że wiele polityk dotyczących planowania urbanistycznego, użytkowania gruntów i ograniczeń prędkości jest ustalanych na szczeblu lokalnym; Zachęca państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do rozważenia przyjęcia kompleksowych przepisów dotyczących głównych czynników ryzyka, w tym niestosowania pasów bezpieczeństwa, fotelików dziecięcych i certyfikowanych kasków, prowadzenia pojazdu w stanie rozproszonym lub upośledzonym z powodu alkoholu i innych substancji oraz przekraczania prędkości, a także do rozważenia wdrożenia odpowiednich, skutecznych i opartych na dowodach i/lub nauce przepisów dotyczących innych czynników ryzyka związanych z prowadzeniem pojazdu w stanie rozproszonym lub upośledzonym. Zachęcać Państwa Członkowskie, które jeszcze tego nie uczyniły, do rozważenia przystąpienia do instrumentów prawnych Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz, po przystąpieniu, stosowania, wdrażania i promowania ich postanowień lub przepisów bezpieczeństwa. Zachęcać przedsiębiorstwa i gałęzie przemysłu do zwracania szczególnej uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach systematycznego zarządzania środowiskiem pracy, zgodnie z wymogami prawa dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy, a także do monitorowania i raportowania wpływu działań na bezpieczeństwo ruchu drogowego w całym łańcuchu wartości, przy użyciu odpowiednich systemów raportowania. Zachęcanie przedsiębiorstw i gałęzi przemysłu do spełniania wymogów prawnych i zapewnienie zgodności z przepisami drogowymi jako standardu minimalnego; organizacje publiczne i prywatne powinny stosować system zarządzania bezpieczeństwem, taki jak ISO 45001 lub ISO 39001, aby zinternalizować odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu drogowego w całym swoim łańcuchu wartości. Zachęcać podmioty finansowe, takie jak banki, inwestorów, firmy ubezpieczeniowe i audytorów, aby we współpracy z odpowiednimi agencjami technicznymi nakazali podmiotom aktywne zajmowanie się bezpieczeństwem ruchu drogowego w ramach swoich łańcuchów wartości jako warunku wstępnego zaangażowania finansowego przy rozsądnych stawkach finansowania. Wezwanie organów międzynarodowych do opracowania wytycznych i powiązanych instrumentów umożliwiających dostęp do rynku finansów zrównoważonych, a także finansowania wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego jako sposobu mobilizacji kapitału prywatnego oraz rozważenie podniesienia rangi finansowania bezpieczeństwa ruchu drogowego w okresie poprzedzającym Czwartą Konferencję w sprawie Finansowania Rozwoju, która odbędzie się w czerwcu 2025 r. w Sewilli w Hiszpanii. Zachęcać do promowania programów i inicjatyw z zakresu budowania potencjału, dzielenia się wiedzą, wsparcia technicznego i transferu technologii na wzajemnie uzgodnionych warunkach w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza w krajach rozwijających się, które stoją przed wyjątkowymi wyzwaniami, a także, w miarę możliwości, do integrowania takich programów i inicjatyw z programami pomocy na rzecz zrównoważonego rozwoju za pośrednictwem formatów współpracy Północ-Południe, Południe-Południe i trójkątnej, a także współpracy publiczno-prywatnej. Promowanie dzielenia się technologią i wiedzą specjalistyczną w zakresie krytycznej infrastruktury medycznej w celu zapewnienia usług medycznych ofiarom wypadków drogowych. 19 Zachęcanie właściwych podmiotów i jednostek Organizacji Narodów Zjednoczonych do monitorowania i prowadzenia badań nad wpływem rozwijających się technologii, w tym sztucznej inteligencji, na transport lądowy i bezpieczeństwo ruchu drogowego, w celu dostarczenia informacji niezbędnych do opracowania wytycznych i zaleceń mających na celu uwzględnienie szans i wyzwań, jakie stwarzają te kwestie. Wezwanie podmiotów działających w branży do przyspieszenia wdrażania technologii pojazdów i infrastruktury drogowej, które przynoszą korzyści w zakresie ratowania życia, a także do zagwarantowania, że takie same parametry bezpieczeństwa będą dostępne na wszystkich rynkach na świecie po rozsądnych kosztach. . Wezwanie państw członkowskich do wzmocnienia gromadzenia danych, określenia i monitorowania kluczowych wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym opartych na dowodach celów dotyczących obrażeń nieśmiertelnych, w celu poinformowania o wdrożeniu Globalnego planu na dekadę działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021–2030. Zachęcać władze krajowe, prowincjonalne i miejskie oraz organizacje Narodów Zjednoczonych do wykorzystania ich wpływów jako liderów i wzorów do naśladowania, a także ich siły jako dużych pracodawców i autorytetu jako organów regulacyjnych i egzekucyjnych w celu promowania działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, na przykład w zakresie zamówień publicznych, zgodnie z podejściem Bezpiecznego Systemu. Zachęcać państwa członkowskie do wspierania krajów o niskich dochodach, zwłaszcza w Afryce, w integrowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego z ich politykami, priorytetowo traktując działania, interwencje i inwestycje mające na celu poprawę wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego, zapewniając dzielenie się wiedzą, budowanie potencjału, wymianę danych, dostosowywanie standardów projektowania infrastruktury drogowej i interwencje powypadkowe, a także wzmacnianie i ulepszanie bezpiecznych i zrównoważonych systemów transportowych. Wspieranie organizacji regionalnego spotkania w połowie okresu w Maroku, zorganizowanego przez Ministerstwo Transportu i Logistyki, poświęconego Afryce i mającego na celu monitorowanie realizacji zaleceń Deklaracji z Marrakeszu; Powołanie specjalnego komitetu pod przewodnictwem Krajowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w celu zharmonizowania afrykańskich polityk i praktyk krajowych w celu unowocześnienia ich systemów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w perspektywie Celu Zrównoważonego Rozwoju 2030. Zwraca się do Światowej Organizacji Zdrowia o monitorowanie realizacji przez każde Państwo członkowskie zobowiązań podjętych podczas IV Ministerialnej Konferencji w sprawie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz w Deklaracji z Marrakeszu, w tym okresowych sprawozdań dla Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Zwracamy się do Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych o przyjęcie rezolucji mającej na celu upowszechnianie i promowanie treści Deklaracji z Marrakeszu, uznając jej kluczową rolę w promowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie oraz wspierając realizację zobowiązań określonych w Deklaracji

Czekamy i zachęcamy do udziału w DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ – transmisję rozpoczynamy o godz. 11.00.