Do Ministerstwa Infrastruktury latem została skierowana petycja w interesie publicznym w zakresie zmiany przepisów prawa o ruchu drogowym. Autor wnioskował o zmianę przepisów ustawy - Prawo o mchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych poprzez rozszerzenie katalogu wyjątków dotyczących lokalizacji znaków drogowych o znaki: C-13, C-13a, C-16, C-16a. Resort petycję odrzucił.
Uzasadnienie. W uzasadnieniu do złożonej petycji czytamy: - Obowiązujące przepisy stanowią, że kierujący rowerem ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów (DDR), jeśli taka jest wyznaczona (art 33. Ustawy Prawo o ruchu drogowym). Droga dla rowerów może być wyznaczona jedynie poprzez postawienie znaku C-13 (art 2 pkt 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz § 37 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych). Jednocześnie przepisy dotyczące lokalizacji i obowiązywania znaków drogowych przewidują zasadę, iż znaki pionowe obowiązują kierującego jedynie wtedy, gdy znajdują się po prawej stronie jezdni. Obowiązek obserwowania znaków po lewej stronie istnieje wyłącznie w przypadku wyjątków wskazanych w rozporządzeniu (§2. Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych). I konkluduje: - Obecna sytuacja prowadzi do sytuacji, w której: rowerzysta ma prawny obowiązek korzystać z DDR znajdującej się po lewej stronie drogi, ale nie ma prawnego obowiązku obserwowania znaków C-13 umieszczonych po lewej stronie, co rodzi sprzeczność i praktyczne trudności w egzekwowaniu prawa oraz liczne konflikty na drodze.
Propozycja zmiany. Rozwiązanie tej sytuacji miałaby polegać na zmianie definicji znaków drogowych lub dodanie przepisu szczególnego (zgodnie z § 2. zdanie drugie Rozporządzenia tak, by znaki obowiązywały kierujących zawsze, niezależnie od tego po której stronie drogi został ustawiony, dla znaków: C-13 „droga dla rowerów”, C-13a „koniec drogi dla rowerów”, C-16 „droga dla pieszych”, C-16a „koniec drogi dla pieszych”. Wprowadzenie takiej zmiany zwiększy przejrzystość przepisów, poprawi bezpieczeństwo i ułatwi praktyczne stosowanie prawa.
Stanowisko resortu. Po rozpatrzeniu petycji Ministerstwo Infrastruktury (Departament Dróg Publicznych) poinformowało o rozpatrzeniu negatywnym petycji dotyczącej wprowadzenia obowiązku stosowania się do znaków C-13, C-13a, C-16, C-16a umieszczonych po lewej stronie drogi, w celu umożliwienia egzekwowania obowiązków wynikających z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251, z późn. zm.).
I swoją decyzję uzasadnia: - Zgodnie z pkt 4.2.13 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311, z późn. zm.), znak C-13 „droga dla rowerów" stosuje się w celu wyeliminowania z drogi innych niż rowery pojazdów. Znak ten umieszcza się bezpośrednio przy wjeździe na drogę dla rowerów. W przypadku, gdy droga dla rowerów znajduje się z jednej strony jezdni ogólnodostępnej i znak C-13 nie jest widoczny z jezdni, należy przy niej umieścić znak B-9 „zakaz wjazdu rowerów". Powyższe oznacza, że w obecnie obowiązujących przepisach istnieją mechanizmy umożliwiające organom zarządzającym ruchem na drogach ograniczenie wjazdu rowerów na jezdnię w sytuacji, gdy wzdłuż drogi przebiega droga dla rowerów lub droga dla pieszych i rowerów. Należy również wskazać, że jedną z podstawowoych zasad dotyczących oznakowania drogowego jest lokalizowanie znaków pionowych po prawej stronie jezdni, co zapewnia czytelność organizacji ruchu obowiązującej na danej drodze. Przytoczony w treści petycji § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2310, z późn. zm.) wskazuje, że znaki drogowe umieszczone po lewej stronie jezdni lub pasów ruchu stanowią powtórzenie znaku umieszczonego po prawej stronie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Zobowiązanie rowerzystów do obserwowania lewej strony jezdni w poszukiwaniu znaków C-13 lub C-13/C-16 stałoby w sprzeczności z zasadą lokalizowania znaków pionowych po prawej stronie, a także mogłoby prowadzić do obniżenia poziomu bezpieczeństwa ze względu na wymuszoną konieczność ograniczenia obserwacji najbliższego otoczenia. (jm)