W dniu wczorajszym (25.9.2025) w trakcie 41. posiedzenia Sejmu RP zrealizowany został 31. punkt porządku obrad - Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki nr 1427 i 1703) (5-minutowe oświadczenia w imieniu klubów i 3-minutowe oświadczenia w imieniu kół).
Przypomnijmy - projekt dotyczy wprowadzenia ułatwień dla testowania pojazdów, które wykorzystują automatyczne funkcje kierowania i kontroli; wprowadzenia jasnych zasad uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie prac badawczych z uwzględnieniem m.in. poziomu automatyzacji pojazdu, liczby pojazdów oraz obszaru prac badawczych; wprowadzenia zmian w rejestracji profesjonalnej, czyli szczególnego rodzaju rejestracji, która pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego z nich. Nowe przepisy realizują działania deregulacyjne rządu. Podsumowując obrady w przywołanym zakresie i odpowiadając na pytania posłów wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec oceniał: - To jest projekt, który ma iść z duchem czasu, ma być odpowiedzią na wyzwania gospodarki, który ma być odpowiedzią na oczekiwania rynku, biznesu, polskich innowatorów, którzy realizują wiele ważnych projektów i którzy od dłuższego czasu wskazywali na to, że przepisy prawa są na tyle ograniczające rozwój tej branży gospodarki, że musieli korzystać z innych krajów, aby testować pojazdy autonomiczne, pojazdy zautomatyzowane. (…) Ten projekt to jest pierwszy krok, aby odpowiedzieć na wyzwania współczesności. (…) Po to otwieramy polskie drogi na te testy, aby można było później w sposób sprawdzony, bezpieczny korzystać z tych pojazdów już w pełni. Tak jak to się dzieje w innych częściach świata. Mamy oczywiście tą wiedzę gdzie się te pojazdy już poprawiają - bez kierowców, choćby w Stanach Zjednoczonych.(…) Jeżeli będzie potrzeba modyfikacji, wprowadzenia zmian to jesteśmy gotowi na takie zmiany. (…) Krajowym koordynatorem prac badawczych został wybrany Instytut Transportu Samochodowego, ale w perspektywie nie zamykamy się na propozycje innych podmiotów. (…) Widzimy możliwość rozszerzenia tej propozycji do innych wymogów. Jeżeli chodzi o wymogi bezpieczeństwa to w tym projekcie jest wszystko opisane. (…) Wszystkie służby mają prawo kontrolować te pojazdy. Nikomu nie ograniczamy tych praw. (…) Jeżeli chodzi o oznakowanie dróg - nie było takich wniosków. Nie widzieliśmy takiej potrzeby. (…) To jest ważny projekt, to jest projekt którym „nadganiamy” inne kraje, które już wprowadziły tego typu przepisy. Projekt oczekiwany przez branżę. (…) Otwierając nasze drogi na możliwość testowania, dajemy szansę na rozwoju tej dziedziny gospodarki, motoryzacji, również w sposób innowacyjny podchodzimy do wyzwań innych czasów. Projekt ponownie został skierowany do Komisji Deregulacji oraz Komisji Infrastruktury.
Projekt zdecydowanie ważny, tylko dlaczego w ławach poselskich... pustka? (jm)