Legislacja

Motocykliści na buspasach!?

29 września 2025

Motocykliści na buspasach!?
(fot. PIXABAY)

W miniony piątek - 26 września br. na wspólnym posiedzeniu sejmowych komisji ds. deregulacji oraz infrastruktury rozpatrywane były poprawki zgłoszone podczas II czytania rządowego projektu nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki nr 1427 i 1703) [kliknij]. Wśród nich poprawka dotycząca umożliwienia motocyklistom jazdy buspasami, na analogicznej zasadzie jak to dotyczy pojazdów elektrycznych i wodorowych. Poprawka została przyjęta.

Uchwalone przepisy zakładają, że motocykle, także pojazdy bezemisyjne będą mogły jeździć buspasami do 1 stycznia 2028 roku. Według stanu prawnego obowiązującego na dzień dzisiejszy motocykliści mogą korzystać z buspasów decydują zarządcy dróg. Takie decyzje - dopuszczenia motocyklistów na buspasy - podjęto np. w Warszawie. Poprawka poselska proponuje, aby motocykliści mogli jeździć każdym buspasem. Podczas pracy nad poprawkami poseł Bartłomiej Pejo w kwestii brzmienia poprawki nr 6 mówił: - Poprawka bardzo prosta umożliwiająca poruszanie się motocyklistów po buspasach wraz z autami elektrycznymi i autami wodorowymi do dnia 1 stycznia 2028 roku. Argumenty to przede wszystkim bezpieczeństwo, oddzielenie ruchu motocykli z ruchu samochodowego, a więc przede wszystkim bezpieczeństwo i większy komfort dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego. W trakcie dyskusji sugerowano przeprowadzenie szerokiej dyskusji w postawionej kwestii: - Zwracam jednak uwagę, że taka wrzutka do ustawy dotyczącej pojazdów autonomicznych bez pogłębionej refleksji przedstawicieli odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu drogowego może budzić pewne wątpliwości. Ja bym jednak sugerował, aby w tej kwestii przeprowadzić pogłębioną dyskusję przedstawicieli zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce na drogach publicznych. (…) Jednak wprowadzenie tej poprawki do ustawy o zupełnie innym charakterze może tutaj budzić kontrowersje. Wątpliwości zgłosili też przedstawiciele Biura Legislacyjnego wskazując na niespełniony wymóg konsultacji, czy ryzyka przekroczenia dopuszczalności zakresu poprawek. Z kolei resort infrastruktury przychylił się do zgłoszonego wniosku, jednocześnie zwrócił uwagę na ustawowy proponowany zapis odrębnych decyzji samorządów. Zgłoszono także opinie kontrowersyjne. W głosowaniu poprawkę z grona głosujących 35 za zagłosowało 21; przeciw 14 - poprawka została przyjęta. Ponownie poseł Bartłomiej Pejo, w trakcie obrad plenarnych 41. posiedzenia Sejmu w miniony piątek uzasadniał: - Cieszę się niezmiernie i dziękuję w imieniu pięciu milionów braci motocyklowej, że udało się dzisiaj uzyskać większość na Komisji dla złożonej przez nas poprawki umożliwiającej motocyklistom korzystanie z buspasów. To poprawi bezpieczeństwo wszystkich na drogach i zdecydowanie usprawni ruch drogowy. Podkreślam - wszystkich - użytkowników drogi. To naprawdę budujące dla obywateli.  

Nowelizacja trafi do Senatu, następnie wróci do Sejmu, ale też ostatecznie musi zostać podpisana przez prezydenta. Przewidziano, iż w życie wejdą pół roku po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, ale czy wejdą? (jm)