14 października 2025 r. późnym wieczorem odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury w trakcie którego rozpatrywano zgłoszone poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1677 - kliknij). Była to kontynuacja posiedzenia z dnia 9 bm. (kliknij). Posłowie przegłosowali Sprawozdanie (druk nr 1794 - kliknij), które dziś trafi pod obrady plenarne Sejmu RP.
Wniosek o powołanie podkomisji. Pierwszym zgłoszonym podczas odbywającej się kontynuacji posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury był wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ustawy - zgłaszający poseł Andrzej Adamczyk. Głosowało: 28 posłów; „ZA” było 11 osób, „PRZECIW” - 17. Wniosek nie uzyskał większości.
Rozpatrywane zmiany. Posłowie - w obecności gości tzw. strony społecznej - rozpatrywali kolejne poprawki zgłoszone do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Obrady trwały kilka godzin. I nie wydaje się, aby były to ostatnie zgłoszenia zmian procedowanej ustawy. Wokół wnioskowanych zmian odbyły się - często pełne emocje - wymiany zdań. Dotyczyły one m.in.: obowiązku noszenia podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną kasków ochronnych; zmiany granicy wieku kierujących hulajnogami z silnikami. Posłanka Paulina Matysiak mówiła o „dramatycznym wzroście ilości wypadków kierujących bez kasku i jednocześnie braku statystyk i konsultacji z innymi krajami. Posłanka wyraziła wątpliwość - czy będzie możliwa egzekucja braku kasków dzieci. W intencji potrzeby szkoleń rodziców i młodych uczestników ruchu drogowego, padło też pytanie o planowane akcje promocyjne. W posiedzeniu stronę rządową reprezentował minister Stanisław Bukowiec z zespołem. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS prezentował dane statystyczne Polskiego Obserwatorium Ruchu Drogowego. Wskazywał na 306 ofiar w grupie rowerzystów (zabici + ranni) wg stanu za 9 miesięcy br. W tym samym okresie w grupie użytkowników rowerów, hulajnóg elektrycznych i uto odnotowano 822 ofiary wypadków (zabici + ranni). Neurochirurg dr Łukasz Rakarz, wskazywał na istotę noszenia kasku i późniejszej możliwości uratowania życia i zdrowia dziecka. Noszenie kasku zmniejsza śmiertelność o ok. 60%. Statystyki śmierci dzieci po urazach narastają - podsumował swoją prezentację lekarz. Wiele mówiono o wyłączeniu obowiązku jazdy w kasku dzieci pozostających pod opieką rodziców. Ten zapis ustawowy wywołuje wiele emocji i niezrozumienia. Grupa posłów postulowała podniesienie granicy wieku dzieci i młodzieży korzystających z hulajnóg elektrycznych. Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej cytował badania z Norwegii, gdzie przewidywano zmniejszenie liczby rowerzystów zniechęconych obowiązkiem noszenia kasku. Zwracano uwagę na problem blokad prędkości w hulajnogach elektrycznych. Kolejna podnoszona kwestia dotyczyła jazd drogami par rowerzystów. Wniosek o usunięcie takiej możliwości. - Skoro nie ma statystyk, to jakie efekty są przewidywane jeżeli chodzi o wpływ na brd przepisu dotyczącego karania za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/godz. w obszarze niezabudowanym - pytał poseł Rafał Weber. Co z drogami ekspresowymi i autostradami pytała posłanka Paulina Matysiak. Wnioskowała o ujednolicenie stosownych przepisów. Podniesiono też niezwykle częstą i uciążliwą zarówno dla pieszych jak i kierowców kwestię wjazdu na przejścia rowerzystów i hulajnogistów. I tu zgłoszono wniosek o poniesienie kary za takie wykroczenie. W bloku regulacji dotyczących okresu próbnego zgłoszonych było kilka uzupełnień. Szczegółowo już w najbliższym czasie do nich wrócimy na łamach PRAWA DROGOWEGO@NEWS.
Część poprawek zostanie ujęta w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości. Za przyjęciem całego projektu - udział w głosowaniu wzięło 21 posłów. ZA zagłosowało 16.; nikt nie był PRZECIW, 9-ciu posłów WSTRZYMAŁO SIĘ. Krzysztof Truskolaski, jako poseł sprawozdawca zaprezentuje Sprawozdanie Komisji Infrastruktury. W porządku obrad dnia 16 października br. już zapisano punkt rozpatrzenia Sprawozdania. Jak to określił jeden z posłów nie jest to łatwa ustawa. (jm)