Odpowiedź:
Witam. Rondo de "Gaulle'a w Warszawie, bardziej znane jako "rondo z palmą", to skrzyżowanie ulic Nowy Świat
i Al. Jerozolimskich.W pytaniu zadanym przez Czytelnika znajdują się co najmniej dwa stwierdzenia, z ktorymi nie można się zgodzić:
Cytat: "najbliższe skrzyżowanie to rondo, na którym jest zakaz wjazdu w trzeci zjazd z ronda (ul. Nowy Świat)"
Odpowiedź: Nie ma tam zakazu wjazdu w trzeci zjazd z ronda.
Cytat: "Znak C-12 jest znakiem nakazu mówiącym o rozwiązaniu drogowym, z ktorego można zjechać tylko w prawo (nie da się tu jechać prosto, ani w lewo)
Odpowiedź. Znak C-12 “ruch okrężny”stosowany jest na skrzyżowaniach dróg w celu wskazania kierującym, że ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy w kierunku wskazanym na znaku. Oznacza to, że pokonując takie skrzyżowanie, należy poruszać się dookoła wyspy (a nie przecinając ją, jak czynią to niektórzy kierujący, na małych rondach z niewielkim “wybrzuszeniem”). Pokonując skrzyżowanie ze znakiem C-12, możemy wybrać dowolny kierunek jazdy (na wprost, w lewo, w prawo czy zawrócić).
Wracając do “ronda z palmą”. Na żadnym z wylotów z ronda nie znajduje się znak B-1. Opuszczając rondo wylotem, prowadzącym w kierunku Starego Miasta, mamy dwie możliwości. Pierwsza, to bezpośrednio po wyjeździe skręcić w prawo w ulicę Smolną. Druga umożliwiająca jazdę na wprost, zarezerwowana jest dla tych, których nie dotyczy znak B-1, umieszczony około 50 metrów od wyjazdu z ronda. Tabliczka umieszczona pod nim dopuszcza wjazd za znak mieszkańcom, taksówkom, autobusom itp.
Jadąc al. Jerozolimskimi w kierunku Pragi, tuż za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą, dostrzeżemy znak F-7, wskazujący “sposób jazdy w związku z zakazem skręcania w lewo”. Informuje on nas, co trzeba zrobić, by w zgodzie z przepisami móc dojechać np. do ul. Smolnej lub zawrócić w kierunku Centrum. Mijając skrzyżowanie z ulicą Bracką, dostrzeżemy odmianę znaku F-6, informującą, o zakazie ruchu na przedłużeniu ulicy Nowy Świat po lewej stronie.
Zbliżając się do skrzyżowania z wyspą napotykamy na znak B-21 z tabliczką “nie dotyczy ZTM”. Z racji niewielkich rozmiarów skrzyżowania (które dodatkowo przecina torowisko tramwajowe), organizator ruchu dopuścił skręt w lewo z al. Jerozolimskich w ul. Nowy Świat, wyłącznie dla pojazdów Zarządu Transportu Miejskiego. W praktyce, dotyczy to jednej linii autobusowej, której trasa przebiega tamtędy.
Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia, dotyczącego szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, znak B-21 “zakaz skręcania w lewo” zabraniający skręcania w lewo i zawracania na najbliższym skrzyżowaniu stosuje się między innymi przed skrzyżowaniami na tych drogach, na których przy dużym natężeniu ruchu na wprost w obu kierunkach, pojazdy skręcające w lewo utrudniają ruch i zmniejszają przepustowość skrzyżowania. Tak też stało się w omawianym przykładzie.
Znak C-5 umieszczony na skrzyżowaniu, nakazuje wszystkim (oprócz pojazdów ZTM) jechać prosto, czyli wyjechać z ronda al. Jerozolimskimi w kierunku mostu Poniatowskiego. Jego zastosowanie wraz z wcześniejszym znakiem B-21, miało zapewne na celu zwrócenie baczniejszej uwagi kierujących, na brak możliwości skręcania w lewo na tym skrzyżowaniu (nagminnie zresztą nadwyrężane).
Pozdrawiam
Odpowiedzi udzielił:
Krzysztof Wojcik (fot.),
ukończył pełne studia wyższe w Warszawskiej Szkole Zarządzania, uzyskując dyplom w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Od 2010 roku absolwent studiów podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wykładowca szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów i instruktorów. Od 2011 roku egzaminator nadzorujący Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.
(Fot.: PD@N 463-80-87jm)