Ekspert wyjaśnia

Marek Górny: Tachograf i przewóz na potrzeby własne

7 lutego 2014

4b2f30ee8435806f5a0a722894f586625ddffe45

(Fot.: PD@N 482-3-12jm)

Pytanie: Pytanie: Czy właściciel pojazdu specjalnego (lawety) jadąc w podróż powyżej 100 km po nowy samochód na potrzeby własne (prywatnie) musi wkładać tachograf (tarcze/kartę)?

Odpowiedź: Na wstępie kilka ustaleń:

·DMC “lawety” przekracza 3,5 t (liczy się to co jest wpisane w dowód rejestracyjny),

·“laweta” jest prywatnym pojazdem wykorzystywanym przez właściciela na użytek osobisty,

·przewożony pojazd jest również własnością wyżej wymienionego właściciela “lawety”.

Jest to istotne dla właściwego zakwalifikowania wykonywanego przewozu drogowego. Gdyż w zakresie DMC nieprzekraczającego 3,5 tony nie ma żadnych obowiązków dotyczących wykonywania przewozów, jak również ograniczeńzwiązanych z czasem pracy kierowcy.

Sprawa jest prosta jeżeli nasze DMC nie przekracza 7,5 tony. Wtedy zastosowanie ma przepis art. 3 pkt. h Rozporządzenia WE 561/2006!) - “Niniejsze rozporządzenie nie zastosowania do przewozu drogowego (...) h) pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niezarobkowego przewozu rzeczy”. Czyli występuje ogólne wyłączenie niezarobkowego przewozu rzeczy z restrykcji wyżej wymienionego rozporządzenia.

W przypadku pojazdu o DMC powyżej 7,5 tony nie ma podstaw do jakichkolwiek zwolnień z obowiązku rejestrowania czasu pracy kierowcy, czyli stosowania tachografu. Art. 13 wspomnianego rozporządzenia WE 561/2006 oraz art. 29 ustawy z dnia 16.04.2004 roku o czasie pracy kierowców2) wyłącza szereg podmiotów w pełnym lub ograniczonym zakresie szereg przewozów drogowych, lecz żaden z nich nie odnosi się do sformułowanego zapytania.

Dodatkowo należy pamiętać o obowiązku zarejestrowania takiego przewozu w systemie viaTOL - elektronicznym systemie poboru opłat (dot. przewozów drogowych rzeczy pojazdami o DMC pow. 3,5 tony). Jest to bardzo ważne ze względu na wysokie zagrożenie karą finansową.

___________________________

1) Rozporządzenie 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U.UE nr L102II4.2006)

2) Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców ( Dz. U z 2012 r poz.1155)

Odpowiedzi udzielił:

571b4c2dc25643b94901cd07b2a4b2387d74d4c5

 

Marek Górny, Kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców Centrum Edukacji Zawodowej CARGO Sp. z o.o. Oddział w Krakowie

www.cargo-krakow.pl (Fot. PD@N 482-3-13-14)