Legislacja

Wszystkie ulice jednokierunkowe dwukierunkowymi dla rowerzystów?

18 stycznia 2017

Wszystkie ulice jednokierunkowe dwukierunkowymi dla rowerzystów?
Łukasz Puchalski, szef ZDM Warszawa (fot. J. Michasiewicz)

W Warszawie pomimo niekorzystnych dla cyklistów warunków atmosferycznych, to właśnie oni otrzymali przyjazne rozwiązania. To kolejne ulice jednokierunkowe z drugim kierunkiem właśnie dla rowerzystów. Takie rozwiązanie z powodzeniem od lat stosują miasta w Europie Zachodniej - przypomina redakcja „Wyborczej pl Warszawa”. Nadto jego zaletą jest to, iż kierowca jadący z przeciwka dobrze widzi rowerzystę. Często taka regulacja jest prosta: pod znak „zakaz wjazdu” dołączona zostaje tabliczka „Nie dotyczy rowerów”. Także na łamach tygodnika „PRAWO DROGOWE@NEWS” opisywaliśmy tę regulację zastosowaną na ul. Wiejskiej, pokazywaliśmy też bariery i nieznajomość lub wprost lekceważenie prawa przez kierowców. W stolicy miejski inżynier ruchu przy skrzyżowaniach zaleca wprowadzanie krótkich odcinków czerwonych pasów rowerowych. Wówczas choć nie jest łatwiej, jest bezpieczniej. W mieście mają powstać dłuższe szlaki rowerowe, z szansą na rowerową trasę północ-południe. Jak informował Łukasz Puchalski, szef ZDM Warszawa (fot.), w 2017 r. tzw. kontraruchu można spodziewać się nawet na kilkudziesięciu ulicach. Większość to projekty do budżetu partycypacyjnego – dodał. Internauci idą dalej - apelują, aby standardowo wszystkie ulice jednokierunkowe były dwukierunkowymi dla rowerzystów i tylko wyjątki od tej zasady miałyby być odrębnie uzasadniane i poddawane długotrwałym procedurom ustaleń. I podsumowują: wreszcie będzie normalnie. My zastanawiamy się dlaczego kierowcy tak wytrwale są przeciwni takim rozwiązaniom?