Rozmowy
Tomasz Kulik. ODTJ w systemie szkolenia kandydatów na kierowców. Tak, ale inaczej

Tomasz Kulik. ODTJ w systemie szkolenia kandydatów na kierowców. Tak, ale inaczej

9 lutego 2023

Tomasz Kulik: Piszę w nawiązaniu do materiału [kliknij] poświęconego inicjatywie jaką wykazał ośrodek z Pisza, gdzie kursanci mają możliwość zapoznania się z zachowaniem pojazdu w warunkach dalekich od normalnych. Nie negując sensu rozszerzania oferty ośrodków szkolenia kierowców i doceniając starania kadry i kierownika, by kursanci mieli choć trochę pojęcia o technice operowania kierownicą podczas nadsterowności pojazdu, mam kilka spostrzeżeń.

Czekamy o 11.00

Czekamy o 11.00

9 lutego 2023

W ostatnio zrealizowanym odcinku cyklu DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ rozmawialiśmy o bezpieczeństwie ruchu drogowego w 2022 r., ale też o tragediach z udziałem młodych kierowców, które wydarzyły się w styczniu. Zgodnie apelowaliśmy IDŹMY DALEJ. I właśnie w ramach tego przesłania najbliższe spotkanie, które odbędzie się właśnie dziś - 9 lutego br., zatytułowaliśmy: „DALEJ JEST UŚWIADAMIANIE ZAGROŻEŃ”.

Elżbieta Wiśniewska. Felieton w odpowiedzi na pytanie

Elżbieta Wiśniewska. Felieton w odpowiedzi na pytanie

27 stycznia 2023

Zacna Pani redaktor przesłała mi artykuł o rowerzystach pedałujących po drodze ekspresowej i autostradzie z prośbą o komentarz. W tym momencie należy się z całą mocą zarzekać, że komentarz nie może dotyczyć opisywanych przypadków. W mediach społecznościowych nader często uczestniczymy w burzliwych dyskusjach na temat zdarzeń drogowych. Niestety znacząca część dyskutujących bierze treść artykułu, a czasem tylko samego tytułu za najprawdziwszą prawdę i pełnię wiedzy o opisywanym zdarzeniu. Tymczasem w rzeczywistości miało miejsce zdarzenie, o którym prawie nic nie wiemy.

Sławomir Pługowski. Szkolenie kandydatów na kierowców na drogach szybkiego ruchu

Sławomir Pługowski. Szkolenie kandydatów na kierowców na drogach szybkiego ruchu

19 stycznia 2023

Niemal codziennie docierają do nas informacje o niebezpiecznych sytuacjach drogowych, które mają miejsce na autostradach czy drogach ekspresowych. W konsekwencji tych zdarzeń pojawia się sporo wypowiedzi, zaleceń, sugestii, rad oraz pytań co zrobić, żeby było lepiej - bezpieczniej. Pada również mnóstwo słów krytyki za taki stan rzeczy, przerzuca się winę i szuka odpowiedzialnych w całym przekroju branży począwszy od etapu szkolenia, kończąc na ustawodawcy. Tworzy to dość sporą dawkę pomieszanych informacji, które poniekąd, wpływają na postrzeganie branży przez opinię publiczną.

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ - dziś - on-line - godz. 11.00

DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ - dziś - on-line - godz. 11.00

12 stycznia 2023

I zaczynamy - DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ’2023. Do pierwszego w nowym roku spotkania redaktor Bożenna Chlabicz zaprosiła Wojciecha Pasiecznego, eksperta brd, biegłego sądowego, wiceprezesa Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym. Zapraszamy 12 stycznia (czwartek) br., godz. 11.00. Tytuł: „…niech pierwszy rzuci kamieniem”.

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 4. Sławomir Pługowski, instruktor-rzemieślnik

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 4. Sławomir Pługowski, instruktor-rzemieślnik

4 stycznia 2023

Sławomir Pługowski, w kwestii „Jaki powinien być egzamin państwowy? - dokonuje precyzyjnej analizy, punkt po punkcie prezentując opinie odnośnie jego części teoretycznej i praktycznej. Jak sam pisze podjął się odpowiedzi w oparciu o swoje - obejmujące prawie dwie dekady - obserwacje. - Również z punktu widzenia instruktora-rzemieślnika, który w zasadzie jest pierwszą osobą mającą profesjonalnie zaszczepić szeroko rozumiane bezpieczne prowadzenie i używanie pojazdu mechanicznego.

Niezmiennie w obronie godności zawodu egzaminatora

Niezmiennie w obronie godności zawodu egzaminatora

2 stycznia 2023

Komitet Egzaminatorów RP do koleżanek i kolegów egzaminatorów. Podziękowania, życzenia, ale też zapowiedź obecności w branży. - Jesteśmy głęboko przekonani, że rozmowy z samorządowcami będą merytoryczne i owocne - deklaruje w imieniu Komitetu Wojciech Dusza.

Dariusz Szczepański, nowy prezes Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy

Dariusz Szczepański, nowy prezes Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy

30 grudnia 2022

- Przyjechał zapłacić składki i… został prezesem Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy (PSITJ) - relacjonuje nam Piotr Leńczowski już były prezes, który złożył rezygnację. I ocenia: - Wybór Dariusza Szczepańskiego to dobra zmiana. Dodajmy, za rok Stowarzyszenie będzie miało statutem przewidziane wybory. Nowy Prezes potwierdza: - To było totalne zaskoczenie, ale też wielkie wyróżnienie. Pozostały skład zarządu bez zmian tj. wiceprezesi: Jerzy Smagała i Mateusz Grzebinoga.

Tomasz Dziuganowski, w imieniu Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. ZANIEPOKOJONY!

Tomasz Dziuganowski, w imieniu Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. ZANIEPOKOJONY!

30 grudnia 2022

Reprezentując środowisko zawodowe egzaminatorów, Rada Główna Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów wyraża głębokie zaniepokojenie z powodu aktualnej sytuacji w polskim systemie egzaminowania kierowców, a zwłaszcza zatwierdzonymi ostatnio kierunkami zmian w zakresie zasad finansowania działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz wynagradzania egzaminatorów - pisze prezes Tomasz Dziuganowski.

Podsumowanie roku: DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ’2022

Podsumowanie roku: DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ’2022

30 grudnia 2022

DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ rozpoczęły się kilka lat przed pandemią. Kilkuosobowe grono ekspertów (każdorazowo inne), na zaproszenie redakcji Tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS i Portalu „L-instruktor”, spotykało się w siedzibie Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym i Polskiego Klastra Edukacyjnego. Podsumujmy rok 2022. Wróćmy do nagrań, posłuchajmy naszych gości.

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 3. Adam Żuchowicz. Egzamin teoretyczny

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 3. Adam Żuchowicz. Egzamin teoretyczny

29 grudnia 2022

- Dzień dobry, poczułem się wywołany do wypowiedzi na tytułowy temat. Powodów jest kilka: moje ponad 22-letnie doświadczenie szkoleniowe w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy, bezpośredni kontakt z kursantami, praca w komisji weryfikacyjnej pytań egzaminacyjnych oraz osobiste przemyślenia jako dydaktyka i praktyka – pisze Adam Żuchowicz, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy.

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 2. Utajnienie czy jawność pytań egzaminacyjnych?

Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 2. Utajnienie czy jawność pytań egzaminacyjnych?

28 grudnia 2022

Grupa posłów zgłosiła do ministra infrastruktury interpelację w sprawie planowanych zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw w zakresie utajnienia bazy pytań na egzamin teoretyczny na prawo jazdy. W wystąpieniu czytamy: - Budzi wątpliwości obywateli, czy właściwym rozwiązaniem, (…), jest utajnienie (ujmując ogólnikowo) pytań egzaminacyjnych na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy.

Pierwszeństwo pieszych: o majstrowaniu przy przepisie

Pierwszeństwo pieszych: o majstrowaniu przy przepisie

21 grudnia 2022

Jest kolejna interpelacja poselska w sprawie przepisów dotyczących pierwszeństwa i bezpieczeństwa pieszych, ta jeszcze czeka na odpowiedź resortu. Ministerstwo - odpowiadając na wcześniejszą - już informowało, iż nie planuje zmian w przepisach. Czy nowelizacja jest potrzebna? Uczestnicy DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ apelowali: Nie majstrujmy już przy tych przepisach! Jak uzasadniali?

Andrzej Bogdanowicz. Branża oczekuje przyspieszenia procedur, też zmian przepisów

Andrzej Bogdanowicz. Branża oczekuje przyspieszenia procedur, też zmian przepisów

6 grudnia 2022

Na polskim rynku pracy brakuje aż 150 tys. zawodowych kierowców ciężarówek i autobusów. Przyczyną tej luki jest słabe zainteresowanie młodych Polaków pracą w zawodzie kierowcy oraz - spowodowany wojną - brak pracowników z Ukrainy.

W Polsce brakuje kierowców ciężarówek: nadzieja w edukacji i pracownikach z Azji

W Polsce brakuje kierowców ciężarówek: nadzieja w edukacji i pracownikach z Azji

2 grudnia 2022

Na polskim rynku pracy brakuje aż 150 tys. zawodowych kierowców ciężarówek i autobusów. Przyczyną tej luki jest słabe zainteresowanie młodych Polaków pracą w zawodzie kierowcy oraz - spowodowany wojną - brak pracowników z Ukrainy.  

Czy pomimo oczywistych wad Konstytucyjnych ustawa „wordowska” trafi na biurko Prezydenta?

Czy pomimo oczywistych wad Konstytucyjnych ustawa „wordowska” trafi na biurko Prezydenta?

2 grudnia 2022

Dziś Posłowie będą procedowali uchwałę Senatu odrzucającą ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami dotyczącą dotowania WORD-ów, ustalania opłat za egzaminy państwowe oraz określania stawek wynagrodzenia egzaminatorów.

Tomasz Matuszewski. „Cokolwiek czynisz, czyń roztropnie i patrz na koniec”

Tomasz Matuszewski. „Cokolwiek czynisz, czyń roztropnie i patrz na koniec”

1 grudnia 2022

Dobiega końca proces procedowania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Senatorowie odrzucili zaproponowane rozwiązania w całości, dziś ustawa wraca pod obrady sejmowej Komisji Infrastruktury, jutro obrady plenarne. Poniżej głos Tomasza Matuszewskiego, autorytetu środowiska egzaminatorów, który apeluje 

W transporcie drogowym nie mamy konkurencji w Europie. I raczej się to nie zmieni

W transporcie drogowym nie mamy konkurencji w Europie. I raczej się to nie zmieni

30 listopada 2022

O obecnych i przyszłych wyzwaniach oraz kierunkach rozwoju branży transportu drogowego dyskutowano w ramach panelu „Rola i miejsce transportu drogowego w polskiej i europejskiej gospodarce”. Wydarzenie to było częścią konferencji "Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości” zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP. Główny wniosek: transport drogowy jest w procesie fundamentalnej zmiany.

Dekarbonizacja i zeroemisyjność w transporcie - jest nieunikniona

Dekarbonizacja i zeroemisyjność w transporcie - jest nieunikniona

29 listopada 2022

- Polska jest przygotowana i ma pomysły na dekarbonizację transportu drogowego. Nasi przedsiębiorcy chcą zmieniać flotę na zeroemisyjną. Są już w tym segmencie sukcesy, ale też jeszcze dużo do zrobienia - wskazywali uczestnicy panelu pt. „Przyszłość transportu drogowego i wyzwania zeroemisyjności”, który odbył się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości.” 

Polski transport w dobrej formie. A przyszłość?

Polski transport w dobrej formie. A przyszłość?

28 listopada 2022

Dzięki swojej elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych warunków geopolitycznych i rynkowych polski transport jest nadal w dobrej kondycji, choć daje się zauważyć negatywny wpływ zaburzeń łańcuchów dostaw i wzrostu cen surowców energetycznych, związanych m.in. z wojną w Ukrainie - wskazywali uczestnicy debaty „Transport drogowy w obliczu geopolitycznych zmian”, która odbyła się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości”.