Tomasz Kulik. ODTJ w systemie szkolenia kandydatów na kierowców. Tak, ale inaczej
9 lutego 2023Tomasz Kulik: Piszę w nawiązaniu do materiału [kliknij] poświęconego inicjatywie jaką wykazał ośrodek z Pisza, gdzie kursanci mają możliwość zapoznania się z zachowaniem pojazdu w warunkach dalekich od normalnych. Nie negując sensu rozszerzania oferty ośrodków szkolenia kierowców i doceniając starania kadry i kierownika, by kursanci mieli choć trochę pojęcia o technice operowania kierownicą podczas nadsterowności pojazdu, mam kilka spostrzeżeń. →
Czekamy o 11.00
9 lutego 2023W ostatnio zrealizowanym odcinku cyklu DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ rozmawialiśmy o bezpieczeństwie ruchu drogowego w 2022 r., ale też o tragediach z udziałem młodych kierowców, które wydarzyły się w styczniu. Zgodnie apelowaliśmy IDŹMY DALEJ. I właśnie w ramach tego przesłania najbliższe spotkanie, które odbędzie się właśnie dziś - 9 lutego br., zatytułowaliśmy: „DALEJ JEST UŚWIADAMIANIE ZAGROŻEŃ”. →
Elżbieta Wiśniewska. Felieton w odpowiedzi na pytanie
27 stycznia 2023Zacna Pani redaktor przesłała mi artykuł o rowerzystach pedałujących po drodze ekspresowej i autostradzie z prośbą o komentarz. W tym momencie należy się z całą mocą zarzekać, że komentarz nie może dotyczyć opisywanych przypadków. W mediach społecznościowych nader często uczestniczymy w burzliwych dyskusjach na temat zdarzeń drogowych. Niestety znacząca część dyskutujących bierze treść artykułu, a czasem tylko samego tytułu za najprawdziwszą prawdę i pełnię wiedzy o opisywanym zdarzeniu. Tymczasem w rzeczywistości miało miejsce zdarzenie, o którym prawie nic nie wiemy. →
Sławomir Pługowski. Szkolenie kandydatów na kierowców na drogach szybkiego ruchu
19 stycznia 2023Niemal codziennie docierają do nas informacje o niebezpiecznych sytuacjach drogowych, które mają miejsce na autostradach czy drogach ekspresowych. W konsekwencji tych zdarzeń pojawia się sporo wypowiedzi, zaleceń, sugestii, rad oraz pytań co zrobić, żeby było lepiej - bezpieczniej. Pada również mnóstwo słów krytyki za taki stan rzeczy, przerzuca się winę i szuka odpowiedzialnych w całym przekroju branży począwszy od etapu szkolenia, kończąc na ustawodawcy. Tworzy to dość sporą dawkę pomieszanych informacji, które poniekąd, wpływają na postrzeganie branży przez opinię publiczną. →
DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ - dziś - on-line - godz. 11.00
12 stycznia 2023I zaczynamy - DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ’2023. Do pierwszego w nowym roku spotkania redaktor Bożenna Chlabicz zaprosiła Wojciecha Pasiecznego, eksperta brd, biegłego sądowego, wiceprezesa Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym. Zapraszamy 12 stycznia (czwartek) br., godz. 11.00. Tytuł: „…niech pierwszy rzuci kamieniem”. →
Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 4. Sławomir Pługowski, instruktor-rzemieślnik
4 stycznia 2023Sławomir Pługowski, w kwestii „Jaki powinien być egzamin państwowy? - dokonuje precyzyjnej analizy, punkt po punkcie prezentując opinie odnośnie jego części teoretycznej i praktycznej. Jak sam pisze podjął się odpowiedzi w oparciu o swoje - obejmujące prawie dwie dekady - obserwacje. - Również z punktu widzenia instruktora-rzemieślnika, który w zasadzie jest pierwszą osobą mającą profesjonalnie zaszczepić szeroko rozumiane bezpieczne prowadzenie i używanie pojazdu mechanicznego. →
Niezmiennie w obronie godności zawodu egzaminatora
2 stycznia 2023Komitet Egzaminatorów RP do koleżanek i kolegów egzaminatorów. Podziękowania, życzenia, ale też zapowiedź obecności w branży. - Jesteśmy głęboko przekonani, że rozmowy z samorządowcami będą merytoryczne i owocne - deklaruje w imieniu Komitetu Wojciech Dusza. →
Dariusz Szczepański, nowy prezes Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy
30 grudnia 2022- Przyjechał zapłacić składki i… został prezesem Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy (PSITJ) - relacjonuje nam Piotr Leńczowski już były prezes, który złożył rezygnację. I ocenia: - Wybór Dariusza Szczepańskiego to dobra zmiana. Dodajmy, za rok Stowarzyszenie będzie miało statutem przewidziane wybory. Nowy Prezes potwierdza: - To było totalne zaskoczenie, ale też wielkie wyróżnienie. Pozostały skład zarządu bez zmian tj. wiceprezesi: Jerzy Smagała i Mateusz Grzebinoga. →
Tomasz Dziuganowski, w imieniu Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. ZANIEPOKOJONY!
30 grudnia 2022Reprezentując środowisko zawodowe egzaminatorów, Rada Główna Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów wyraża głębokie zaniepokojenie z powodu aktualnej sytuacji w polskim systemie egzaminowania kierowców, a zwłaszcza zatwierdzonymi ostatnio kierunkami zmian w zakresie zasad finansowania działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz wynagradzania egzaminatorów - pisze prezes Tomasz Dziuganowski. →
Podsumowanie roku: DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ’2022
30 grudnia 2022DYSKUSJE NA RATUSZOWEJ rozpoczęły się kilka lat przed pandemią. Kilkuosobowe grono ekspertów (każdorazowo inne), na zaproszenie redakcji Tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS i Portalu „L-instruktor”, spotykało się w siedzibie Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym i Polskiego Klastra Edukacyjnego. Podsumujmy rok 2022. Wróćmy do nagrań, posłuchajmy naszych gości. →
Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 3. Adam Żuchowicz. Egzamin teoretyczny
29 grudnia 2022- Dzień dobry, poczułem się wywołany do wypowiedzi na tytułowy temat. Powodów jest kilka: moje ponad 22-letnie doświadczenie szkoleniowe w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy, bezpośredni kontakt z kursantami, praca w komisji weryfikacyjnej pytań egzaminacyjnych oraz osobiste przemyślenia jako dydaktyka i praktyka – pisze Adam Żuchowicz, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy. →
Jaki powinien być egzamin na prawo jazdy? Cz. 2. Utajnienie czy jawność pytań egzaminacyjnych?
28 grudnia 2022Grupa posłów zgłosiła do ministra infrastruktury interpelację w sprawie planowanych zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw w zakresie utajnienia bazy pytań na egzamin teoretyczny na prawo jazdy. W wystąpieniu czytamy: - Budzi wątpliwości obywateli, czy właściwym rozwiązaniem, (…), jest utajnienie (ujmując ogólnikowo) pytań egzaminacyjnych na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy. →
Pierwszeństwo pieszych: o majstrowaniu przy przepisie
21 grudnia 2022Jest kolejna interpelacja poselska w sprawie przepisów dotyczących pierwszeństwa i bezpieczeństwa pieszych, ta jeszcze czeka na odpowiedź resortu. Ministerstwo - odpowiadając na wcześniejszą - już informowało, iż nie planuje zmian w przepisach. Czy nowelizacja jest potrzebna? Uczestnicy DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ apelowali: Nie majstrujmy już przy tych przepisach! Jak uzasadniali? →
Andrzej Bogdanowicz. Branża oczekuje przyspieszenia procedur, też zmian przepisów
6 grudnia 2022Na polskim rynku pracy brakuje aż 150 tys. zawodowych kierowców ciężarówek i autobusów. Przyczyną tej luki jest słabe zainteresowanie młodych Polaków pracą w zawodzie kierowcy oraz - spowodowany wojną - brak pracowników z Ukrainy. →
W Polsce brakuje kierowców ciężarówek: nadzieja w edukacji i pracownikach z Azji
2 grudnia 2022Na polskim rynku pracy brakuje aż 150 tys. zawodowych kierowców ciężarówek i autobusów. Przyczyną tej luki jest słabe zainteresowanie młodych Polaków pracą w zawodzie kierowcy oraz - spowodowany wojną - brak pracowników z Ukrainy. →
Czy pomimo oczywistych wad Konstytucyjnych ustawa „wordowska” trafi na biurko Prezydenta?
2 grudnia 2022Dziś Posłowie będą procedowali uchwałę Senatu odrzucającą ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami dotyczącą dotowania WORD-ów, ustalania opłat za egzaminy państwowe oraz określania stawek wynagrodzenia egzaminatorów. →
Tomasz Matuszewski. „Cokolwiek czynisz, czyń roztropnie i patrz na koniec”
1 grudnia 2022Dobiega końca proces procedowania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Senatorowie odrzucili zaproponowane rozwiązania w całości, dziś ustawa wraca pod obrady sejmowej Komisji Infrastruktury, jutro obrady plenarne. Poniżej głos Tomasza Matuszewskiego, autorytetu środowiska egzaminatorów, który apeluje →
W transporcie drogowym nie mamy konkurencji w Europie. I raczej się to nie zmieni
30 listopada 2022O obecnych i przyszłych wyzwaniach oraz kierunkach rozwoju branży transportu drogowego dyskutowano w ramach panelu „Rola i miejsce transportu drogowego w polskiej i europejskiej gospodarce”. Wydarzenie to było częścią konferencji "Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości” zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP. Główny wniosek: transport drogowy jest w procesie fundamentalnej zmiany. →
Dekarbonizacja i zeroemisyjność w transporcie - jest nieunikniona
29 listopada 2022- Polska jest przygotowana i ma pomysły na dekarbonizację transportu drogowego. Nasi przedsiębiorcy chcą zmieniać flotę na zeroemisyjną. Są już w tym segmencie sukcesy, ale też jeszcze dużo do zrobienia - wskazywali uczestnicy panelu pt. „Przyszłość transportu drogowego i wyzwania zeroemisyjności”, który odbył się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości.” →
Polski transport w dobrej formie. A przyszłość?
28 listopada 2022Dzięki swojej elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych warunków geopolitycznych i rynkowych polski transport jest nadal w dobrej kondycji, choć daje się zauważyć negatywny wpływ zaburzeń łańcuchów dostaw i wzrostu cen surowców energetycznych, związanych m.in. z wojną w Ukrainie - wskazywali uczestnicy debaty „Transport drogowy w obliczu geopolitycznych zmian”, która odbyła się w ramach konferencji PAP pt. „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości”. →