Rozmowy
Marek Dworak: Wpuśćmy ich do szkół!

Marek Dworak: Wpuśćmy ich do szkół!

27 lutego 2020

Podczas debaty - w trakcie VII Krakowskich dni BRD - Marek Dworak, dyrektor tamtejszego MORD, mówił o potrzebie systematycznej pracy na rzecz wychowania komunikacyjnego. Wskazywał na potrzebę kształcenia nauczycieli, a jednocześnie apelował, aby już przygotowanej kadrze czyli - instruktorom nauki jazdy - dać możliwość pracy z młodzieżą.

Stefan Rzońca. Czy kierowcy „dojrzeją” do tego czasu?

Stefan Rzońca. Czy kierowcy „dojrzeją” do tego czasu?

26 lutego 2020

Rozmawiajmy, proponujmy zmiany lub nie, ale zawsze dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Każdy głos jest ważny, część z nich powodujące wiele emocji. Niech to będzie nasz wkład w powstającą nowelizację ustawy - Prawo o ruchu drogowym i wszystkich innych zmian. Dziś głos oddajemy Stefanowi Rzońcy.

Niezbędna jest weryfikacja przejść dla pieszych – apeluje prof. S. Gaca

Niezbędna jest weryfikacja przejść dla pieszych – apeluje prof. S. Gaca

25 lutego 2020

Kolejny ekspert zaproszony do debaty w trakcie VII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca mówił o potrzebie weryfikacji przejść dla pieszych, o prędkości w ich obrębie, o doświetleniu.

Z. Uszczyński. Wprowadźmy tzw. bezpieczną strefę przejścia

Z. Uszczyński. Wprowadźmy tzw. bezpieczną strefę przejścia

24 lutego 2020

Dyskusja nad projektem zmian kodeksu drogowego dla poprawy bezpieczeństwa pieszych wchodzi w kolejny etap i zdecydowanie trwa. Dziś propozycja zmiany w rozporządzeniu o znakach drogowych i wprowadzenia tzw. bezpiecznej strefy przejścia. Jej autorem jest Zbigniew Uszczyński, instruktor nauki jazdy.

Zbigniew Wiczkowski. Tę batalię muszą wygrać najsłabsi uczestnicy ruchu drogowego

Zbigniew Wiczkowski. Tę batalię muszą wygrać najsłabsi uczestnicy ruchu drogowego

12 lutego 2020

Oznakowane przejście dla pieszych musi być bezpieczne dla wszystkich pieszych od maluszka do staruszka: dla dziecka, dla niepełnosprawnego bez względu na rodzaj ułomności (na wózku i o kulach), dla narkomana i osób pod wpływem alkoholu, dla kobiet ciężarnych, z dzieckiem w wózku - dla wszystkich pieszych, przez całą dobę i w każdych warunkach. Kierowcy ten fakt muszą uwzględnić bez względu na to jakim pojazdem kierują. Tłumaczenie „nie zauważyłem”- nie może być usprawiedliwieniem. Nigdy!

Jerzy Wasilewski. Porozmawiajmy o proponowanych zmianach

Jerzy Wasilewski. Porozmawiajmy o proponowanych zmianach

4 lutego 2020

Porozmawiajmy o proponowanych zmianach w ustawie – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawie o kierujących pojazdami proponowanych w rządowym projekcie nowelizacji z dnia 30.01.2020 r. zachęca Jerzy Wasilewski. Precyzyjnie punkt po punkcie omawia proponowane zmiany. 

Elżbieta Wiśniewska. „Wyszłam za mąż!” „Mam samochód!”

Elżbieta Wiśniewska. „Wyszłam za mąż!” „Mam samochód!”

3 lutego 2020

Oby tylko nie zawiodła realizacja i zmiana nastąpiła zgodnie z przepisami o technice prawodawczej. Szczególnej uwadze polecam zapis: „Przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy” - pisze dr Elżbieta Wiśniewska.

Czego chcą uczestnicy ruchu drogowego?

Czego chcą uczestnicy ruchu drogowego?

1 lutego 2020

Rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Skorzystajmy z każdej możliwości dialogu. Wnośmy coś do tej ważnej dyskusji, proponujmy. Państwa wypowiedzi, opinie, postulaty itd. itp. opublikujemy na łamach tygodnika, w Waszym imieniu prześlemy autorom projektu. Czekamy – e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl

Nie bójmy się zmiany na lepsze!

Nie bójmy się zmiany na lepsze!

1 lutego 2020

Do konsultacji społecznych został przekazany oczekiwany i szumnie zapowiadany projekt zmian w przepisach drogowych. W skrócie, ma on na celu poprawę bezpieczeństwa wśród uczestników ruchu zmieniając trzy newralgiczne obszary... Mariusz Sztal apeluje: Nie bojmy się zmiany na lepsze!

Tomasz Barnaś. Szczególna ostrożność pieszych - eksplikacja

Tomasz Barnaś. Szczególna ostrożność pieszych - eksplikacja

31 stycznia 2020

Nasz ekspert – Tomasz Barnaś, wyjaśnia czytelnikowi, który skomentował artykuł pt. „„Bezwzględne pierwszeństwo” nie istnieje”! Pisze: - Pisanie o szczególnej ostrożności pieszych już znajdujących się na przejściu (zgodnie z dyspozycją art. 13.1) jest obarczone ryzykiem przenoszenia na tych pieszych odpowiedzialności, albo jej części, za kompletnie nieprawidłowe i karygodne zachowania kierujących, a ja nie mogę się z tym tak wewnętrznie pogodzić.

Andrzej Świsulski. Czy wypadki na przejściach wymagają zmiany przepisów?

Andrzej Świsulski. Czy wypadki na przejściach wymagają zmiany przepisów?

27 stycznia 2020

Kierowcy czy piesi – kto jest winny tragicznych kolizji na przejściach dla pieszych? Czy częste wypadki na przejściach dla pieszych wymaga zmiany przepisów? Próba odpowiedzi Andrzeja Świsulskiego, instruktora nauki jazdy.

Prace nad zmianą przepisów nie są potrzebne – ocenia Tomasz Kulik. Bo…

Prace nad zmianą przepisów nie są potrzebne – ocenia Tomasz Kulik. Bo…

22 stycznia 2020

Żadne prace, nad zmianą przepisów o relacji między pieszym na przejściu dla pieszych a kierującym pojazdem, nie są potrzebne - pisze w liście do redakcji instruktor nauki jazdy Tomasz Kulik. Bardzo precyzyjnie uzasadnia.

Bogdan Sarna – instruktor nauki jazdy - obserwuje i podpowiada

Bogdan Sarna – instruktor nauki jazdy - obserwuje i podpowiada

21 stycznia 2020

Ilość wypadków na przejściach dla pieszych, jest składową wielu zachowań, które łatwo jest wychwycić, obserwując pieszych choćby przez chwilę. Większość z nich kompletnie nie koncentruje się zarówno przy wchodzeniu na przejście jaki i będąc już w trakcie - mówi Bogdan Sarna.

Marek Górny. Nie ma takiego prawa, które daje pierwszeństwo do wszystkiego

Marek Górny. Nie ma takiego prawa, które daje pierwszeństwo do wszystkiego

13 stycznia 2020

Wygłaszanie tez o bezwzględnym uprzywilejowaniu pieszych (w tym również tych wkraczających na przejście) budziło moje poważne wątpliwości wynikające z 45-letniego doświadczenia  jako kierowcy. Bo czym innym jest zapis prawny, a czym innym jego realizacja w realnym ruchu drogowym.

Tomasz Barnaś. „Bezwzględne pierwszeństwo” nie istnieje!

Tomasz Barnaś. „Bezwzględne pierwszeństwo” nie istnieje!

7 stycznia 2020

„Bezwzględne pierwszeństwo” nie istnieje! – pisze Tomasz Barnaś, egzaminator. I dalej ostrzega: ŻADEN PRZEPIS NIGDY NIE WPROWADZIŁ „BEZWZGLĘDNEGO PIERWSZEŃSTWA” i mam nadzieję, że żaden nigdy nie wprowadzi.

Nowy Rok 2020!!!

Nowy Rok 2020!!!

31 grudnia 2019

Naszym czytelnikom oraz współpracownikom, ekspertom, partnerom, naszym przyjaciołom – życzy wszelkiej pomyślności w Nowym Roku 2020.

Rafał Krzyszowski. Wprowadźmy mądrą politykę w zakresie brd

Rafał Krzyszowski. Wprowadźmy mądrą politykę w zakresie brd

18 grudnia 2019

Po pierwsze stosowanie obecnie obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym, po drugie skuteczność i nieuchronność ich egzekwowania, po trzecie właściwa edukacja od najmłodszych lat. To tylko tyle, albo aż tyle. Niestety, z bólem stwierdzam, iż w każdym z tych - jakże ważnych aspektów - działamy po omacku, sądząc iż kolejne nowe regulacje prawne przyniosą oczekiwane rezultaty. Być może. Czas pokaże - pisze Rafał Krzyszowski.

Jakub Dymowski. Pierwszeństwo pieszych – ich prawo i nasz wspólny obowiązek

Jakub Dymowski. Pierwszeństwo pieszych – ich prawo i nasz wspólny obowiązek

17 grudnia 2019

W nawiązaniu do expose Premiera Mateusza Morawieckiego który mówił o pierwszeństwie pieszych oraz projektu ustawy Koalicji Obywatelskiej musimy pamiętać o tych których te zmiany będą dotyczyć najbardziej, czyli o nas wszystkich. Bo każdy z nas jest pieszym.

Zabrakło nawet krótkiego: „Dziękujemy za przekazanie uwag”

Zabrakło nawet krótkiego: „Dziękujemy za przekazanie uwag”

2 grudnia 2019

Trwa szeroka dyskusja wokół zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który kategorycznie mówił o potrzebie poprawy bezpieczeństwa obywateli także na drogach. Tymczasem opinie Autorytetów zbywane są milczeniem. Czyli jak mają wyglądać konsultacje?

Marek Górny. Potrzebujemy kampanii informacyjnej, ale też profesjonalnej edukacji

Marek Górny. Potrzebujemy kampanii informacyjnej, ale też profesjonalnej edukacji

29 listopada 2019

Każdą idę można zepsuć przez złą lub nieudolną realizację szczytnych celów. Nie jestem zwolennikiem tworzenia nowego prawa, gdy nie zostały wykorzystane możliwości dotychczasowego. Uważam, że obecne przepisy w sposób wystarczający chronią pieszych. Jednak – w mojej ocenie - nie są one przestrzegane, zarówno przez kierowców, jak i pieszych. A może brakuje kompetentnej informacji i profesjonalnej edukacji?