Do redakcji tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS wpłynęło zapytanie instruktora nauki jazdy, który napisał: w gronie kolegów instruktorów rozgorzała dyskusja na temat poprawnego operowania pedałem sprzęgła. Proszę o Państwa opinię na temat tego jak należy uczyć kandydatów na kierowców operować sprzęgłem ze szczególnym zwróceniem uwagi na położenie stopy (i tu są różne opinie wśród nas): 1) kursant może trzymać opartą piętę o ziemię do pewnego momentu; 2) kursant ma operować całą stopą i nie może trzymać pięty na podłodze nawet w pierwszej fazie ruszania. Według mnie nie ma to większego znaczenia; najważniejsze jest aby po ruszeniu zdjąć stopę ze sprzęgła, a to czy pięta będzie przy ziemi czy nie zależy od kursanta i jego rozmiaru stopy :).
Odpowiedzi udzieliła Wioletta Myszkowska (fot.) egzaminator nadzorujący w WORD Szczecin - tekst poniżej.
Wioletta Myszkowska egzaminator nadzorujący WORD Szczecin
Jednym z ważniejszych elementów układu napędowego, czyli mechanizmu odpowiedzialnego za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła jest sprzęgło. Zadaniem sprzęgła najprościej mówiąc jest łączenie i rozłączanie napędu przekazywanego z silnika na koła, dzięki czemu możemy ruszyć lub zatrzymać pojazd, a także zmienić - zwiększyć lub zredukować - bieg. W związku z tym operowanie sprzęgłem przekłada się na to jak nasz pojazd porusza się po drodze, a to z kolei ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jeżeli zatem operowanie pedałem sprzęgła ma znaczenie dla bezpieczeństwa naszego lub innych, niewątpliwym jest, że ważne jest w jaki sposób to wykonujemy.
Należy zaznaczyć, że bardzo ważne dla prawidłowego operowania sprzęgłem jest właściwe ustawienie odległości fotela od kierownicy – zbyt blisko przysunięty fotel może ograniczać ruchy nogi oraz powodować, że będziemy uderzać kolanem o kierownicę, natomiast za daleko odsunięty fotel uniemożliwi wciskanie sprzęgła do końca.
Kolejna ważną rzeczą jest prawidłowe ułożenie nóg oraz ich praca podczas jazdy. Pięty prawie cały czas powinny być w kontakcie z podłogą, a pedał powinniśmy naciskać najszerszym miejscem stopy (całym ciężarem nogi), przesuwając piętę po podłodze. W trakcie oderwania pięty od podłoża tracimy punkt podparcia co może powodować, że gorzej będziemy “czuć” sprzęgło. W momencie kiedy lewa noga nie naciska na pedał sprzęgła powinna spoczywać na podnóżku.
Dla zapewnienie lepszego komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz kondycji naszego pojazdu warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach: używać sprzęgła kiedy jest to faktycznie potrzebne, nogę trzymać na sprzęgle tylko podczas zmiany biegu albo gdy ruszamy, hamowania nie rozpoczynać od wciśnięcia sprzęgła, zakręty pokonywać bez wciśniętego sprzęgła.
(495-2 wm)