Legislacja

Czy będzie dwuetapowa kontrola trzeźwości?

12 lipca 2006

Dwuetapową kontrolę trzeźwości kierowców zakłada przygotowany przez Główny Urząd Miar (GUM) projekt rozporządzenia dotyczącego alkomatów. Przenośne alkotesty służyłyby tylko do badania wstępnego, a po wykazaniu nietrzeźwości kierowcy byliby przewożeni na bardziej dokładne badania analizatorem wydechu na komendę lub komisariat. Ta propozycja budzi jednak obawy Komendy Głównej Policji (KGP), według której takie zmiany spowolnią procedury związane z kontrolą trzeźwości, zwiększą ich koszty oraz zmniejszą liczbę zatrzymywanych nietrzeźwych kierowców. KGP przekazała taką opinię GUM. Jak poinformował w rozmowie z PAP rzecznik GUM, Marcin Kisielewicz, projekt rozporządzenia dzieli obecnie jednolitą grupę alkomatów na przyrządy pomiarowe podlegające GUM i alkotesty do badania wstępnego, które nie będą już traktowane jak urządzenia pomiarowe i przejdą w gestię ministra zdrowia. Jak powiedział PAP rzecznik komendanta głównego policji, Zbigniew Matwiej, obecnie nietrzeźwi kierowcy, którzy brali udział w wypadku lub kolizji są dowożeni na dodatkowe badanie zawartości alkoholu we krwi na komendę lub do szpitala. Matwiej podkreślił, że konieczność zawożenia na takie dodatkowe badanie nietrzeźwych kierowców w każdej sytuacji, np. zatrzymanych podczas kontroli na ulicy, wydłuży procedurę i zmniejszy liczbę ich zatrzymań. Policjanci będą musieli bowiem każdego takiego kierowcę zawieźć na komendę. Rzecznik zwrócił uwagę, że warunkiem wprowadzania dwustopniowej kontroli trzeźwości jest opracowanie przez ministra zdrowia nowego rozporządzenia regulującego użytkowanie przenośnych alkotestów. "Jeżeli minister zdrowia zadba o określenie ich parametrów technicznych i okresowych kontroli, to będą mogły nadal być stosowane w sądzie w postępowaniu dowodowym" - wyjaśnił. Według Kisielewicza, rozwiązania podobne do propozycji zawartej w projekcie GUM są od dawna stosowane m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Norwegii. Kisielewicz wyjaśnił, że rozporządzenie powinno wejść w życie do 7 stycznia 2007 roku, ponieważ wówczas przestanie obowiązywać dotychczasowe. Projekt został już uzgodniony m.in. z Instytutem Ekspertyz Sądowych w Krakowie, Centralnym Instytutem Ochrony Pracy, Polskim Towarzystwem Medycyny Sądowej i Kryminologii, resortem spraw wewnętrznych i administracji oraz gospodarki.

Słowa kluczowe alkomaty pijani kierowcy