Legislacja
4 komentarze

Czy będzie OBYWATELSKI projekt ustawy o kierujących?

31 sierpnia 2017

Czy będzie OBYWATELSKI projekt ustawy o kierujących?
Ustawa z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (1999.62.688 z późn. zm.) (kliknij)

Jak dowiedzieliśmy się z niepotwierdzonego źródła - ogłoszono nabór członków do Zespołu ds. opracowania Obywatelskiego Projektu Ustawy w sprawie zmiany Ustawy o kierujących pojazdami (zapis oryg.). Inicjatywa interesująca. Inicjator lub inicjatorzy - z nieznanego powodu anonimowi?

Uzasadnienie inicjatywy. W opublikowanym w internecie tekście uzasadniają swoją propozycję następująco: „Ustawa o kierujących pojazdami, która obecnie funkcjonuje w oczach zarówno branży nauki i techniki jazdy, jak i egzaminatorów, także przedstawicieli organów nadzoru nad systemem szkolenia nie wypełnia swojej roli należycie. Doniesienia medialne z prac zespołu doradczego Ministra Infrastruktury i Budownictwa, informujące o niektórych proponowanych przez ten zespół rozwiązaniach budzą w opinii publicznej daleko idące zaskoczenie i brak akceptacji”. Rozumiemy, że po intensywnych pracach nad projektem ustawy Zespół wystąpi z obywatelską inicjatywą ustawodawczą. Przypomnijmy prawo takie w Polsce przysługuje grupie co najmniej 100 tys. obywateli. W celu wniesienia projektu do Sejmu utworzony będzie komitet inicjatywy ustawodawczej - min. 15 osób.

Co w projekcie obywatelskim? I dalej sprawa zasadnicza, czyli oczekiwania. - „Dlatego w środowisku powstał pomysł na stworzenie obywatelskiego projektu, który szeroko konsultowany ze wszystkimi stronami systemu szkolenia i egzaminowania byłby optymalnym rozwiązaniem, regulującym ten system w sposób zapewniający”. Dalej jest mowa o jakości szkolenia oraz egzaminowania, na tyle wysokiej, aby w rezultacie nastąpiła poprawa stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Rzeczywiście zdecydowanie najistotniejsza przesłanka. Kolejne oczekiwania co do przyszłych zapisów to kwestie stabilności funkcjonowania podmiotów realizujących proces szkolenia i doskonalenia kierowców - tu mowa o urealnieniu systemu szkolenia oraz egzaminowania, stabilnym zatrudnieniu odpowiednio przygotowanych kadr instruktorskich i zasadzie ekonomii w prowadzeniu ośrodka szkolenia. Jako ostatnią zapisano sprawę „należytego nadzoru nad przebiegiem szkolenia i egzaminowania przy zapewnieniu jednoczesnej dowolności sposobów świadczenia usług dostosowaną do współczesnych form kształcenia”.

Kto mógłby zostać członkiem Zespołu? Tu jako podstawowe elementy wskazano na wiedzę i doświadczenie. Oczywiście w zakresie tematyki pomieszczonej w ustawie o kierujących pojazdami. Szczegółowo wymieniane są zakresy: szkolenie, egzaminowanie, prawo, administracja samorządowa, pedagogika (w szczególności andragogika), psychologia (w szczególności psychologia transportu; transport samochodowy, ekonomika usług. Zainteresowani i spełniający wymienione warunki proszeni są o przesyłanie swoich kandydatur.

Obowiązki członka. Oczywiście praca nad projektem ustawy o kierujących pojazdami (bez wynagrodzenia i zwrotu kosztów). Szczegółowo: proponowanie zmian, ich uzasadnienie; konsultowanie zmian proponowanych przez pozostałych członków zespołu; udział w Obywatelskim Komitecie Inicjatywy Ustawodawczej.

Termin składania kandydatur upłynie w połowie września. Jak wszystkie inicjatywy obywatelskie, to zdecydowane i interesujące działania. Szczególnie w sytuacji, gdy po roku pracy Zespołu doradczego przy ministrze budownictwa nie istnieje projekt, który mógłby zostać zaprezentowany - jak informował ostatnio przedstawiciel resortu (patrz. interpelacja poselska nr 13927). Tu przywołajmy wypowiedź podsekretarza stanu Jerzego Szmita: - Z uwagi na fakt, że prace Zespołu nadal trwają, a jednocześnie nie stworzono planu pracy Zespołu, w chwili obecnej nie jest możliwe określenie terminu podjęcia w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wiążących decyzji, a także zakresu projektowanych zmian. Projekt ustawy, po wypracowaniu jego ostatecznego kształtu, zostanie przekazany w ramach obowiązującej procedury legislacyjnej do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

Cenna inicjatywa obywatelska, ale dlaczego anonimowa? Bardzo dziwi tak szczelna anonimowość inicjatywy. Dziwi i budzi obawy, że analogicznie jak przez rok pracy Zespołu doradczego przy ministrze budownictwa, prace będą tajne, rozwiązania skrajne różnorodne, a „przecieki” śmieszne lub/i nieprawdziwe. Mimo, iż jest tu mowa o jawności pracy zespołu, jednak nie poznajemy warunków tej jawności. Ogólnie mówi się, że wszelkie proponowane rozwiązania zostaną opublikowano w celu publicznej konsultacji przez wszystkich zainteresowanych. Minister resortu transportu i jego dyrektorzy dokładnie tak samo zapowiadają konsultacje społeczne. Więcej konsultacje to nie dobra wola, a obowiązek proceduralny.

Czy inicjatywa obywatelska powinna być anonimowa? Ma być przecież OBYWATELSKA. Musi zyskać poparcie minimum 100 tys. osób posiadających pełnię praw wyborczych. Czyli w interesie i imieniu… Takie pytanie redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS adresuje do inicjatorów w oczekiwaniu na odpowiedź. Może ten Zespół zechce informować media?

Jolanta Michasiewicz, red. nacz. tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS

e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl

  • ABC Zgłoś nadużycie Cytuj
    1 września 2017, 10:56

    Panie Piotrze Kochany, Jeśli rozsądny człowiek chce kogoś zaprosić do swoich prac to to zrobi. Jeśli inny człowiek chce zapisać się do jakiegoś zespołu to chce wiedzieć z kim ma lub z kim może pracować. Chciałby także wiedzieć przynajmniej jakie ma pomysłodawca w zarysie poglądy, być może są sprzeczne z jego widzeniem problemów, założyć można, że będzie to także zwykły lobbing i do człowieka przyklei się to. Z newsa Pani Redaktor nic nie wynika poza przedstawieniem czyiś osobistych chęci, jak powszechnie wiadomo dobrymi chęciami itd. poza tym można jak Szrek " teraz ja , teraz ja".Tym niemniej szunuc, że chce Pan jeszcze się uczyć....ja też. Pozdrawiam Piotr K.I jak zwykle malkontentów nawiało z zachodu. Panie Ujma Kochany - a zgłosił się Pan do tego zespołu? Wysłał Pan swoją kandydaturę skoro mam Pan tak wiele do powiedzenia w tej sprawie? Ja byłbym wdzięczny za to. Czytam Pana artykuły z przyjemnością i często się z nimi zgadzam. Ale to nie oznacza, że jak ktoś wreszcie chce wziąć się do roboty i coś dla nas zrobić to można tak jak Pan postawić sprawę. Narzekających zawsze jest wielu a jak przychodzi do faktycznego działania to lipa. Nie, ja się nie zapiszę, bo uważam, że mam za małe doświadczenie w szkoleniu a już zupełnie nie znam się na prowadzeniu OSK. Tylko pracuję. Ale będę kibicował tej grupie - kimkolwiek ona jest - jeżeli postulaty będą choć trochę poprawiały sytuację. Jeżeli pomysły tego zespołu będą choć w małym stopniu powodowały, że mój szef będzie miał więcej pieniędzy na moje wypłaty bo ukróci się nieuczciwa konkurencja albo ja więcej do powiedzenia przy szkoleniu kursanta to całą rodzinę zmobilizuję i sami zbierzemy ze sto podpisów.

  • Piotr K. Zgłoś nadużycie Cytuj
    31 sierpnia 2017, 10:03

    I jak zwykle malkontentów nawiało z zachodu. Panie Ujma Kochany - a zgłosił się Pan do tego zespołu? Wysłał Pan swoją kandydaturę skoro mam Pan tak wiele do powiedzenia w tej sprawie? Ja byłbym wdzięczny za to. Czytam Pana artykuły z przyjemnością i często się z nimi zgadzam. Ale to nie oznacza, że jak ktoś wreszcie chce wziąć się do roboty i coś dla nas zrobić to można tak jak Pan postawić sprawę. Narzekających zawsze jest wielu a jak przychodzi do faktycznego działania to lipa. Nie, ja się nie zapiszę, bo uważam, że mam za małe doświadczenie w szkoleniu a już zupełnie nie znam się na prowadzeniu OSK. Tylko pracuję. Ale będę kibicował tej grupie - kimkolwiek ona jest - jeżeli postulaty będą choć trochę poprawiały sytuację. Jeżeli pomysły tego zespołu będą choć w małym stopniu powodowały, że mój szef będzie miał więcej pieniędzy na moje wypłaty bo ukróci się nieuczciwa konkurencja albo ja więcej do powiedzenia przy szkoleniu kursanta to całą rodzinę zmobilizuję i sami zbierzemy ze sto podpisów.

  • Janusz Ujma Zgłoś nadużycie Cytuj
    31 sierpnia 2017, 08:52

    Jeśli "Zespół -Wespół" nie jest tajny...to proszę adres z nazwiskami. Wyślę "lekturę" tj.mój ZBIÓR FELIETONÓW - gdzie poruszam szereg nieprawidłowości( od trzech dekad) w szkoleniu i egzaminowaniu kierowców w Polsce . Czas leci a chałtura kwitnie a w tym zabici i ranni na naszych drogach. Nie widzę 0d 2-ch lat "Dobrej Zmiany.". Koledzy powołani do ZESPOŁU MIiB- pracują w pocie czoła(już ponad 30 posiedzeń i nic . Dlaczego - to polskie kłótnie! Szkoleniowcy chcą takich zmian a lobby WORD i egzaminatorów innych. Podsekretarz stanu J.Szmit - może dostać fioła. Oto Polska właśnie...Reszta w Zbiorze Felietonów.

  • Instruktor Zgłoś nadużycie Cytuj
    31 sierpnia 2017, 03:16

    Zespół nie jest tajny a jedynie w trakcie organizacji. Oczekujemy na zgłoszenia osób chętnych do prac. Gdy zbierze się zespół min.15 osób, dokonamy wśród siebie wyboru przewodniczącego oraz ogłosimy plan działania. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie. Wymagane pola zostały oznaczone symbolem *. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu Prawo Drogowe. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek.