Rządowe Centrum Legislacji opublikowało (RD113 [kliknij] - przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach. Wydanie przedmiotowego rozporządzenia jest niezbędne dla funkcjonowania Funduszu w 2025 r. i w latach kolejnych.
Propozycja została przesłana do uzgodnień, konsultacji i opiniowania.
Jaki problem jest rozwiązywany? W dniu 28 września 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1720), które wprowadziły między innymi zmiany do ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 402), zwanej dalej „ustawą o Funduszu”. Przepisy ww. ustawy przedłużą stosowanie przepisów epizodycznych ustawy o Funduszu do dnia 31 grudnia 2024 r. Podczas stosowania przepisów epizodycznych podział środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zwanego dalej „Funduszem”, jest przeprowadzany na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach (Dz. U. poz. 1406), które stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 ustawy o Funduszu. W związku z zakończeniem stosowania przepisów epizodycznych ustawy o Funduszu konieczne jest wydanie - na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 10 ust. 2 ustawy o Funduszu - nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach, które zastąpi dotychczas stosowane rozporządzenie z dnia 26 lipca 2019 r. Zgodnie z ww. przepisem Rada Ministrów jest zobowiązana do określenia w drodze rozporządzenia sposobu podziału środków Funduszu na poszczególne województwa, z uwzględnieniem: powierzchni województwa, liczby mieszkańców województwa, wartości produktu krajowego brutto województwa, zaspokojenia potrzeb przewozowych społeczności na obszarze województwa. Konieczne jest zatem wydanie - na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o Funduszu - rozporządzenia, które określi sposób podziału środków Funduszu na województwa, który będzie stosowany począwszy od podziału środków Funduszu na 2025 rok. Wydanie tego rozporządzenia pozwoli dysponentowi Funduszu na dokonanie podziału środków Funduszu na poszczególne województwa niezwłocznie po uzgodnieniu planu finansowego Funduszu przez ministra finansów, które powinno nastąpić do dnia 31 lipca każdego roku.
Resort wskazuje, iż projektowane rozporządzenie określi, na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 10 ust. 2 ustawy o Funduszu, szczegółowy sposób podziału środków Funduszu na poszczególne województwa. Środki te są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej. W projektowanym rozporządzeniu Rady Ministrów został określony sposób podziału środków Funduszu przez jego dysponenta. Niniejszy sposób podziału będzie stosowany po zakończeniu stosowania przepisów epizodycznych, tj. począwszy od naboru wniosków na 2025 r.
Określono następujący sposób podziału środków Funduszu:
1) środki na umowy o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, w którym te umowy zostały zawarte przyznaje się poszczególnym województwom zgodnie z zaangażowaniem zgłoszonym przez wojewodów dysponentowi Funduszu, które nie może przekroczyć 70% kwoty środków przekazanych wojewodzie w roku poprzednim, z zastrzeżeniem przepisów § 2, które określają poziom zaangażowania w odniesieniu do umów wieloletnich zawartych w 2024 roku. Poziom tego zaangażowania pozostałą kwotę środków Funduszu pomniejszoną o środki zaangażowane w ramach umów o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy oraz o środki wyodrębnione w planie finansowym Funduszu w ramach rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5% środków przewidzianych na dofinasowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dzieli się na poszczególne województwa powinien być określany z uwzględnieniem limitów wskazanych w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw;
2) pozostałą kwotę środków Funduszu pomniejszoną o środki zaangażowane w ramach umów o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy oraz o środki wyodrębnione w planie finansowym Funduszu w ramach rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5% środków przewidzianych na dofinasowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dzieli się na poszczególne województwa
Przewidziano przepisy przejściowe. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. (jm)