Legislacja

Zielona koperta jednak ma swój ciąg dalszy

1 października 2019

Zielona koperta jednak ma swój ciąg dalszy
System identyfikacji elektromobilności - znaki i symbole. Raport PSPA [kliknij]

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych - według danych z końca sierpnia br. - po polskich drogach jeżdżą 6 672 samochody osobowe z napędem elektrycznym. W okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2 416 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 89% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wniosek prosty - zmiany w motoryzacji nabierają tempa. Musimy być gotowi na zmiany.

W ubiegłym tygodniu podsumowaliśmy - czekające ponad rok na rozstrzygnięcie sądowe - wątpliwości dotyczące wyznaczonych we Wrocławiu tzw. zielonych kopert i problemu korzystania z nich. Dziś tam tych oznaczeń już nie ma. Nie ma ich też w obowiązujących przepisach. Wspomniany sąd orzekł, że na właściwie oznaczonym miejscu parkowania dla pojazdów elektrycznych nie mogą parkować właściciele innych niż wskazane. Specjalne oznaczenie tych miejsc do parkowania dla elektryków sędzia nie uznał za konieczne, wskazał na obowiązujący znak D-18a z właściwa tabliczką. Dziś wiemy, iż podobną do tej kontrowersyjnej, wrocławskiej propozycji oznaczenia miejsc do parkowania elektryków ma Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Zaproponowano cały pakiet nazwany System Identyfikacji Elektromobilności, w tym znaków drogowych, które maja informować m.inn. o możliwości wjazdu pojazdów EV na buspasy oraz stacjach ładowania, miejscach parkowania itd. Ten katalog zawiera właśnie m.inn. zielone koperty oznaczające miejsca do ładowania. - Stacje ładowania muszą być dobrze widoczne. Są także mniejsze słupki - stacje ładowania zlokalizowane w latarniach, więc słabo możemy je dostrzec. Taka koperta w kolorze zielonym byłaby dużym ułatwieniem. Te wszystkie propozycje mogą się wkrótce przydać - uzasadnia Bartłomiej Derski z portalu WYSOKIE NAPIĘCIE pl.

Pamiętamy, iż ustawa o elektromobilności - przewidująca możliwość korzystania elektryków z buspasów - już obowiązywała, a kierowcy otrzymywali mandaty. Dziś oznaczenia poziome na buspasach pojawiły się - w Łodzi i pewnie zaraz zostaną wymalowane w innych miastach. Czyli jednak te specjalne oznaczenia były potrzebne. Przypomnijmy ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności co do zasady obowiązuje z 22 lutego 2018 r. część przepisów wejdzie w życie w latach 2020, 2023, 2025, 2026, 2028. System identyfikacji dla elektromobilności chyba coraz bliżej. Jak zapowiedział Maciej Mazur dyrektor zarządzający PSPA w trakcie Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się w Lublinie, powstał projekt przepisów prawa pt. „Biała Księga Elektromobilności”, mający na celu usunięcie barier. PSPA zamierza przekazać te propozycje nowo ukonstytuowanemu rządowi. (jm)